Mother Night med Nick Nolte
Fra : Mr. D

Dato : 11-01-06 14:51

Jeg er blevet ældre end jeg var igår - ikke gammel - bare ældre end jeg var
igår. Og jeg finder mig i færd med at se film, jeg ikke før ville have drømt
om at se. Gamle film, ældgamle film fra før jeg blev født, skæve film,
dramaer og jeg-skal-komme-efter-dig-skal-jeg.

Jeg har lige set Mother Night, og undrer mig over, hvorfor nogen dog vil
producere en film, der kun gør ondt? Hvorfor?

... og hvorfor hedder den Mother Night? Hvad betyder det?

.... er der overhovedet nogen, der har set sådan en film?

simon

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-01-06 20:30

Scripsit Mr. D:

> Jeg har lige set Mother Night, og undrer mig over, hvorfor nogen dog
> vil producere en film, der kun gør ondt? Hvorfor?

Respekten for Kurt Vonneguts forfatterskab er (efter min mening med
rette) meget stor, men måske er hans bøger bare svære at filmatisere.
Jeg fattede i hvert fald ikke en bjælde af Slagtehus 5, før jeg havde
læst bogen. Mother Night kan jeg ikke huske jeg har set, selvom jeg
udmærket ved den findes, så meget ondt kan den i givet fald ikke have
gjort mig - er der noget specielt ved den, som gør ondt?

> .. og hvorfor hedder den Mother Night? Hvad betyder det?

Det kan Googles frem:
det er djævelen, Mefistofeles, som præsenterer sig for Goethes Faust:

Ich bin ein Teil des Teils, der anfangs alles war
Ein Teil der Finsternis, die sich das Licht gebar
Das stolze Licht, das nun der Mutter Nacht
Den alten Rang, den Raum ihr streitig macht

- i egen inkompetent gendigtning:

Jeg er en del, den del som førend alting var
En del af mørket som fødte lyset klar
Det stolte lys som nu den moder nat
Den gamle rang den plads nu har besat

Vonnegut har været så elskværdig at forsyne bogen med en eksplicit
morale: "Du er den, du lader som om du er", så man skal være forsigtig
med hvem man lader som om man er. Deraf, må man formode, også
referencen til Faust (noget med at sælge sin sjæl).

Lars Erik Bryld

Fra : Mr. D

Dato : 11-01-06 20:55

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> med hvem man lader som om man er. Deraf, må man formode, også
> referencen til Faust (noget med at sælge sin sjæl).

Well, med det du skriver her, burde du se filmen. Uden at spoile filmen kan
jeg sige så meget som der står på coverets forside: "Howard W. Campbell Jr.
(Nick Nolte) er den mest patriotiske amerikaner i Nazityskland". Han er
nemlig populær nazipropagandist samtidig med, at han er amerikansk spion.

Hans svigerfar (et eller andet stort i den tyske værnemagt eller politi)
bryder sig ikke om ham og siger til ham mod slutningen af krigen, at han
håbede på at kunne knalde ham for spionage. Men, som han siger, så gør det
ikke så meget nu (mod slutningen af krigen) for den gavn Campbell har gjort
som propagandist i Tyskland er langt større end den gavn, han på nogen måde
kunne have gjort som skjult agent for Amerika.

.... og hermed vel referencen til Faust. Er Campbell, hvad han tror, han er,
eller hvad han udgiver sig for at være...!

.... han kommer et skridt nærmere 16 år senere, da han sidder i et israelsk
fængsel i en celle over for Eichmann. (Ikke nogen spoiler i det, for sådan
starter filmen)

En absolut seværdig film. Den kom bare bag på mig. Det er alt.

Hvis du, Lars (eller nogen anden) ser den, så giv mig en tilbagemelding

simon

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 12-01-06 11:06

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige set Mother Night, og undrer mig over, hvorfor nogen dog vil
> producere en film, der kun gør ondt? Hvorfor?

Du ser altså Mother Night, hence ældgamle film fra før du blev født?

http://www.imdb.com/title/tt0117093/ (1996) ?

Hvis en film fra 1996 er ældgammel? Hvad er 80'er film f.eks? Eller har jeg
misforstået noget?

Mvh. Martin

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 22:22

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.imdb.com/title/tt0117093/ (1996) ?
> Hvis en film fra 1996 er ældgammel? Hvad er 80'er film f.eks? Eller har

Altså æh, jeg mener... Jeg ser gamle film, ældgamle film og skæve film - Det
er tre forskellige kategorier - Alle tre kategorier består af film, som jeg
ikke ville have set for blot få år siden.

Mother Night er selvfølgelig hverken gammel eller ældgammel (... og ja, jeg
er fra før 1996), og den er måske heller ikke helt så skæv, som den bør være
for at kunne gå under betegnelsen skæv, men den hører ihvertfald til de
film, som jeg ikke ville have brugt tid på at se for år tilbage.

.... og det er jo ærgeligt, når man betænker hvor god den film er - og hvor
store og forskellige mange andre gamle og mærkelige film har.

simon

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-01-06 22:11

In <43c50d2e$0$102$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> [...]

>.. og hvorfor hedder den Mother Night? Hvad betyder det?

>... er der overhovedet nogen, der har set sådan en film?

Ja god film og endnu bedre bog.

/Martin