Førstegangskøb af 24 fods motorbåd
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-11-05 12:20

Hej

Så er jeg så kommet så langt i min søgen efter den "perfekte" båd, netop til
vores brug, som er sejlads på Limfjorden, og en tur til Læsø eller Anholt.
Jeg har nu kik på en Joda 24 fra 1976, med meget fint interiør og renoveret
motor, der er kostet 35.000,- på den (kvitteringer forefindes) de sidste 2
år.

Den anden båd er en Saga 24 også fra 1976, rigget med mast og sejl, ikke så
pæn som Joda'en, men til at leve med. Motoren i saga'en VP MD 11C - 82 er
ikke renoveret og har et for mig et ukendt timetal bag sig, men går dog
godt.

Så jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge, hvis en af jer har bemærkninger
til en af bådene, vil jeg derfor gerne høre nærmere.

På et punkt tror jeg Saga'en er "dårligere" end Joda'en, i sidevind tror jeg
der er mere følsom. Det er som om Joda'en ligger dybere i vandet.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : A.Kaup

Dato : 11-11-05 13:11

Hej Leif.
Umiddelbart lyder Sagaen som det oplagte valg - pæn aptering +
renoveret motor.
Modsat Jodaen med "ikke renoveret motor" og grim aptering.

Men er det sejlbåd du gerne vil have??
Eller er prisforskellen mellem de 2 en afgørende faktor?

Find lige ud af hvad renoveringen af Sagaen består i! Det er dyrt at
reparere på gamle bpdmotorer hvis man ikke magter det selv!

Mvh. Akaup.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-11-05 13:24

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Leif.
Umiddelbart lyder Sagaen som det oplagte valg - pæn aptering +
renoveret motor.
Modsat Jodaen med "ikke renoveret motor" og grim aptering.

Nu var det jo lige omvendt, Joda'en har renoveret motor

Men er det sejlbåd du gerne vil have??

Saga'en er jo ikke en sejlbåd, jeg vil kalde den en motorbåd med
"støttesejl".

Eller er prisforskellen mellem de 2 en afgørende faktor?

Prisen er den samme på de to både, og instrumenteringen er også næsten den
samme.

Find lige ud af hvad renoveringen af Sagaen består i! Det er dyrt at
reparere på gamle bådmotorer hvis man ikke magter det selv!

Ja det koster mange penge, men jeg kan heldigvis selv lave det meste.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 11-11-05 16:45

On Fri, 11 Nov 2005 13:23:50 +0100, Langgaard Bærbar
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> reparere på gamle bådmotorer hvis man ikke magter det selv!
>
> Ja det koster mange penge, men jeg kan heldigvis selv lave det meste.

Helt ærligt, kunne du ikke godt gøre lidt mere ud af din citering?
Det er fuldstændigt umuligt at hitte rede i, når det hele er blandet sammen

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-11-05 17:13

"Michael Thomsen" <sorry@no.spam> skrev i en meddelelse
news.sz210pcghrxo93@mtpc...
> On Fri, 11 Nov 2005 13:23:50 +0100, Langgaard Bærbar
> <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

Hej

Jo da, jeg så bare ikke at Kaups indlæg ikke automatisk gav disse > tegn, så
man kan se hvad der er spørgsmål og hvad der er svar, hvorfor ved jeg ikke.

Det skal aldrig ske mere, det lover jeg dig!

Fra : Egon Stich

Dato : 11-11-05 20:07

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
> Har du ældre analoge kameraer du vil af med, så send en mail.

Hvis du ønsker en motorbåd, og vil have mest mulig glæde ud af den, vil jeg
absolut anbefale dig at vælge en med støttesejl.
Der er en verden til forskel, når du sejler med eller uden.
Med, opnår du en betydelig roligere gang i "havvejr".
Noget især admiralinder siges at værdsætte

MVH
Egon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 12-11-05 09:37

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med, opnår du en betydelig roligere gang i "havvejr".
> Noget især admiralinder siges at værdsætte

Det vil måske i sidste ende kunne give flere dage på vandet, hvis der kan
sejles i en lidt større "sø"?

Men vil masten ikke give en mere urolig båd, hvis sejlet ikke er sat, eller
opvejes dette af den forøgede kølvægt?

Fra : Egon Stich

Dato : 12-11-05 17:33

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Det vil måske i sidste ende kunne give flere dage på vandet, hvis der kan
> sejles i en lidt større "sø"?

Absolut, 100% og ganske givet
Man kan godt vænne sig til slingeragen, men tænk også på dem du evt. gerne
vil have med ud at sejle.
Slingerage opfattes langt værre hos besætning, end skipper, som er vant til
det.

> Men vil masten ikke give en mere urolig båd, hvis sejlet ikke er sat,
eller
> opvejes dette af den forøgede kølvægt?

Der er ingen forøget kølvægt på båden, hvis man eftermontere en mast.
Denne, masten, vil uanset om sejl er sat eller ej, dæmpe rulning.
Der vil være større masse, der skal flyttes, og det dæmper rulningen.
Man kan også tydeligt mærke forskellen i en sejlbåd, hvis man afmonterer
masten.
Dette gælder for både sejl og motor både.

(Hvad er en exakta forøvrigt værd? - med diverse originalt tilbehør?)

MVH
Egon.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 14-11-05 12:02

> Der er ingen forøget kølvægt på båden, hvis man eftermontere en mast.

Hej

Jeg mener at Sagaen har 6-800 kg ekstra i kølen, da den er "født" med masten
på.

> (Hvad er en exakta forøvrigt værd? - med diverse originalt tilbehør?)

Se:

http://www.ihagee.org/

For salg kan jeg anbefale www.ebay.de prisen er afhængig af model, stand og
tilbehør.

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-11-05 09:34

> [...]
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
> Har du ældre analoge kameraer du vil af med, så send en mail.

Min far har en glasfiber 27" fiskebåd en rigtig rullemarie der vælter
rundt, så fik han sat en mast på og det halverede rullerriet.
så båden med mast må være at forertrække hvis du skal sejle i dårligt vejr.