Steamboy + Det Levende Slot med dansk tale~
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-01-06 16:50

Forført af glødende anmeldelser samt akut abstinent efter at have set
Det Levende Slot i biografen, har jeg bestilt Steamboy i DC-udgaven.
Den har original og engelsk tale samt danske tekster.

Af hensyn til ungerne ville jeg gerne have haft mulighed for dansk
tale hvis den fandtes, men det kom aldrig på tale med Steamboy, vel?

Det levende slot så jeg med originaltale, men det forlyder der også
var en glimrende dansk dubbing, så den håber jeg kommer ud i en dansk
udgave snart. Der er vel ingen som ligefrem har hørt noget om den?

Lars Erik Bryld

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-06 16:57

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> writes:

> Forført af glødende anmeldelser samt akut abstinent efter at have set
> Det Levende Slot i biografen, har jeg bestilt Steamboy i DC-udgaven.
> Den har original og engelsk tale samt danske tekster.

Ouch!

Den er en stinker.

Der er godt nok langt fra Otomo's "orv, teknologi"-verden til
Miyasakis ubegribeligt eventyrlige fortællinger.

Steamboy er da flot og lægger ud med løftet om noget spændende og
fascinerende, men desværre drukner handlingen et eller andet sted på
vejen mod målet.

http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=2386

> Af hensyn til ungerne ville jeg gerne have haft mulighed for dansk
> tale hvis den fandtes, men det kom aldrig på tale med Steamboy, vel?

Nej, den var kun oppe på Natfilm, starut jeg visker.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-01-06 18:34

Scripsit Peter B. Juul:

> [...]
>
> Steamboy er da flot og lægger ud med løftet om noget spændende og
> fascinerende, men desværre drukner handlingen et eller andet sted på

Jeg regner nu ikke med at blive skuffet - jeg har ikke af princip
noget imod flotte billeder uden et plot til at forstyrre nydelsen.
Hæfter mig især ved afslutningsbønnen på ovenstående side:

GK > Pengemændende tør ikke tage chancer og vil have produktet
GK > tilpasset den bredest mulige målgruppe. Det har de i hvert fald
GK > fået med Steamboy - masser af flotte eksplosioner og meningsløs
GK > action uden snert af drama og eftertænksomhed. Er man til et
GK > knald på brillen, skuffer filmen bestemt ikke, selvom man skal
GK > arbejde hårdt for at holde øjnene åbne fra tid til anden mens
GK > ligegyldige karakterer diskuterer ligegyldige emner.

> Nej, den var kun oppe på Natfilm, starut jeg visker.

Takker - ellers måtte jeg måske have geninvesteret i originalversion.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-01-06 17:14

Scripsit Lars Erik Bryld:

> Jeg regner nu ikke med at blive skuffet - jeg har ikke af princip
> noget imod flotte billeder uden et plot til at forstyrre nydelsen.

.... og den var helt i orden. Ikke fantastisk, men lugten var absolut
til at holde ud, og så synes jeg faktisk at den engelske dubbing var
rigtig god. Det er næppe en film, jeg vil se igen og igen, men den er
absolut sin spilletid værd; og måske noget for ungerne, når de vokser
fra deres udenlandsk-allergi.

Lars Erik Bryld

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-01-06 17:49

> [...]

> ... og den var helt i orden. Ikke fantastisk, men lugten var absolut
> til at holde ud, og så synes jeg faktisk at den engelske dubbing var

Den engelske dubbing? Så fortjener du heller ikke bedre :)

Overvej det her: Japanske stemmeskuespillere (Seiyuu) dyrkes på linie
med "rigtige" filmskuespillere og er i en klasse for sig. Når så
filmene sendes til USA sættes der typisk et hold ukendte, forholdsvis
billige skuespillere på opgaven. Værre er det selvfølgelig i Danmark,
hvor man gerne beder 2-3 skuespillere udfylde 10-15 roller ved at lave
fjollede stemmer.

Prøv at se lidt anime med japansk lydspor og engelske tekster. Du vil
næppe nogensinde vende tilbage til engelsk lydspor.
--
Peter B. Juul, o.-.o
The RockBear. ((^))

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-01-06 21:11

Scripsit Peter B. Juul:

> [...]
> så filmene sendes til USA sættes der typisk et hold ukendte,
> forholdsvis billige skuespillere på opgaven. Værre er det

Det var en forventelig automatreaktion - jeg har talt med animefans
før

Ikke desto mindre finder jeg det lettere meningsforstyrrende at høre
japansk tale i en film, som forestiller at foregå i England med
engelske karakterer. Hvorfor skulle de ikke tale engelsk, når den
engelske dubbing nu ikke var skandaløs - og det var den bestemt ikke
(jeg antager ikke du har hørt den).

Holdet af ukendte, "forholdsvis billige" skuespillere bestod i øvrigt
af bl.a. Anna Paquin, Alfred Molina og Patrick Stewart.

Lars Erik Bryld

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-01-06 15:12

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> writes:

> Det var en forventelig automatreaktion - jeg har talt med animefans
> før

Jeg er ikke anime-fan. Jeg kan godt lide gode film. Jeg har nogle få
anime-serier stående, ja, og nogle få film.

Ikke desto mindre ser jeg aldrig engelsk dubbing igen, fordi
stemmeføring betyder mere end selve ordene. Og stemmeføringen blandt
vestlige stemme-skuespillere er jeg IKKE imponeret over. Det bliver
ikke bedre af, at formuleringerne ikke bare er oversættelser, men
oversættelser, der skal passe til mundbevægelserne.

> [...]
> engelske karakterer. Hvorfor skulle de ikke tale engelsk, når den
> engelske dubbing nu ikke var skandaløs - og det var den bestemt ikke

Den danske dubbing af amerikanske animerede film i biografen er efter
sigende heller ikke skandaløs. Ikke desto mindre er der milevidt
mellem dem og de amerikanske forlæg. "Buzz, siger du, at du ikke er
legetøj, hvaaa?"

> Holdet af ukendte, "forholdsvis billige" skuespillere bestod i øvrigt
> af bl.a. Anna Paquin, Alfred Molina og Patrick Stewart.

Glimrende at de har sat store navne til det på denne film. Ikke desto
mindre er deres frihed med replikkerne stadig alt for lille.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Tue Sørensen

Dato : 21-01-06 08:12

Lars Erik Bryld skrev:
> Scripsit Peter B. Juul:

> Det var en forventelig automatreaktion - jeg har talt med animefans
> før

LOL! Hvor er det sandt!

> [...]
> engelske karakterer. Hvorfor skulle de ikke tale engelsk, når den
> engelske dubbing nu ikke var skandaløs - og det var den bestemt ikke

Dét kan du vist roligt regne med...

> Holdet af ukendte, "forholdsvis billige" skuespillere bestod i øvrigt
> af bl.a. Anna Paquin, Alfred Molina og Patrick Stewart.

Ja, de der fordomme imod engelske udgaver af de bedre tegnefilm holder
overhovedet ikke. Den danske fantasy-marionetdukkefilm Strings havde
også et absolut excellent engelsk lydspor, anført af Sir Derek
Jacobi.

- Tue (stor fan af Steamboy, men ikke den store anime-ynder i øvrigt)

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-01-06 08:48

Tue Sørensen wrote:

> LOL! Hvor er det sandt!

Såså i to. Ikke redde alle os animefans over én kam :). Der er nogle af os som
er klar over at der findes gode dubs som ikke er originalsproget for en film, og
at der omvendt også findes ringe originaler. Jeg har set (uhyggeligt) mange
anime serier og film, og de er bestemt ikke fri for dårlige voice actors der
ovre i solens rige.

Ooooog, når det så er sagt, så mener jeg at man generelt bør se film på
originalsproget. Til dels fordi det kan være bedre synkroniseret og til dels
fordi (mener jeg) at det originale (stemme-)skuespil er en del af varen som man
bør bedømme den på. Desuden mener jeg at undertekster (hvis man ikke forstår
sproget) trækker mindre fra varen end at høre den med et sprog der har en helt
anden kulturel baggrund, andre ordlege og udtryk etc. etc.

Tag f.eks. Spirited Away (Sen to Chihiro no Kamikakushi eller lign. :p), dubben
var udemærket, men flere steder følte de sig nødtaget til at lade karakterene
føre dialoger når de var off-camera for at forklare nogle begreber for seeren.
Den slags er jeg lidt :-/ overfor.

Mht. Steamboy, så blev jeg noget skuffet efter jeg så den. Jeg synes den var
"all form and no substance" og hvad der virkede som de sidste 40 minutter af
filmen virkede, ja nærmest overflødig. Et klimaks så langtrukken det blev
trættende. Det var utrolig flot animation fra et teknisk synspunkt, men jeg
synes fortællingen haltede gevaldigt.

Øv, posten blev lidt negativ hen mod slutningen der, så jeg vil lige slutte med
at anbefale nogle gode anime serier som kører for tiden: Blood+, Eureka 7,
Noein, Karas. ;) (man er vel fanboy)