starthjælp til Babylon 5?
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-01-06 15:25

Hej folkens

Efter at have fået anbefalet Babylon 5 fra flere sider har
jeg fået lyst til at se noget af det (har ikke set så meget
som et eneste afsnit). Jeg overvejer at investere i boksen
med Babylon 5-filmene, men er det at ødelægge oplevelsen.
Skal jeg hellere starte med the gathering og så se season 1
og så fremdeles? Vil der være for mange spoilere ved at se
filmene fra midt i serien - og vil oplevelsen af de film være
for ringe fordi man ikke kender personer/miljøer så godt?

Filmene fås i en boks med alle fem i:

http://www.axelmusic.dk/productDetails/085393343729

De enkelte sæsoner ser dog lidt pebrede ud - har ikke fundet
reg2 til andet end 450-600 kroner per pakke :(

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: "Do you know what the chain of command is here?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-01-06 15:59

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> http://www.axelmusic.dk/productDetails/085393343729
>
> De enkelte sæsoner ser dog lidt pebrede ud - har ikke fundet
> reg2 til andet end 450-600 kroner per pakke :(

Hvad med denne boks:
http://www.choicesdirect.com/templates/product.asp?ProductGuid=675616

Den indeholder samtligefilm og alt hvad der ellers er lavet i serien.

I forhold til at købe sæsonerne enkeltvis er det snydebilligt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-02-06 13:40

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in

> Hvad med denne boks:
> http://www.choicesdirect.com/templates/product.asp?ProductGuid=675616

Det var så godt et køb at jeg ikke kunne lade være...

2 £ for at sende en pakke på ca. 5 kg fra UK med GLS så
den var her to dage efter bestilling... Det er i orden!

Er begyndt at kigge og indtil nu ser det jo rigtig godt ud!

I øvrigt et rigtig fedt bokssæt - kan varmt anbefales.
Der er ikke noget fancy med i kassen men selve kassen
er rigtig fed - med episodeanvisniger på sådan en slags
"folde-ud-pap-låge".

Så ny står den på Babylon 5 i et godt stykke tid :D

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-06 17:52

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> writes:

> [...]
> som et eneste afsnit). Jeg overvejer at investere i boksen
> med Babylon 5-filmene, men er det at ødelægge oplevelsen.

Ja, det vil være en katastrofe.

Dels er filmene ikke specielt fremragende, dels afslører de ting, der
ikke skal afsløres før tid.

Det bedste er at starte fra en ende af.

> De enkelte sæsoner ser dog lidt pebrede ud - har ikke fundet
> reg2 til andet end 450-600 kroner per pakke :(

De tyske udgivelser er magen til de engelske, undtagen trykket på
pappet. Og de er væsentligt billigere.

Dem kan du købe for 1680 kr. på amazon.de (1680 incl. dansk moms)
eller for noget mindre på ebay. Eller til cirka det halve direkte hos
mig, fordi jeg gerne vil opgradere til boksen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-01-06 18:11

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Dem kan du købe for 1680 kr. på amazon.de (1680 incl. dansk moms)
> eller for noget mindre på ebay. Eller til cirka det halve direkte hos
> mig, fordi jeg gerne vil opgradere til boksen.

altså den som Hoffmann omtaler ovenfor? hmm jeg kan godt se
at hvis jeg synes det er fedt så er det jo vanvittigt at købe
tingene enkeltvis - det er jo møj billigere med den store box.

Men omvendt - hvis jeg nu rent faktisk ikke synes om serien er
det dæleme også en del penge smidt ud.

Hvad er jeres holdning? Nu kender jeg jo lidt til jeres smag fra
diverse andre tråde og diskussioner herinde :D

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to

Fra : HC

Dato : 18-01-06 21:13

B5 er noget af det bedste fjernsyn der er lavet. Basta.

Hvis man kan lide serier der er lidt soap-agtige, man skal følge med i, så
er B5 perfekt - og så er det jo sci fi \ fantasy... Plejer altid at kalde
den for Lord of the Rings krydset med Star Trek. Den er stor og mytisk...

Du burde ikke blive skuffet.

HC

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-01-06 21:42

"HC" <hc@(NOSPAM)coolcomics.dk> wrote in

> [...]
> i, så er B5 perfekt - og så er det jo sci fi \ fantasy... Plejer altid
> at kalde den for Lord of the Rings krydset med Star Trek. Den er stor

heh ja det lyder jo ret fantastisk :) Jeg nød DS9 da der var mere
"handling" i den til forskel fra de gamle ST - der var for meget
sitcom for min smag. Der må gerne være en grundig mytologi så der
hele tiden er referencer - og brug for indsigt - det gør imo en historie
noget mere spændende. Jeg har hørt den sammenlignet lidt med Stephen
Kings "The Stand" pga de grundige personbeskrivelser og et plot der
er gennemført. Er lige nu ved at læse Stephen Kings "Dark Tower" der
også har mange intertekstuelle referencer.

Er der noget humor i B5 - hvor nørdet skal man være for at fange den?
Min kæreste må jo også gerne kunne være med :D

Jeg må lige vende tegnebogen og se om der skulle være lidt rester fra
julen...

/hilsner

Fra : Stefan Holm

Dato : 18-01-06 22:46

> [...]

> sitcom for min smag. Der må gerne være en grundig mytologi så der
> hele tiden er referencer - og brug for indsigt - det gør imo en historie

Du lyder umiddelbart som en ret oplagt kandidat til B5. Det er et enormt
velgennemtænkt og nøje planlagt univers serien udspiller sig i, og der er i
virkeligheden (hvad man først rigtig får øjnene op for efterhånden) meget
lidt handling der bare er der som fyld - mest i første sæson, derefter
kører den mere og mere over i den historie der hele tiden var planlagt.

Og personudviklingen er virkelig noget for sig. Det er sjældent gjort
bedre.

> Er der noget humor i B5 -

Der er noget. Ikke lisså meget som i Buffy eller West Wing, men den er
bestemt ikke humorforladt. Især ikke når først man lærer personerne at
kende.

> hvor nørdet skal man være for at fange den?

Det er ikke teknik-humor eller andet af den slags. Hvis man kan engagere
sig i figurerne, bør humoren overhovedet ikke være noget problem.

--
Stefan Holm
"Dad, I understand the silverware, but why the dog?"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-01-06 23:15

"HC" <hc@(NOSPAM)coolcomics.dk> writes:

> [...]
> den for Lord of the Rings krydset med Star Trek. Den er stor og mytisk...

"If you go to Khazaddûm you will die..."

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Tue Sørensen

Dato : 18-01-06 22:57

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:
> [...]
> sitcom for min smag. Der må gerne være en grundig mytologi så der
> hele tiden er referencer - og brug for indsigt - det gør imo en historie

Jeg er næstformand i foreningen Fantastik (www.fantastik.dk), hvor vi
bl.a. er i gang med et B5-marathon i øjeblikket. Vi ser en 8-10 afsnit
en søndag, en gang om måneden. Nu på søndag skal vi se de sidste 8
afsnit af sæson 2. Enhver interesseret er velkommen til at hoppe på.

Serien er ganske god, og mange anser den for bedre end Star Trek. Jeg
kan godt anbefale den, omend den nu ikke får min allerhøjeste
anbefaling (men jeg har heller ikke set mere end et stykke ind i sæson
2). Den er for grå (næsten militaristisk) i designet, og en del af
figurerne, inkl. kommandørerne Sinclair og Sullivan, er ikke specielt
interessante. Til gengæld foregår der en del andre ting, og flere af
sidepersonerne er langt mere interessante. Der er meget politisk
rænkespil, hvilket er godt, omend en af de største udviklinger, med
de gudelignende væsner som manipulerer med Londo (ved at foregive at
være hans allierede), virker lige lovlig... gudelignende. Sådan nogle
elementer er for mig lidet troværdige, medmindre de er håndteret
bedre end her.

Londo er i øvrigt den klart bedste og sjoveste person i serien. Men
sikken frisure de der centaurier har! Det kan godt være svært at tage
alvorligt. Så for mit vedkommende indeholder serien mange gode
elementer, men desværre iblandet en ligeså stor række tvivlsomme
elementer som kan virke ret latterlige. Og det er min foreløbige
bedømmelse af serien. Bedre end Star Trek? Det vil jeg nok generelt
ikke kalde den, selvom der er et bedre element af fortsat udvikling
(kontinuitet) hele serien igennem.

Nu er der jo ikke særlig mange gode SF TV-serier, så hvis man endelig
skal lave en liste over de bedste, så må B5 også være med, sammen
med Star Trek - og ikke mindst den nye Doctor Who!

> Er der noget humor i B5 - hvor nørdet skal man være for at fange den?
> Min kæreste må jo også gerne kunne være med :D

Ja, der er ganske pænt med humor i, og det er et af de mest
underholdende elementer. Humoren i sig selv er ikke særlig nørdet.

- Tue

Fra : John Hinge

Dato : 19-01-06 10:53

On 18 jan 2006 Tue Sørensen was heard to say:

Jeg har lige sakset dine spoilere..

> [...]
> ikke specielt interessante. Til gengæld foregår der en del andre
> ting, og flere af sidepersonerne er langt mere interessante. Der

Øhm.. Nu aner jeg så ikke hvem Sullivan er, så det er nok en typo..
Du mener sikkert Sheridan...
Uden at spoile tror jeg de fleste vil have et helt andet og noget
mere nuanceret billede af Sheridan ved slutningen af Sæson 2..
Og det er bevidst fra forfatterens side.

Som de fleste serier så har B5 sinde gode afsnit og sine ringe afsnit,
men i modsætning til Star Trek som generelt har en slags resetknap
efter hvert afsnit, så er B5 en lang fortsat historie. Der sker ting
i Sæson 3 og 4 hvor man siger til sig selv "ahhhh det var *det* det
betød det der i sæson 1" og serien belønner generelt den opmærksomme
seer. Ikke at der ikke er juks imellem, selvfølgelig er der det.
Men selv nogle af de mere hmmmm agtige afsnit formår at bygge videre
på det overordnede plot.
Persongalleriet er facinerende og ganske nuanceret.
Visuelt så har serien et par problemer.
Alle scener hvor der blandes CGI med live action har en tendens til
at se ret gnidret ud. Det skyldes at da serien blev lavet, så blev
al live action indspillet på høj kvalitets 16:9 forberedt film, men
CGI blev lavet til 4:3 NTSC tv. Så da stadset sku remasteres til
16:9 DVD har man måttet omsample og maske for at få det til at
passe. Der er mumlet om at man oprindeligt havde regnet med at
en eventuel fremtidig udgivelse sikkert blot ville genrendere al
grafikken, men i mellemtiden findes en stor del af grafikken ikke
længere som 3d modeller, og det ville have været dyrere.. De fleste
DVD udgivelser er desværre ikke nået der til at man smider den slags
penge efter dem.

Salget af B5 på DVD har været rigtig rigtig godt, så det kan være
den slags ændrer sig en dag. Men indtil da må man leve med gnidderet.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-06 12:27

Den 19-01-06 10.52 skrev John Hinge følgende:

> Uden at spoile tror jeg de fleste vil have et helt andet og noget
> mere nuanceret billede af Sheridan ved slutningen af Sæson 2..

Meget lille spoiler, som ikke burde ødelægge noget.
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

En af de ting, som gør serien bedre end de fleste, er, at personerne
ikke blot er en-dimensionelle. Personer, som man på et tidspunkt har
syntes er gode, fremstår efterhånden mindre gode, og personer som har
fremstået onde fremstår efterhånden mindre onde.

Lidt større spoiler

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

En af dem som faktisk udvikler sig mindst på den måde er Sheridan.

Stor spoiler - læs kun, hvis du har set serien!

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Faktisk er det noget af et antiklimaks, da man finder ud af, at de
ultimativt gode og de ultimativt onde slet ikke er ulig hinanden.

Det, jeg mindst bryder mig om i serien, er den kristus-status, Sheridan
på et tidspunkt får.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 09:54

> [...]
> filmene fra midt i serien - og vil oplevelsen af de film være
> for ringe fordi man ikke kender personer/miljøer så godt?

Lige meget hvad du gør: se den fra afsnit 1, og ikke et afsnit senere,
historien i B5 bygger ganske langsomt op og det er den store force.
man kan godt synes at det ligner en B5 serie med al afskrabet fra start
trek, men historien.. historien er noget af det bedste du kommer til at se.

filmene kan som ses som dessert når du er færdig med serien, men brug
dem ikke til mere.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Eivind

Dato : 19-01-06 10:27

> [...]
>filmene fra midt i serien - og vil oplevelsen af de film være
>for ringe fordi man ikke kender personer/miljøer så godt?

Du kan se piloten The Gathering samt evt. filmen In The Beginning, det
er en god intro.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-01-06 13:06

Eivind <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Du kan se piloten The Gathering samt evt. filmen In The Beginning, det
> er en god intro.

Nej, for alt i verden ikke! Se IKKE! under nogen omstændigheder "In
The Beginning" før du har set fire sæsoner af serien. ALT for mange
spoilers.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En fremmed er en idiot,
The RockBear. ((^)) du ikke har smadret endnu."

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 19-01-06 15:28

> Nej, for alt i verden ikke! Se IKKE! under nogen omstændigheder "In
> The Beginning" før du har set fire sæsoner af serien. ALT for mange
> spoilers.

hehe det tager jeg til mig - har lige fået mail fra choicesdirect
om at en pakke er sendt af sted til mig *glæde sig* - godt der
snart er vinterferie :D

/hilsner