Import af brugt båd fra 3. lande - Told ~
Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 18-01-06 09:58

Hej

Hvad er reglerne for import af brugt båd fra 3. lande, Moms og skatter

Hvad er reglerne for import brugt båd inden for EU, men hvor der ikke er
betalt moms og afgifter.

Er her nogen der har erfaring, eller link. Jeg har været lidt rundt på
nettet, men ikke fundet noget nyttigt.

Mvh . Mikkel

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 18-01-06 10:58

Morten Mikkelsen (-a) skrev:

> Hej
>
> Hvad er reglerne for import af brugt båd fra 3. lande, Moms og skatter

Der skal betales moms, svjv er der ikke andre afgifter.

> Hvad er reglerne for import brugt båd inden for EU, men hvor der ikke er
> betalt moms og afgifter.

Så skal der også slippes moms et eller andet sted, jeg ved ikke hvor.

> Er her nogen der har erfaring, eller link. Jeg har været lidt rundt på
> nettet, men ikke fundet noget nyttigt.

Hvad der er meget værre er, at både fra ikke-eøs-lande
(EU+Norge+Island) skal certificeres i henhold ti Lystfartøjsdirektivet
(Pleasure Craft Directive, CE-mærkning). Det kan godt blive dyrt,
specielt hvis båden ikke er solgt i samme version inden for EU inden
for nyere dato.

Kan du blive lidt mere specifik?

/Martin

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 18-01-06 12:42

[...]

Klip/

Nej egentligt ikke. Jeg er klar over CE-problematiken. Men hvis det er både
prod. i EU, er der vel ingen problemer med det.

Vi kigger på nyere sejlbåde.

Fra : Egon Stich

Dato : 18-01-06 16:50

"Morten Mikkelsen" <mikkel (-a) @FDF.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
både
> prod. i EU, er der vel ingen problemer med det.

Hvis det er nyere sejlbåde, der er tale om, er der kun eet problem.
Du skal af sælgeren have dokumentation for, at der er betalt moms.
Når jeg taler om dokumentation, mener jeg ikke en eller anden erklæring fra
ejeren, men en reel kvittering fra toldmyndighed eller den originale
førstegangs købskvittering, hvoraf det fremgår, at der er betalt moms.
Kan en sådan ikke skaffes, må du betale 25% moms i danmark.
Der er ingen vej uden om.

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-01-06 17:34

"Morten Mikkelsen" <mikkel (-a) @FDF.dk> skrev

> Nej egentligt ikke. Jeg er klar over CE-problematiken. Men hvis det er
> både prod. i EU, er der vel ingen problemer med det.

Jo, der er *massevis* af problemer i det. Det er nemlig dit ansvar, som
importør.

Det kan slet ikke betale sig. Inden du får set dig om, så har besværet og
udgiften til mærkning overstegte besparelsen.

Find hellere en båd, som har mærket, så det kun er et rent toldproblem.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-01-06 19:53

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-01-06 19:56

Momsen skal betale i det EU land hvor både først gang får "berøring med
land". Dvs hvis båden er sejlet fra USA og anløber Frankrig og senere tages
til Danmark, så skal der svares moms i Frankrig efter deres satser.

Det kan heldigvis ikke blive dyrere end i Danmark, men det er jo også slemt
nok

/Bjarke

<santana.sorensen@get2net.dk> wrote in message

snip

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 18-01-06 13:00

> Nej egentligt ikke. Jeg er klar over CE-problematiken. Men hvis det er både
> prod. i EU, er der vel ingen problemer med det.

Det _kan_der være. Det koster vist en stykpris for værftet at få
bådene mærket, desuden kunne man forestille sig at der var mindre
forskellem fra marked til marked. Hvis der er et CE-skilt er det
formentlig ok.

/Martin

Fra : Henning

Dato : 18-01-06 15:53

On Wed, 18 Jan 2006 09:58:08 +0100, "Morten Mikkelsen" <mikkel (-a)
@FDF.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvad er reglerne for import af brugt båd fra 3. lande, Moms og skatter
>
>Hvad er reglerne for import brugt båd inden for EU, men hvor der ikke er
>betalt moms og afgifter.

Næste spørgsmål - hvad hvis man bare sejler den hjem fra USA el.lign?
Hvem checker - der er ikke nummerplade på Forsikringsselskabet?
Havnefogeden (næppe)?

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-01-06 17:36

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Næste spørgsmål - hvad hvis man bare sejler den hjem fra USA el.lign?
> Hvem checker - der er ikke nummerplade på Forsikringsselskabet?
> Havnefogeden (næppe)?

Der er ingen som checker det, men skat og told er *oplysningspligtigt*, så
hvis du ikke selv kontakter toldvæsnet, så er det told- og skatteundragelse.

Claus

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 18-01-06 16:12

Henning skrev:

> Næste spørgsmål - hvad hvis man bare sejler den hjem fra USA el.lign?
> Hvem checker - der er ikke nummerplade på Forsikringsselskabet?
> Havnefogeden (næppe)?

Det kunne tænkes at forsikringselskabet tjekkede hvis der var en stor
regning. Og jeg vill ikke købe en brugt båd hvis jeg havde mistanke
om at det skyldtes moms i den.

Manglende CE-certifikat _kan_ give fængselsstraf, omend det nok skal
være groft.

Om det er risikoen værd er en personlig sag.

/Martin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-01-06 09:13

Hej Morten,
Prøv at se på kandu.dk under "Nyheder" her finder du emnet
rimeligt godt behandlet under punkt 58 04-10-05 brugt båd fra
USA (45)
Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 20-01-06 10:11

Tak for alle svarene

Vi skal ikke ud og købe en ikke CE godkent båd.
Det gik mere på moms og afgifter. Som vi har fået svar på nu.
Mange tak.

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 30-01-06 18:50

"Morten Mikkelsen" <mikkel (-a) @FDF.dk> wrote in message
> Tak for alle svarene
>
> Vi skal ikke ud og købe en ikke CE godkent båd.
> Det gik mere på moms og afgifter. Som vi har fået svar på nu.
> Mange tak.

Fik du svar på hvor meget afgiften er ?
Er interesseret i at vide hvad afgiften er fra USA.
(og jo, den båd jeg tænker på er CE mærket, også i den amerikanske udgave)

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 30-01-06 19:15

"Palle Jørgensen" <argo.no.spam@newmail.dk> wrote in message

> [...]
> Er interesseret i at vide hvad afgiften er fra USA.
> (og jo, den båd jeg tænker på er CE mærket, også i den amerikanske udgave)
Fandt selv svaret (=1.7%) på toldskat.dk.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-06 07:14

"Palle Jørgensen" <argo.no.spam@newmail.dk> skrev

> Fandt selv svaret (=1.7%) på toldskat.dk.

Husk, at det er hvis båden ankommer til en dansk havn. Der er muligvis noget
at spare ved at undersøge toldsatserne for andre EU lande. Eksempelvis kunne
jeg forestille mig, at toldsatserne i sverige er mindre, fordi de selv har
en stor eksport af fritidsbåde til USA.

Claus
--
Blokke Sælges billigt!!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-01-06 10:11

Ja, men det er jo *summen* af moms og told der gør udslaget, så jeg vil tro
det bliver svært at hamle op med de 16% i Tyskland ...

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-01-06 10:15

Ganske vist 2 år gammel tabel, men se:
http://www.mogenscamre.dk/nyttal/nyttal07.htm

Og hvis man så lige undersøgte toldsatserne for import af både i Spanien, UK
og Tyskland, så tror jeg vinderen skal findes blandt en af disse.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 31-01-06 23:56

> [...]
>
> Og hvis man så lige undersøgte toldsatserne for import af både i Spanien,
> UK og Tyskland, så tror jeg vinderen skal findes blandt en af disse.

Ja der er ingen tvivl om, at det er let at finde et andet EU land, hvor det
er billigere at fortolde sine sager.
Men der hvor folk for alvor forregner sig er, at man skal betale told & moms
af hele beløbet, dvs købspris + fragt + told + moms. Det at man skal betale
T&M af fragten kan blive et anseenligt beløb.
Så har man muligheden, så find sin drømme båd i et EU-land og få
dokumentation for at der er betalt moms på båden, så er det at fortrække.

Mvh
Leon