instøbnings Polyester
Fra : Søren M

Dato : 27-12-05 12:41

Hej Sejlere mm.,

jeg er på udkik efter noget plast som skal være gennemsigtigt når det er
færdigt støbt/ hærdet og jeg har hørt at man kan bruge polyester til
dette.

Er det rigtigt og hvor får jeg fat i det og hvad kan man støbe det i
evt. metalform eller?

Jeg har set det blive brugt til at støbe forskellige ting ind i så som
mønter insekter mm.

Jeg håber i kan hjælpe mig med ovenstående på forhånd tak og god jul.

Mvh.
Søren M

Fra : steen bondo

Dato : 27-12-05 20:39

Søren M wrote:

> jeg er på udkik efter noget plast som skal være gennemsigtigt når det er
> færdigt støbt/ hærdet og jeg har hørt at man kan bruge polyester til
> dette.

Ingen erfaring med Polyester, men Epoxy kan klare opgaven.

regards
--
steen - kayakparadise.dk
    I have a beam of light to catch.

Fra : Søren M

Dato : 28-12-05 00:44

"steen bondo" <spamfrit@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen erfaring med Polyester, men Epoxy kan klare opgaven.

> [...]

Hej Sten Bondo,

jeg vidste ikke at epoxy var gennemsigtigt, da jeg kun kender det fra
tuberne man køber hos isenkrammeren, er den da det?

Hvor får man fat i det henne?

Regards
Søren M

Fra : steen bondo

Dato : 28-12-05 07:14

Søren M wrote:

> jeg vidste ikke at epoxy var gennemsigtigt, da jeg kun kender det fra
> tuberne man køber hos isenkrammeren, er den da det?

Nej - du skal nok over Araldit kvaliteten. ;) West System (og andre) har
typer der er beregnet til f.eks træbåde. Kan ikke huske West numre i
hovedet, men jeg brugte dem til mit kajak byggeri - kan du ikke vente
til jeg finder data frem, kan du selv se dem på min hjemmeside.

> Hvor får man fat i det henne?

HF marine Svendborg

regards
--
steen - kajakparadis.dk

Fra : Søren M

Dato : 28-12-05 09:16

> [...]
> i hovedet, men jeg brugte dem til mit kajak byggeri - kan du ikke
> vente til jeg finder data frem, kan du selv se dem på min hjemmeside.

Hej Steen,

Nu har jeg kikket på din hjemmeside og der stod da epoxy forskellige
steder men ikke lige hvad mærke/ data mv. jeg har brug for
Så jeg ville blive glad for hvis du fandt data frem til mig.

Mvh.
Søren

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-05 10:15

Hvordan får man luftboblerne ud af det ? Jeg har (ude i skuret i diverse
gamle syltetøjsglas og babymos glas) en del hærdede rester stående og de er
altså ikke helt klare. Nærmest lidt mælkede eller med små bitte luftbobler.
Det er West (der er bedst )

/Bjarke

rester stående fra d

Fra : Tobester

Dato : 28-12-05 10:36

Jeg har prøvet at lave indstøbninger i epoxy. Hvis man blot rører blidt, når
man blander hærderen i etc., så undgår man mange bobler. Ellers kunne jeg
forestille mig, at man kunne vibrere formen, eks. med et stykke elværktøj
(rystepudser eller noget), det burde eliminere nogle bobler.

Jeg brugte ganske almindelig epoxy indkøbt hos en modelflyverforretning. Det
var klart, let gulligt i fraven. Jeg kender ikke fabrikatnavn, men
forestiller mig, at det meste kan bruges. Det købes tyndtflydende i flasker,
bøtter olign. Altså ikke kun i blandesprøjter som Araldit.

De "indstøbninger" af polyester, der har stået efter opblanding, er noget
gule i farven, men det kan sikkert godt bruges ved mindre emner.

Godt nytår,

Tob ester

Fra : Tobester

Dato : 28-12-05 10:39

PS. Hvad angår form, så lavede jeg dem i plexiglas. Epoxy binder ikke på
plexiglas (der er vist nok et eller andet stof i eller på eller noget, der
forhindrer), og det fjernes nemt efter hærdning og giver en flot overfalde.
Men vær opmærksom på, at hvis plexiglasplader limes med silikone, så vil
dette sandsynligvis slippe et par steder, men hullet lukker sig selv i takt
med hærdningen, der kan så efterfyldes i formen efter behov.

Tob est er

Fra : Søren M

Dato : 28-12-05 11:27

> [...]
> med silikone, så vil dette sandsynligvis slippe et par steder, men
> hullet lukker sig selv i takt med hærdningen, der kan så efterfyldes i

Hej Tob Ester,

Jeg skal lave en cylinder på Ø 100 mm X 200 mm i højden. så det er ca. 2
l.

Jeg tænkte på om det ikke er dyrere at købe materialerne i en
hobbyforretning og i sejlerforretninger.

Er der evt. andre steder man kan købe materialerne til en bedre pris?

Der var engang nogle kits man kunne købe i BR legetøj hvor man kunne
støbe sine små ting og sager ind i, jeg tror det var acryl. måske kunne
det eller andet bruges i stedet?

Mvh.
Søren M

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-12-05 12:08

Hej Søren,

Prøv at se på krystalplast på dette link:
http://www.terapi-hobby.dk/C_WINDOWS_Skrivebord_Katalog-048.pdf

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-05 16:05

Så bliver det nok for dyrt i epoxy, der er meget dyrere end polyester.

Bjarke

"Søren M" <momsendesignDELETELARGELETTERS@hotmail.com> wrote in message
snip

> Jeg skal lave en cylinder på Ø 100 mm X 200 mm i højden. så det er ca. 2
> l.

snip

Fra : steen bondo

Dato : 28-12-05 22:09

Søren M wrote:

Hej Søren,

> Nu har jeg kikket på din hjemmeside og der stod da epoxy forskellige
> steder men ikke lige hvad mærke/ data mv. jeg har brug for

Du har sgu ret! Der står faktisk ikke hvilke typer jeg bruger. Nå, men
jeg læner mig hårdt op af oneoceankayaks.com:

105 harpiks
207 hærder hvor det skal være klart (dog gylden i farven)

Rigtigt, epoxy er dyrere en polyester.

Større støbninger/volumener bliver varme under hærdning. Hold det koldt,
evt lav en blanding med lidt mindre hærder, da det så går langsommere -
dermed mindre varme. Det kan blive MEGET varmt, plus at det bliver meget
uklart hvis det bliver for varmt.

Gennie på byg-kajak.dk har fundet billigere (tysk) epoxy end West.
Specifikationerne ser OK ud. Kik om ikke andet i forummet på siden.

regards

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-05 23:28

"Søren M" <momsendesignDELETELARGELETTERS@hotmail.com> skrev

> Jeg har set det blive brugt til at støbe forskellige ting ind i så som
> mønter insekter mm.

Du skal købe rigtig støbepolyester eller støbeacryl. Den epoxy, vi bruger
her i gruppen, er ikke egnet til indstøbning. Dels er den ikke rigttig
gennemsigtig, og dels bliver den alt for varm, når man støber den slags i
tykke former. Netop varmen har man taget højde for i støbepolyester, fordi
hærdningen er bedre kontrolleret. Epoxy i f.eks. 6+ cm kan blive så varmt,
at det næsten brænder, og du ender med at deformere dit emne.

Formen kan være alle matreialer, sålænge du husker at smøre den med formvoks
(slipmiddel). Ellers er blødt plastik godt.

Støbeacryl og støbepolyester kan købes hos velassoterede hobbyforretninger.

Claus