Begrebet kultfilm
Fra : JYH

Dato : 22-01-06 12:21

Jeg har (via DVDOO) fundet ud af, at mange af mine film er kultfilm.
Hvad dækker begrebet egentlig over?
Hvordan bliver en film en kultfilm?
Hvem bestemmer, at en film er en såkaldt kultfilm?

Fra : Peter Larsen

Dato : 22-01-06 14:59

"JYH" <jyh@no.spam> wrote in message
> Jeg har (via DVDOO) fundet ud af, at mange af mine film er kultfilm.
> Hvad dækker begrebet egentlig over?
> Hvordan bliver en film en kultfilm?
> Hvem bestemmer, at en film er en såkaldt kultfilm?

En ting er sikkert, hvis en film har fået påklistret det mærkat, så er
det IKKE en kult film.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-01-06 17:42

On Sun, 22 Jan 2006 12:20:41 +0100, JYH wrote:

> Jeg har (via DVDOO) fundet ud af, at mange af mine film er kultfilm.
> Hvad dækker begrebet egentlig over?
> Hvordan bliver en film en kultfilm?
> Hvem bestemmer, at en film er en såkaldt kultfilm?

En kultfilm har typisk ikke solgt så godt til premieren og har tit fået
dårlige anmeldelser, men har alligevel en fanskare af seere der synes den
er god :)

Links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_film

--
Now Playing:
DKV Trio - Double Holiday

Fra : Mr. D

Dato : 22-01-06 18:32

"JYH" <jyh@no.spam> skrev i en meddelelse
> Jeg har (via DVDOO) fundet ud af, at mange af mine film er kultfilm.
> Hvad dækker begrebet egentlig over?
> Hvordan bliver en film en kultfilm?
> Hvem bestemmer, at en film er en såkaldt kultfilm?

"Kult" er et vanskeligt - og i vore dage meget misbrugt - begreb. Jeg har
selv svært ved at definere det for dig, men jeg er sikker på at en eller
flere af nørderne herinde kan give et godt bud.

Det er specielt vanskeligt idag fordi kult er blevet moderne, og som så er
begrebet druknet i popularitet. Se blot på denne side, hvad en forhandler
betragter som kult, og det er jo fuldstændigt vanvittigt, når det bl.a.
inkluderer Batman Begins og Dirch Passers samlede værker.
http://www.moviezoo.dk/index.php?f=genre&g=Kult&start=

Nogle mener, at blot det er en meget dårlig film produceret i 70erne, så er
det kult, eller hvis det er en horrorfilm fra 30erne. Men en kultfilm er vel
en film, som ikke vinder de store masser interesser, og som er uden for
mainstream, men som dog indeholder så gode kvaliteter, at en lille udsøgt
skare finder den tiltrækkende og begynder at dyrke den.

Jeg synes selv der er et rigtig godt forsøg på en forklaring på denne side:
http://www.filmsite.org/cultfilms.html
.... og vil du bare se, minsandten om ikke "It's a wonderful Life" regnes som
kult. Så er jeg da ikke helt off beat ... Jeg mener; så må jeg da være lidt
off beat ...

På en dansk biblioteksside var der links til disse to sites, der angiveligt
skulle handle om kultfilm. Umiddelbart virker det som om de både handler om
kultfilm og almindelige dårlige film:

http://www.eccentric-cinema.com/
http://www.sazuma.com/

simon

Fra : Jesper

Dato : 22-01-06 18:44

JYH <jyh@no.spam> wrote:

> Jeg har (via DVDOO) fundet ud af, at mange af mine film er kultfilm.
> Hvad dækker begrebet egentlig over?
> Hvordan bliver en film en kultfilm?
> Hvem bestemmer, at en film er en såkaldt kultfilm?

Kult har at gøre med hvordan en film bliver dyrket. En klassiker som
f.eks. Gone With the Wind og The Sound of Music er en film der bliver
set af brede grupper. Kultfilm har et afgrænset og ofte (men ikke altid)
mindre publikum. Kult har også at gøre med den veneration filmene dyrkes
med, f.eks. det at der er fangrupper, fanblade etc.
Næsten alle genrer har sine kultfilm, visse har dog flere end andre.
Eksempelvis har de fantastiske film, science fiction, fantasy og horror
altid haft mange tilhængere.
At det også findes blandt franske finkulturelle film er Eric Rohmer et
levende eksempel på: Her i landet har Århusstudenterne dyrket ham med
veneration.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/