Forbindelse til min nabo's PC via internet~
Fra : Doc.Bill

Dato : 12-06-01 16:04

Vi er 2 der lige har fået kabel modem. Når man går ind på www.myip.dk
får vi vores ip-adresse - så er spørgsmålet kan jeg så gå ind på min
nabos pc, når jeg har fået has ip?
Han har ikke installeret firewall.
Eller SKAL hans maskine nødvendigvis have installeret f.eks. G6 ftp?
Og hvis ja, hvorfor er det så nødvendigt med en firewall?

mvh en nybegynder

jk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-06-01 17:46

stig@smj.dk
"Doc.Bill" <jklausen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller SKAL hans maskine nødvendigvis have installeret f.eks. G6 ftp?
> Og hvis ja, hvorfor er det så nødvendigt med en firewall?

hvis du skal have fat i noget på hans computer, skal han have en eller anden
form for serverprogram kørende - det kan være en http eller ftp server eller
lign. Alternativt kan i lave et "virtuelt privat netværk" så det virker som
om i sad koblet til den samme switch. Der er flere grunde til at have en
firewall, men det primære er nok at man ikke helt kan gennemskue hvilke
serverprogrammer der automatisk kører på ens computer. Man kan fx. provokere
windows til at gøre forskellige ting ved at sende pakker til specifikke
porte. Desuden blokerer firewalls for (nogen af de) programmer som su
downloader og som sender privat information ud igen...

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : Doc.Bill

Dato : 12-06-01 19:33

>hvis du skal have fat i noget på hans computer, skal han have en eller anden
>form for serverprogram kørende - det kan være en http eller ftp server eller
>lign. Alternativt kan i lave et "virtuelt privat netværk"

Hvad angiver vi så af ip adresser, vi kan jo ikke frit vælge?

Hvilket serverprogram er det bedste/letteste at gå igang med?

jan klausen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 13-06-01 22:28

> Hvad angiver vi så af ip adresser, vi kan jo ikke frit vælge?

Hvis i bruger en opkaldsforbindelse til en isp får i jo tildelt en ny hver
gang - den kan ses i winipcfg (win98) eller ipconfig (w2k/nt). Hvis i har
fast internet-forbindelse med router kan den fx. ses på myip.dk

> Hvilket serverprogram er det bedste/letteste at gå igang med?

Det kommer an på hvad i ønsker at gøre. Hvis I bare skal overføre nogen
filer kan ftp (fx. G6 ftp) klart anbefales - det er nemt at sætte op og nemt
at bruge - og det er beregnet til filoverførsel. Du sætter bare ftp server
op på den ene maskine (eller begge) og logger på den med en client-ftp fra
den anden... (fx. cuteftp, bulltproof ftp eller lign.)

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : rea

Dato : 12-06-01 21:29

"Doc.Bill" wrote...

> Vi er 2 der lige har fået kabel modem. Når man går ind på www.myip.dk

hvorfor lete etter din IP adresse på Internett.
Du finner samme informasjonen
på din egen pc.
enkleste er vel å bruke "WINIPCFG"
som ligger i din windows folder.

hilsen
rea

Fra : Doc.Bill

Dato : 13-06-01 08:52

On Tue, 12 Jun 2001 22:28:33 +0200, "rea" <rein-and@online.no> wrote:

>hvorfor lete etter din IP adresse på Internett.
>Du finner samme informasjonen
>på din egen pc.
>enkleste er vel å bruke "WINIPCFG"
>som ligger i din windows folder.

Ikke i win2000!
Men har lige checket win98 og der kan man finde oplysninger om
netkortets adresse, men så vidt jeg kan se kan man ikke se ip adressen
som du er koblet på internettet med?

jan klausen

Fra : rea

Dato : 13-06-01 23:46

"Doc.Bill" <jklausen@post4.tele.dk> wrote..

> Men har lige checket win98 og der kan man finde oplysninger om
> netkortets adresse, men så vidt jeg kan se kan man ikke se ip adressen
> som du er koblet på internettet med?

jo du finner også din IP adresse til Internett
men du må i programmet sikkert bytte fra ditt LAN adapter
til ditt Internett adapter

hilsen
rea

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 14-06-01 11:18

On Thu, 14 Jun 2001 00:46:05 +0200, "rea" <rein-and@online.no> wrote:

>"Doc.Bill" <jklausen@post4.tele.dk> wrote..

>jo du finner også din IP adresse til Internett
>men du må i programmet sikkert bytte fra ditt LAN adapter
>til ditt Internett adapter

Hvis så fremt i fald at man har et internt kort med forbindelse til
internettet... da ikke hvis man bruger netkort og router, eller
hvordan får du disse frem?

/Thomas