Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo
>Penta 2000 serien i kombination med 120
>SB S-drev har et problem med at akslen
>fra drevet ind i motorens "stjerne
>not" bliver slidt. - og det ender med
>at man skal skifte aksel og svinghjul
>(??). Noget der skulle løbe op i over
>10.000 kr i reservedele.
>
>Kender I til det ?
>
>--
>Bjarke M. Christensen
>Maxi Magic - Himmelblå
>
http://www.MAXImalt.dk
Hej Bjarke,
Det ser ud til at Volvo har lavet en fatal brøler ved at undlade at
montere en dæmperplade på svinghjulet som splinen fra
gearkassen skal gå ind i.
Denne plade skal sidde på enhver dieselmotors svinghjul. Den
forhindrer torsionssvingninger der frembringes som følge af
cylindrenes forbrændingsslag til krumtapakslen. Svingningerne er
kraftigst når motoren i tomgang sættes i gear.
Dæmperpladen kan laves på flere måder, mange typer er med en krans af
fjedre. Disse fjedre skal være godt smurt med
molybdænfedt. Er dæmperpladen og splinen helt tør transmitteres
svingningerne videre over i gearkassen. Den lyd som
frembringes er en skrattende lyd og betegnes meget sigende gear
clatter på engelsk.
Følgeskaden bliver at koblingspladerne i gearet slides af de konstante
svingninger og koblingen begynder at fedte især hvis
der gives hurtigt gas. Det ender med at gearet skal repareres.
Jeg har fundet et link som fører frem til en størrelsesberegning af
denne fabrikants produkt i forhold til motorstørrelse,
RPM og geartype. Denne type dæmperplade skal ikke smøres.
Mvh/Harding