Græskarper
Fra : Jan

Dato : 12-06-01 18:58

Er der nogen som erfaring eller viden omkring
(udsætning af) græskarper ?

Min nysgerrighed skyldes, at vi i en privat mose
har problemer med utrolig megen grøde.
Grøden ødelægger selvfølgelig fiskeriet en del,
men endnu værre, på længere sigt formentlig
også mosen selv. Den vil simpelthen gro til.

Det forlyder, at udsætning af græskarper kan løse
dette problem, idet de simpelthen vil æde en stor
del af grøden - og dermed "give luft" i vandet.

1) Er det vitterlig korrekt ?
2) Hvor kan man købe græskarper (pris)
3) Hvor store bør fiskene være ved udsætning
4) Hvor mange fisk skal der til - fx. ved ét Hektar vand
5) Er det overhovedet lovligt selv at udsætte fisk,
eller skal man ha' tilladelse fra "myndighederne"
6) Kan det tænkes at "myndighederne" vil give tilskud
(eller hjælp) til en sådan hjælp af naturen ...
7) Den pågældende mose har p.t. en bestand af
gedder, sudere og skaller. Hvilken påvirkning
vil udsætning af græskarper ha' på disse arter ?

Håber bare I kan svare på nogle af alle mine spørgsmål ...

På forhånd tak / Mvh Jan

Fra : Christian Skands

Dato : 12-06-01 20:33

"Jan" <janelne@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som erfaring eller viden omkring
> (udsætning af) græskarper ?

Jeg har ingen speciel erfaring med udsætning af græskarper, men
alligevel........ I Hornbæk Sø blev der for snart 20 år siden (ca.) udsat
græskarper med det formål du beskriver. Nu kan man se at resultatet faldt
knap så heldigt ud. Der er nu ingen vandplanter i søen andet end siv og
åkander. Selv svanerne yngler ikke i søen mere. Jeg har hørt at hvis man
sætter græskarper skal man også sætte sølvkarper (hvad det så end er for
nogen) ud. Det var noget med at de skulle æde efterladenskaberne fra
græskarperne. Jeg mener at det er nogenlunde det samme der skete med Tueholm
Sø, hvor der senere måtte en heftig biomanipulation til. Undersøg det
ihvertfald meget grundigt inden du gør noget. Der skal vist også nogle
tilladelser til, det tror jeg de kan hjælpe dig med på ferskvands
fiskerilaboratoriet i Silkeborg.

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-06-01 07:54

Udsætning af græskarper bruges vist ikke ret meget mere. De fjerner jo ikke
næringsstofferne fra søen, og det er tit det der er problemet. Hvis de ikke
bliver fjernet først f.eks ved upgravning af slam vil biomanipulation ikke
have nogen virkning. Desuden skal næringsstoftilledningerne stoppes eller
mindskes (rensningsanlæg, enge, mindre gylle, ingen andefodring)

Først derefter kan man biomanipulere. I dag gør man det at man prøver at
fange næsten alle skidtfiskene, dvs de fisk der spiser dyreplankton, dvs
skaller, brasen mv.

Ideen (der virker hvis næringsstofbelastningen er nedsat) gå ud på: få
skidtfisk giver mange dyreplankton (dafnier, vandlopper...) giver få
algeplankton giver mange rovfisk giver få skidtfisk osv.. Det er også denne
kæde at græskarper kan påvirke
I forvejen er det formodentligt modsat.
Men hvis der er meget næringsstof i søen eller dammen hjælper det ikke, da
man ikke kan få algeplanktonnet ned.
mvh

Erik Breum Petersen

Jan <janelne@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g5ko0$bq5$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 13-06-01 22:24

Hej Jan

Først og fremmest: Det er aldeles forbudt at udsætte fisk i vande der ikke
er decideret beregnet til opdræt som. f.eks karpedamme eller dambrug.
Udsætning af fisk kræver tilladelse fra fiskerimyndighederne, og der gives
normalt ikke tilladelse til udsætning af arter, der ikke er hjemmehørende i
den danske fauna. Når der alligevel er græskarper rundt omkring skyldes det
dels rester af tidligere udsætninger, da man var knapt så restriktive, dels
de ulovlige udsætninger som visse grupper af lystfiskere render og foretager
for at skabe deres "egne" fiskevande til trofæ-fiskeri.

Dernæst er der det at sige at udsætning af græskarper i mange tilfælde vil
have samme effekt på vandet som udsætning af ænder: planterne omsættes til
frie næringsstoffer, som omsættes til alger, der skygger resten af planterne
væk og nedbrydes med iltmangel til følge osv osv. Sagt på en anden måde: det
er mere held end forstand, når det lykkes at skabe en balance i vandet med
græskarperne indblandet. Jeg har set eksempler på vande, der er kollapset
fuldstændig på grund af græskarper, og hvor græskarperne til sidst kun havde
den bredvegetation at leve af, som de kunne nå ved at stikke hovedet op af
vandet og æde løs.

Steen

Fra : TryIt

Dato : 14-06-01 09:16

Smid nogle rovfisk i søen, aborre, gedder el. ørreder til at æde
skidtfiskene. Jeg tror det hjælper bedre end græskarper! eller træk vod
igennem søen(kommer selvfølgelig an på størrelsen), og sorter så de værste
skidt fisk fra!
Man gjorde dette i Bygholm Sø ved Horsens for 2 år siden, og det har
hjulpet. man fiskede ca. 7-8 TONS Brasen op!

vh
marcel

Fra : Flyfish.dk

Dato : 15-06-01 23:42

Mange steder I da genopretter man sø'er ved at udsætte et par tons Gedder,
disse gedder tager sig kærlig af Skidtfisk og skulle vandet med tiden blive
bedere dette kombineret med decideret opfiskning af Skidtfisk.
Prøv at undersøg klarheden samt surheden af søen inden du gør noget som
helst.
Best af alt kontakt nogle biologer inden du gør noget, eftersom at der er
flere eksempler på at det er gået galt end det er gået godt i tidens løb !!!

hilsen
Flyfish.dk