Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias scanner
Fra : bertsco

Dato : 25-01-06 16:30

Jeg ser at Aldi har en Dias scanner til 1400 kr., er der nogen der kender
den? Kvalitet af indscanning og hastigheden. Varer det en krig, hvis man
skal indscanne f.eks. 50 stk. alm. dias i rammer?
Venlig hilsen
Bertsco

Fra : waal

Dato : 25-01-06 16:41

"bertsco" <bertsco@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den? Kvalitet af indscanning og hastigheden. Varer det en krig, hvis man
> skal indscanne f.eks. 50 stk. alm. dias i rammer?
Det er formentlig denne skanner
http://www.filmscanner.info/PlustekOpticFilm7200.html

og nok ikke denne, men det er jo let at se på eksteriørfarven
http://www.filmscanner.info/PlustekOpticFilm7200i.html

mvh
Michael

Fra : bertsco

Dato : 25-01-06 17:09

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.filmscanner.info/PlustekOpticFilm7200.html
>
> og nok ikke denne, men det er jo let at se på eksteriørfarven

Det er den der hedder 7200, den første.
Hilsen
Bertsco

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-01-06 18:36

bertsco wrote:

> Jeg ser at Aldi har en Dias scanner til 1400 kr., er der nogen der kender
> den? Kvalitet af indscanning og hastigheden. Varer det en krig, hvis man
> skal indscanne f.eks. 50 stk. alm. dias i rammer?

Dit indlæg burde være postet i news:dk.fritid.foto.indkoeb - men jeg kan
kort oplyse, at den pågældne diasscanner kun har et D-max på 3.3, og det
er ikke ret meget, det er ført ved D-max over 4.0, at scanneren bliver god...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 25-01-06 19:10

> [...]
> kort oplyse, at den pågældne diasscanner kun har et D-max på 3.3, og det
> er ikke ret meget, det er ført ved D-max over 4.0, at scanneren bliver

Det er nok det mindste problem

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-01-06 22:33

waal wrote:

> Det er nok det mindste problem

Hmm... en scanners D-max er det absolut vigtigste...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 26-01-06 00:10

> Hmm... en scanners D-max er det absolut vigtigste...!

Så pyt med opløsning og skarphed bare der er knald på brillen ?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-01-06 00:29

waal wrote:

> Så pyt med opløsning og skarphed bare der er knald på brillen ?

Det er jo ligegyldigt, hvor høj opløsningen og skarphedden er, hvis en
lav dynamisk range (D-max) gør, at alle de mørke områder i billederne
blokker helt sort uden tegning.

Et godt veleksponeret diaposetiv kan have et dynamisk range fra 0.0 til
4.5, og hvis scannerens D-max kun er 3.3, så blokker det alt der er
mørkere end 3.3 helt sort, d.v.s. at man mister 1/3 del af billedets dynamik.

Og ved scanning af negativer, der er det højlysområderne det går ud over...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 26-01-06 08:40

> Det er jo ligegyldigt, hvor høj opløsningen og skarphedden er, hvis en lav
> dynamisk range (D-max) gør, at alle de mørke områder i billederne blokker
> helt sort uden tegning.

Og omvendt

mvh

Fra : bertsco

Dato : 26-01-06 17:54

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Og omvendt
>
> mvh

Hvor har det været hyggeligt at "snakke" med jer.
I forvejen viste jeg lidt om D-skåle, og sådan noget. Nu ved jeg også noget
om en scanners D-max tilstand.>>
> Venlig hilsen
fra Bertsco

Fra : bertsco

Dato : 25-01-06 19:42

> [...]
> den? Kvalitet af indscanning og hastigheden. Varer det en krig, hvis man
> skal indscanne f.eks. 50 stk. alm. dias i rammer?
Tak for hjælpen.
Ja, jeg ved godt at det er en forkert gruppe, men jeg er lidt ude af
træning, så det var en smutter.
Hilsen
Bertsco

Fra : Erik W.

Dato : 25-01-06 23:47

"bertsco" <bertsco@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser at Aldi har en Dias scanner til 1400 kr., er der nogen der kender
> den?

Jeg har en kammerat der ejer en Plustek OpticFilm 7200 og kvaliteten er da
okay ved første øjekast. Han har dog ikke fået gjort meget ved sin (store)
samling dias fordi den er utroligt tung at arbejde med i praksis. I
anmeldelser scorer Plustek'en heller ikke særligt højt.

Jeg tror at du vil kunne få meget mere glæde af en Canon Canoscan 8400F
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1712301,00.asp
Det er en flatbedsscanner som kan hamle op med betydeligt dyrere
filmscannere. Og så koster den cirka det samme som den nævnte Plustek i
Aldi. Jeg overvejer selv at købe en CanoScan 8400F.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-06 10:47

Erik W. wrote:

> [...]
> filmscannere. Og så koster den cirka det samme som den nævnte Plustek
> i Aldi. Jeg overvejer selv at købe en CanoScan 8400F.

Jeg har en Canoscan D 2400U, der vel er en lidt ældre model, og er ganske
tilfreds med kvaliteten af scanningen - men den er bestemt også tung at
arbejde med. Men det, der for mig tager tid, er i virkeligheden det store
arbejde med at afmontere dias før scanningen.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 26-01-06 18:49

> [...]
> arbejde med. Men det, der for mig tager tid, er i virkeligheden det store
> arbejde med at afmontere dias før scanningen.

Ja det må være et uoverskueligt arbejde, hvis der er tale om et større
antal. Det tunge ved den nævnte plustek scanner er at den kun kan tage et
enkelt billede af gangen så den skal fodres enkeltvis. Det betyder at man
skal pusle onkring scanneren hele tiden. Andre scannere og den nævnt
Canoscan 8400 kan tage et antal billeder af gangen som scannes med en
batch-scanning. Det betyder at man er frigjort til at lave andre ting, mens
maskineriet står og guffer billeder i sig. Det har efter min mening stor
betydning for hvor "tungt" arbejdet føles.

Mvh Erik W.