John Lennon
Fra : Thomas

Dato : 08-12-05 02:56

Hej alle i gruppen.

I dag den 8. december kl. 05.06 (dansk tid) er det præcis 25 år siden John
Lennon
blev erklæret død...
I den forbindelse fandt jeg dette debatindlæg på nettet... Jeg syntes lige
jeg ville
dele det med jer, fordi jeg syntes det beskriver John Lennon utrolig
præcist, i
forhold til den opfattelse jeg har af ham... - Jeg har faktisk rettet lidt
til i det, så
det (for mig) virker lidt bedre (rent grammatisk) :

I løbet af det næste døgns tid er det 25 år siden John Lennon blev myrdet.
Både TV2
Charlie og DR2 har kørt meget rundt i det i den sidste tid. Er der så nogen
grund til at
markere det endnu engang ? Næ . . . og Jo, gu' der så.

Det fascinerende ved Lennon er ikke kun, at han var medlem af det bedst
sælgende
navn i pladeindustriens historie. Det er alle de selvmodsigende ting der gør
ham til en
af... - Nej, forresten - ikke en af - det gør ham til DEN største
personlighed i Rock n'
Roll's, og i populærmusikkens historie. Meget er blevet skrevet om Lennon.
Det meste
af det er noget rørstrømsk vrøvl, men han fascinerer mig fordi:

1. Han skrev nogle af de bedste sange nogensinde skrevet - han skrev også
nogle af
de værste. Det gælder både hans Beatles produktion og hans solokarriere.

2. Ud fra hvad jeg har læst, og set, om og af ham, fremstår han som et højt
begavet
menneske - og et stort fjols.

3. Han virker skarpsindig - og snotforvirret.

4. Pacifist - og værtshus-slagsbror.

5. Vred Rock n' Roller - og kvalmende sukkersød.

6. Han fordømte voldelig revolution på Revolution - men opfordrede til den
på Power
To The People..

Jeg er ikke i tvivl om, at han gik meget op i at VÆRE "John Lennon", men han
var også
god til at være det. Hans status som et af det tyvende århundredes største
kulturelle
ikoner overskygger lidt hvad der virkelig gør ham enestående. Jeg kan ikke
komme i tanke
om ret mange hvor stemme, tekst og musik i en sådan grad går op i en højere
enhed.
Udover at være i besiddelse af en stemme, der er personlig som få, og udover
at have et
melodiøre som endnu færre, havde han både et talent, og en vilje, til at
være så
selvudleverende og personlig i sine tekster at det - afhængig af nummeret -
kunne svinge
fra intenst og fantastisk til ubærligt og grænseløst. Det er næsten dagbøger
i sangform.

Andre sangskrivere fra den tid satte også nye standarder for rocklyrik -
ingen nævnt, ingen
glemt - men ingen (efter min ydmyge opfattelse) - gjorde det bedre.
Andre har nok været bedre til sproglige billeder, litterære referencer,
politiske betragtninger,
men ingen har været mere personlige og intense end Lennon.

Når han var bedst udmøntede det sig i sange som Working Class Hero; God og
Watching
the Wheels. Når han var mest forfærdelig, var det i sange til hans døde mor,
eller i det
musikalske samspil med hans kone, hvis åbenlyse musikalske mangler han var
fuldkommen
blind overfor.
Et eksempel er Double Fantasy, som vel nærmest er et koncept album ved at
det dobbelte
ligger i at sangene er skiftevis af Lennon og Ono. Lennons del er blandt
hans bedste
overhovedet, men hendes del af sangene er nærmest umulige at lytte til.
Umulige for mig ihvertfald.

Når han var mest selvretfærdig, kom det til udtryk i bidske hadefulde ting
som sangen:
"How do you sleep" (Skrevet til Paul McCartney). Jeg kan ikke komme i tanke
om noget
eks-medlem af et kendt band der i så voldsom grad håner og nedgør en tidlige
makker..
Det er alt sammen en del af legenden. Legenden som jeg aldrig bliver træt
af. Lennon var en
af hovedårsagerne til at jeg selv begyndte at synge, og hans tilgang til at
skrive tekster er det
jeg mener Rocktekster går ud på. Lad være med at digte, skriv ud fra din
egen personlige
opfattelse. Også selv om det er selvcentreret. Hvis man ikke var
selvcentreret eller havde
følelsesmæssige deffekter - hvorfor så spille Rock n' Roll.

65 år havde han været idag... Hvordan havde han mon været i dag ?
Havde han som mange andre fra den tid tilladt sig at blive ynkelig i
forsøget på at være ung
med de unge ?
Var han blevet tam og holdningsløs ? Eller kunne han have holdt stilen ?
Jeg ved kun, at for mig er der ingen over - og ingen ved siden af legenden
John Lennon....

Det var så det indlæg... Hvad syntes i andre om Lennon??
..Thomas

Fra : Anders

Dato : 08-12-05 03:19

Måske en smule overdrevet...

De døde bliver altid gjordt til S_T_O_R_E Legender. Ikke at har ikke er
en legende, men efter min mening er f.eks Leonard Cohen, Bob Dylan eller
Roger Waters ligeså store legender...bare for at nævne nogen der er på samme
"niveau" eller hvad man nu kan sige...men de er bare ikke døde endnu.

Verden har brug for legender og helte...og når de dør bliver nogle af dem
nærmest mytiske figurer.

-Anders

Fra : Babuska

Dato : 08-12-05 09:52

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu.
>
> Verden har brug for legender og helte...og når de dør bliver nogle af dem

Det kan jeg godt tilslutte mig.. Der er mange der har gjort noget godt og
stort inden for musikken.. Der er jo også en Elvis, en Frank Sinatra - og
imo Bobby Darin - der også er nogle der har gjort en stor del for
udviklingen. Og de er såmænd også alle døde, og jeg ved de også bliver
beskrevet på den der helt igennem fænomenale måde der lægger op til, at de
hver især var _den største_ af alle.. også selvom de måske ikke hører undre
samme genre indbyrdes, eller med Lennon.

Jeg synes da også John Lennon har lavet noget fantastisk musik, men for mig
er han ikke den største.. Det er fint de markerer hans dødsdag (hvilket
egentligt er lidt noget mærkeligt noget at man markere dagen for folks død,
i stedet for dagen for deres liv men det er så måske bare mig..), men
hvis de markerer ham, må de efter min mening også markere de andre der har
gjort noget.. men det skyldes nok især at Lennon for mig ikke er den
største musiker

Mvh
Babuska
--
What doesn't kill you still may sever your spinal cord, crush your rib cage,
cave in your skull, and leave you helpless and paralyzed, soaking in a

Fra : Dopedog

Dato : 08-12-05 19:51

> [...]
> endnu.
>
> Verden har brug for legender og helte...og når de dør bliver nogle af dem

Enig. Men sådan er det jo med martyrer.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 08-12-05 15:24

> [...]
> Hej alle i gruppen.
>
> I dag den 8. december kl. 05.06 (dansk tid) er det præcis 25 år siden John

Ikke for at være pernittengrynet...men det var altså den 9. december tidligt
om morgenen dansk tid, at John Lennon blev erklæret død...

Men rent bortset fra det...så var han den største...for mange selve symbolet
for den tid han levede i...
Hans betydning kan ikke overvurderes...
Jeg kunne skrive en hel roman...men vil nøjes med at konstatere, at det var
en meget sort dag, da Mark David Chapman skød ham.

Allan

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-12-05 16:57

> [...]
> var
> en meget sort dag, da Mark David Chapman skød ham.

Men ved I hvem der egentlig blev myrdet idag?

Guitar-legenden Dimebag Darrell, bl.a. kendt fra bandet Pantera.

May he rest in peace...

Fra : -=JF=- priv

Dato : 08-12-05 23:56

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> skrev i en meddelelse

> I dag den 8. december kl. 05.06 (dansk tid) er det præcis 25 år siden John
> Lennon blev erklæret død...

Det var en sort dag!

> Det var så det indlæg... Hvad syntes i andre om Lennon??

Den sidste sætning siger det hele:
> Jeg ved kun, at for mig er der ingen over - og ingen ved siden af legenden
> John Lennon....

eldigvis har vi da stadig hans indspilninger!

Mvh John