Is og småbåde
Fra : John

Dato : 09-12-05 16:43

Er der nogen der ved hvor skadelig et tyndt lag is er for både lavet af
træfiner, træ, polyethylen, glasfiber og kevlar?
Jeg har hørt at et tyndt lag is kan skære igennem polyethylen ret
hurtigt, passer det?

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 10-12-05 07:43

Det er rigtigt for træbåde , jeg er blevet advaret mange gange

Fra : KM

Dato : 10-12-05 13:52

I samme forbindelse har jeg undret mig lidt over Veritas godkendelsen
på vores Sollux27 hvor der står: "Godkendt til is sejlads"...
Godt nok er der noget med at skroget vist nok også bliver brugt til en
fiskerbåd, men en det er alligevel en glasfiberbåd!

Er der nogen der ved hvad det går ud på?

Karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-05 14:47

"KM" <nomail@tele.dk> skrev

> [...]
> Godt nok er der noget med at skroget vist nok også bliver brugt til en
> fiskerbåd, men en det er alligevel en glasfiberbåd!

Det er egentligt ikke så interessant, hvilket materiale, båden er lavet af,
men mere *hvordan* båden er lavet.

Standard Flex bådene er også lavet af glasfiber, og de fungerer jo udmærket
som krigsskibe, mineryddere, kanonbåde, miljøskibe og 117 andre ting

Glasfiber kan sagtens være stærkere end stål i "tilsvarende" dimensioner.

Claus

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 10-12-05 20:22

Jeg har prøvet med entræbåd i Ny is.
Jeg skulle bare have den forhalet til slæbestedet i havnen for at få den op
for vinteren.
Det var godt nok et gammelt træskib, men jeg tror at ved en halv times
sejlads kunne den godt være blevet savet i stykker til et regulært forlis.
Som jeg husker det var det noget ganske tynd lag is.
Det kunne have været katastrofalt. Jeg var chokeret.
Gert