Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pip billeder - gråsisken savner efterbehan~
Fra : Thor

Dato : 25-01-06 00:15

Jeg fik en gråsisken i kassen:

www.logicoders.dk/billeder/IMG_3508.JPG

og

www.logicoders.dk/billeder/IMG_3578.JPG

Begge er rå billeder direkte fra kortet.

Jeg har lavet beskæring og sharpening men er ikke tilfreds med det
færdige resultat.
Er der nogen her, der vil prøve?
Ville jeg kunne få væsentlig bedre resultat med raw i stedet for jpg?

Billederne er taget med et eos 20 D + 300 mm f 2.8 + 2 x TC uden
stativ.

mvh Thor

Fra : oz3jbp

Dato : 25-01-06 00:35

"Thor" <dur.ikke@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Det sidte billede ville jeg prøve at fjerne det røde lys,
som forstyrre billedet meget.

Jørgen

Fra : oz3jbp

Dato : 25-01-06 08:33

prøv at poste billederne i dk.fritid.foto.billedsnak

Jørgen

Fra : Gert Medom

Dato : 25-01-06 07:58

[...]

Hej Thor.

Tak for kigget.

Det rigtige sted til posten er undergruppen dk.fritid.foto.billedsnak.

Jeg har ikke selv prøvet konverter, men har forstået på de, der har, at det
altid i et eller andet omfang går ud over objektivets lysstyrke og skarphed.
Jeg tror at stativ vil være en vej frem, men ved godt det ikke er handy til
fuglebilleder som dette. Måske du kunne bruge et enbenet?

Fordelen ved RAW er, at du er bedre stillet mht at konvertere til jpg, end
hvis du lader kameraet kontrollere det. Du kan i højere grad styre, hvilken
komprimering det færdige jpg billede får. Med RAW gemmer du alle oplysninger
i billedet.

/ Gert