Dumbo runtime
Fra : Sybil

Dato : 14-01-06 22:53

Hej
Var inde på imdb og kigge på Disneys Dumbo.
Under runtime står der 64 min/ Denmark 61 min.
Hvad er der på de tre minutter og hvorfor er det kun Danmark der ikke får
dem at se??

Tak
Majken

Fra : The Nameless Dude

Dato : 14-01-06 23:49

A short time ago on a server far far away, Sybil wrote

> [...]
> Under runtime står der 64 min/ Denmark 61 min.
> Hvad er der på de tre minutter og hvorfor er det kun Danmark der ikke

Det har noget med omkonvertering fra NTSC til PAL at gøre.
Når den process er overstået kører filmen pludselig en anelse
hurtigere fordi at PAL har færre billeder pr. sek end NTSC har.
Så der er såmen ikke klippet scener ud af den, filmen er komplet,
den kører bare en anelse hurtigere her ovre hos os.
--
The Nameless Dude

Fra : Lars Rindsig

Dato : 15-01-06 00:25

The Nameless Dude wrote:

> Det har noget med omkonvertering fra NTSC til PAL at gøre.

Nej. Den tidsangivelse der står på IMDB viser ikke noget om PAL speed up
- det er jo kun relevant for hjemmevideo- og tv-udgaverne (og så skulle
den jo også have stået der for alle film - *og* ikke kun have med
Danmark at gøre). Selve den analoge *filmstrimmel* er lige lang og
bliver vist med samme hastighed alle steder i verden.

Uden at jeg har set Dumbo (udover enkelte klip) kunne jeg forestille mig
at de danske filmcensorer i 1941 kunne have fundet på at klippe en
(dunkelt belyst, så muligvis også lidt uhyggelig) scene med negerslaver
der synger under arbejdet, der åbenbart er i den amerikanske udgave, ud.
Kan Majken evt fortælle om dén scene var med?

> Så der er såmen ikke klippet scener ud af den, filmen er komplet,
> den kører bare en anelse hurtigere her ovre hos os.

Ikke i biograferne.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Sybil

Dato : 15-01-06 16:32

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse > Uden at
> [...]
> der synger under arbejdet, der åbenbart er i den amerikanske udgave, ud.
> Kan Majken evt fortælle om dén scene var med?

Det er med der hvor negerne slår cirkusteltet op, sammen med cirkusdyrene, i
øsende regnvejr, og synger.

Majken

Fra : Jesper

Dato : 15-01-06 00:36

Sybil <but@but.dk> wrote:

> [...]
> Under runtime står der 64 min/ Denmark 61 min.
> Hvad er der på de tre minutter og hvorfor er det kun Danmark der ikke får

Efter al sandsynlighed er det videolængden. Biograflængden er ikke
tilgængelig. "Filmsæsonen 79-80" opfører Dumbo som repremiere uden at
opføre længden af filmen i meter eller minutter.
Omregningsforholdet fra PAL til biograflængde er 1,04 og hvis man
dividerer 64 med 1,04, så får man 61,54 min.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Lars Rindsig

Dato : 15-01-06 01:01

Jesper wrote:

> [...]
> Omregningsforholdet fra PAL til biograflængde er 1,04 og hvis man
> dividerer 64 med 1,04, så får man 61,54 min.

Hrmm.. det plejer jo godtnok at være anført hvis det er video-udgaven
der er tale om - fx Bad Taste: Runtime: 91 min / Australia:86 min (1989
video release) / Belgium:98 min (DVD version). Men kigger man på
Pinocchios entry i IMDB er der også anført en spilletid for Danmark der
rundt regnet passer med PAL speed up. Det kunne tyde på at 1) der er en
eller anden dansk klovn der har indsendt rettelser til IMDB uden at vide
hvad det var han lavede, og 2) at jeg skylder Nameless Dude en
undskyldning

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Jan Andersen

Dato : 15-01-06 08:21

On Sun, 15 Jan 2006 00:01:21 +0000, Lars Rindsig
<spam@bounce.bounce.bounce> wrote:

> [...]
>eller anden dansk klovn der har indsendt rettelser til IMDB uden at vide
>hvad det var han lavede, og 2) at jeg skylder Nameless Dude en

Jeg vil næsten tro at det hovedsagligt er videotider der angives på
imdb.
Det er ihvertfald et spørgsmål som dukker op *rigtig* tit.

Men her er imdb's egen forklaring på forskellen:

"Why is the USA running time listed for a film sometimes different
from the running time listed for another country and/or for the video?

A typical feature film is shot and projected at 24 frames per second.
The two main video standards in the US (NTSC) and in Europe (PAL) use
different frame rates (29.97 frames per second vs. 25 frames per
second), which usually means that the film has to be sped up when
transferred to video to avoid image synchronization problems. In the
case of a PAL transfer, this acceleration results in a 4% decrease in
the film's total running time. In other words, the European VHS tape
or DVD of a 100-minutes theatrical release will only be 96 minutes
long. Other changes in running time may be caused by cuts or
alterations imposed by local censorship rules or other minor changes
between different releases of the film (such as shorter/longer end
titles, distributor's logos, copyright notices and various
supplemental material). Whenever available, detailed information about
the various versions of a film is listed in the Alternative Versions
section of the database."
--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Sybil

Dato : 15-01-06 16:36

"Jan Andersen" <FOSjklash@FOSmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> supplemental material). Whenever available, detailed information about
> the various versions of a film is listed in the Alternative Versions

Ok. Så blev jeg lidt klogere.
Det er bare sjovt at der kun står Danmark.

Majken

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 16-01-06 23:35

En stor del af den europæske distribution af Disney ting gik/går
igennem Egmont = Danmark. Blandt andet har jeg været med til at pakke
jumbobøger og anders and blade på italiensk . Det samme gør sig
gældende (eller i hvert fald gjorde) for video og DVD distrutionen.

Fra : Sybil

Dato : 17-01-06 10:00

<klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ok, så giver det mening. Takker

Majken

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-01-06 19:23

Sybil skrev:
> Var inde på imdb og kigge på Disneys Dumbo.
> Under runtime står der 64 min/ Denmark 61 min.
> Hvad er der på de tre minutter og hvorfor er det kun Danmark der
> ikke får dem at se??

Da IMDb slet ikke ønsker disse PAL-videotider opført, har jeg indsendt
rettelser til de nævnte film.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk