Helt generelt er der 2 typer batterier, start-batterier og
forbrugsbatterier (såkaldte traction-batterier).
De har forskellige egenskaber da de laver noget forskelligt.
Startbatteriet skal afgive en h... masse ampere hurtigt på een gang for
at starte din bil, forbrugsbatteriet er bygget til det lange jævne
forbrug uden lader.
Du skal nok lede efter et semi-traction til dit behov. De koster lidt
mere, men holder bedre (længere brugstid).
Og så er det ikke bare vise ord som Åge skriver, men nærmest en grundlov
for batterier:
Aldrig aflade mere end 30-40% af kapaciteten og genoplade hurtigst
muligt med en ordentlig pulslader det kan lade batteriet helt op til toppen.
Et nøjagtigt voltmeter (skal kunne måle brøkdele af en volt) er den
bedste indikator om bord for at indikere ladningstilstand. Man måler i
hviletilstand.
Du kan få et 3-diode-voltmeter hos bådudstyrsforretninger som næsten
intet egetforbrug har og som indikerer forskellige % afladning.
Hvis du graver lidt er der læssevis af materiale om det på nettet, bl.a.
hos Kjøller på
http://www.kjoeller.com/
Vil du være rigtig klog på området så lån en lille bog på biblioteket
som hedder "El om bord" udgivet af elbranchens uddannelsesudvalg.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved