Saw 1 og 2 (spoiler-fri)
Fra : Peter Heide

Dato : 10-01-06 16:51

Saw 1 havde sine momenter. 2 gutter lænket op i et
gammelt udslidt industri-lokum. Man var interesseret
i hvad det gik ud på og hvorfor. Det blev så fortalt på
sin egen lettere forvirret måde tydelig inspireret af
"Seven" ( som Saw ikke nåede til sokkeholderne)
men alligevel en OK gyser/spændingsfilm.

Saw 2, bygger over det samme tema bare med lidt
flere mennesker og lidt mere blodig/voldeligt . Handlingen
er total usandsynligt . Folk i filmen opføre sig grænseløst
ulogisk og åndssvagt. De fortjener ligefrem at blive
slagtet efter min mening. Og det gør de selvfølgelig.
Nogen skal jo overleve så vi kan få en 3er.

Og slutningen. I guder. Den er svag.

Jeg giver Saw 2 : 1 klat hjernemasse ud af 6

Saw 1 gav jeg :3 afhuggede fødder ud af 6

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 10-01-06 18:02

> [...]
> slagtet efter min mening. Og det gør de selvfølgelig.
> Nogen skal jo overleve så vi kan få en 3er.

Men umidelbart, hvad er så din vurdering af den første scene i Saw 2?, med
ham manden der vågner op i stolen med dødsmasken på, hvorefter han ser den
video i tv'et?. Jeg syns det virkelig utroligt voldsomt på mig selv, måden
det var filmen på med close-ups af øjet etc. gav nogle voldsomme reaktioner
på mig og mine venner.

Note: Det er sjældent at film de påvirker mig fysisk, dvs. at jeg spjætter
med arme og lignende

Enig i at resten af filmen er så ufattelig svag i sin historiefortælling,
men oki vi var underholdt. Vi fik det blod som vi forventede, dvs. mere blod
end 1'eren - præcist som plot outlinen havde lovet os. Oh yes, there will be
blood.

Mvh. Martin

Fra : John Peter

Dato : 10-01-06 20:05

> [...]
> video i tv'et?. Jeg syns det virkelig utroligt voldsomt på mig selv, måden
> det var filmen på med close-ups af øjet etc. gav nogle voldsomme

Påvirkede mig overhovedet ikke. Der var også en scene i
"Wolf Creek" der skulle være noget af det værste på film. jeg syntes
aldrig scenen dukkede op.
Jeg må være syg eller set for mange shockumentary´s og
mondo's.

Fra : Jesper

Dato : 10-01-06 20:47

John Peter <jp@ofir.dk> wrote:

> [...]
> aldrig scenen dukkede op.
> Jeg må være syg eller set for mange shockumentary´s og

Amerikanerne laver (stort set) kun pæne film, du skal til Japan eller
Hong-Kong for at finde noget passende ekstremt nu om dage.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Lasse

Dato : 10-01-06 22:55

> Amerikanerne laver (stort set) kun pæne film, du skal til Japan eller
> Hong-Kong for at finde noget passende ekstremt nu om dage.

Kan du nævne nogen titler?

Lasse

Fra : Jesper

Dato : 11-01-06 00:16

Lasse <lasn@vip.cybercity.dk.SLET> wrote:

> Kan du nævne nogen titler?
>
> Lasse

Jow da:

Guinea Pig serien JP
Urotsukidôji - Perfect Collection (animation) JP
All Night Long trilogien JP
Kichiku Dai Enkai/Banquet of the Beast JP
Bizeta Q/Visitor Q JP
Koroshiya 1/Ichi the Killer JP
Ôdishon/Audition JP
Men Behind the Sun HK
The Untold Story HK
The Ebola Syndrome HK

Fra : Kim2000

Dato : 10-01-06 23:08

> Amerikanerne laver (stort set) kun pæne film, du skal til Japan eller
> Hong-Kong for at finde noget passende ekstremt nu om dage.

Creep er der nu ikke meget pænt i, Dark Water var da også modbydelig på den
gode måde, og så er jeg jo vild tilhænger af The Village, som jeg blev vildt
skærmt af primært pga lyden.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 11-01-06 10:54

> Creep er der nu ikke meget pænt i, Dark Water var da også modbydelig på
> den gode måde, og så er jeg jo vild tilhænger af The Village, som jeg blev
> vildt skærmt af primært pga lyden.

Jeg ved ik, jeg syntes hverken den amerikanske eller japanske Dark Water er
tilnærmelsesvis uhyggelig på nogen måder. Den er jævnt kedelig uden noget
rigtigt moment, og så er plottet lige så tyndt som det vand den omhandler.
The Ring mener jeg tilgengæld i begge udgaver er vellykkede.

Når jeg nævner start-scenen i Saw II er det fordi der er nogle ting der bare
får mig til at gyse. Det har intet med slasher-mord eller en bøh-mand der
hopper frem at gøre. Det handler om de close-ups der forekommer at manden
der holder sin skalpel helt tæt på øjet mens spændingen stiger og manden
skriger højlydt til forvirrende klip. Man tænker "skærer han nu sit øje ud?
Hvad mon gør mest ondt, dødsmasken eller at plukket øjet ud? Gør han det?
GØR HAN DET?" etc.

Samme "eek!" effekt fik jeg i den japanske udgave af The Ring da pigen på et
tidspunkt kravler hen over gulvet hvor man ser hendes fingre uden negle bøje
som lasede stykker kød mens hun kravler (neglene sidder jo stadig på
indersiden af brønden så vidt jeg husker).

Alt i alt, må jeg vel sige - hjernemasse og tarme er ikke skræmmende, mens
øjne, negle og andre mere udpinte ting er det jeg frygter at se på film.
Altså er det nok mere smerten man frytgter fremfor døden...

Mvh. Martin

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-01-06 14:53

> Jeg giver Saw 2 : 1 klat hjernemasse ud af 6
>
> Saw 1 gav jeg :3 afhuggede fødder ud af 6

Jeg synes helt klart, at SAW skal 5 stjerner ud af 6.

Det skal den fordi jeg vil give 4 for en standard thriller, der leverer
varen. Jeg synes klart at SAW ligger lidt højere oppe på skalaen grundet
dens originalitet i plottet og den helt rigtige ubehagelige atmosfære filmen
har hele vejen igennem.

Den er mere lowbudget end f.eks. Se7en, men har ellers samme kvaliteter.
Se7en ville jeg i øvrigt give 6.

Mark