Black Hawk Down - lign. film
Fra : Beeblebrox

Dato : 02-01-06 23:29

Hej

Jeg så BHD for ikke så lang tid siden og var helt vild med intensiteten,
dramaet, actionen og den ikke _alt_ for kvalmende helteretorik.
Derudover var den flot filmet (for en actionfilm) og havde et ret
overbevisende lydspor. Specialeffekterne var holdt på et niveau der
gjorde at de (for mig) virkede meget realistiske.

I mine øjne et fantastisk brag af en actionfilm

Er der nogle herinde der kan anbefale lignende film i genren
'heftig-action-som-ikke-er-helt-hjernedød'?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-01-06 01:34

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in message
> Er der nogle herinde der kan anbefale lignende film i genren
> 'heftig-action-som-ikke-er-helt-hjernedød'?

Kommer i tanker om:

Three Kings
Glory
Lord of War

Fra : Beeblebrox

Dato : 03-01-06 08:50

C. H. Engelbrecht wrote:
> Kommer i tanker om:
>
> Three Kings

Ja, den er fed

> Glory

Tak, den kendte jeg ikke. Den må jeg se!

> Lord of War

Den glæder jeg mig til, har ikke haft tid at se den endnu men jeg har
store forventninger

Vh,
Claua

Fra : Dan

Dato : 03-01-06 10:50

Hvad med

We were soldiers
Full metal jacket

Men du har garanteret set dem...

Fra : jce

Dato : 03-01-06 12:40

Fra : Spacey

Dato : 03-01-06 19:48

"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev i en meddelelse

Saving private Ryan er et klart must i den sammenhæng... især med DTS.
Gladiator kan faktisk anbefales på samme konto.
Derudover er der jo altid Platoon, Band of Brothers og måske Tears of the
sun. Men Black Hawk Down er i en klasse for sig...

Kenneth, der tabte kæben da han så Black Hawk Down første gang...

Fra : Holst

Dato : 03-01-06 19:58

Spacey wrote:

> Kenneth, der tabte kæben da han så Black Hawk Down første gang...

Lad nu være med at tage de kanonslag i munden.

Fra : Dan

Dato : 04-01-06 10:13

Jeg faldt faktisk engang over nogen billeder af folk, der var dumme nok til
at tage kanonslag i munden...studerede billederne med stor interesse, indtil
jeg fik det ret dårligt efter 5 min. Blev meget overrasket selv ("hovsa, jeg
bliver svimmel")

Hilsen

Dan

Fra : jce

Dato : 05-01-06 02:06

"Spacey" <tgsremove@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

cut...

cut....

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-01-06 10:32

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse
> 'heftig-action-som-ikke-er-helt-hjernedød'?
>
> Vh,
> Claus

Jeg synes, at "Brotherhood of war - taegukgi" er en udmærket actionfilm.

Lidt langtrukken i starten, men det er nødvendigt for at give filmen den
spændning den har.

Hygge
MJ

Fra : Thomas S

Dato : 04-01-06 12:00

Beeblebrox wrote:

> Er der nogle herinde der kan anbefale lignende film i genren
> 'heftig-action-som-ikke-er-helt-hjernedød'?

Måske 'Jarhead', der snart får premiere i danske biografer, falder
ind under den kategori. Men jeg er ikke sikker, jeg har jo ikke set den
endnu.

Thomas S

Fra : Zeki

Dato : 07-01-06 11:26

"Thomas S" <staermose@gmail.com> wrote in message

> [...]

Der er ikke meget "action" i den!

Mvh
Zeki

Fra : Jesper

Dato : 04-01-06 22:52

> [...]

> Er der nogle herinde der kan anbefale lignende film i genren
> 'heftig-action-som-ikke-er-helt-hjernedød'?

The Thin Red Line
Hamburger Hill
Strafbatallion 999
Go Tell The Spartans

--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-01-06 23:27

Jesper skrev:

> The Thin Red Line
> Hamburger Hill
> Strafbatallion 999
> Go Tell The Spartans

De to første film har ikke meget til fælles med Black Hawk Down.

De to sidste kender jeg ikke.

Hvorved mener du de fire film ligner Black Hawk Down, bortset fra at de
handler om amerikanere i krig?

Mikkel

Fra : Jesper

Dato : 04-01-06 23:40

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
> De to sidste kender jeg ikke.
>
> Hvorved mener du de fire film ligner Black Hawk Down, bortset fra at de

Det er film der realistisk skildre krig og som ikke er hjernedøde.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 08:27

Jesper skrev:

> Det er film der realistisk skildre krig og som ikke er hjernedøde.

The Thin Red Line er ikke et forsøg på en realistisk skildring, men på
en subjektiv, drømmende (eller mareridtsagtig?) oplevelse af krig og
fred, ødelæggelse og harmoni, barbari og civilisation.

Hamburger Hill er ærkeamerikansk nationalistisk nær-hjernedød
krigs-action af værste skuffe.

The Thin Red Line er en antikrigs-film. Hamburger Hill glorificerer - på
trods af lidt kritik - den amerikanske hær og krig i det hele taget.

Ingen af de to kan betegnes som "realistiske" skildringer.

Jeg forstår ikke, hvorfor du nævner de film i samme kategori.

Mikkel

Fra : Jesper

Dato : 07-01-06 12:46

> [...]

> Ingen af de to kan betegnes som "realistiske" skildringer.
>
> Jeg forstår ikke, hvorfor du nævner de film i samme kategori.

Du forstod åbenbart ikke en brik af hvad der foregik i Hamburger Hill:
Den handler om slaget for at sætte sig på en totalt ligegyldig høj,
hvorunder en masse amerikanere dør unødigt, det vil jeg ikke kalde
hverken hjerdød, nationalistisk eller glorificererne.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 08-01-06 12:27

Jesper skrev:

> [...]
> hvorunder en masse amerikanere dør unødigt, det vil jeg ikke kalde
> hverken hjerdød, nationalistisk eller glorificererne.

Undskyld, nu har jeg set efter, og jeg forvekslede titlen med Heartbreak
Ridge - en film, som var mere ærkeamerikansk end den amerikanske hær
selv, jf. http://groups.google.dk/group/dk.kultur.film/msg/45f734351125abab

Jeg beklager den fejltagelse - men jeg kan nu stadig ikke se at Black
Hawk Down og The Thin Red Line har meget til fælles.

Mikkel

Fra : Jesper

Dato : 08-01-06 15:47

> [...]

> Undskyld, nu har jeg set efter, og jeg forvekslede titlen med Heartbreak
> Ridge - en film, som var mere ærkeamerikansk end den amerikanske hær

De er vi enige om.

> Jeg beklager den fejltagelse - men jeg kan nu stadig ikke se at Black
> Hawk Down og The Thin Red Line har meget til fælles.
>
> Mikkel

De beskriver begge krigen realistisk, bare på en lidt forskellig måde.

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 06-01-06 22:11

> [...]
>
> Jeg så BHD for ikke så lang tid siden og var helt vild med intensiteten,
> dramaet, actionen og den ikke _alt_ for kvalmende helteretorik.

Nu ved jeg det er dk.kultur.film, men jeg kan alligevel ikke nære mig for at
sige: Hvis du kunne lide filmen, så læs bogen. Selvfølgelig meget mere
omfattende og meget dybere, specielt omkring beskrivelserne set fra "den
anden side". Man kan se at Mark Bowden (forfatteren) er journalist - på
trods af "action-fortællingen" er det solidt gennemarbejdet.

Mvh.,

Kaj