Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukketider / kompensere for manglende lys?
Fra : Willie Garvin

Dato : 22-01-06 23:17

De af jer som har prøvet at fotografere under en koncert, vil måske
være enige i at der langt fra altid er optilame lysforhold. Røgkanoner
hjælper jo heller ikke på det.

Så hvad pokker kan man gøre, når man ikke må bruge blitz? Det er min
erfaring at der ofte kommer"fartstriber" på billederne, fordi kameraet
forsøger at kompensere for det manglende lys ved at forlænge
lukketiden. Det er ikke smart i den givne situation, hvor der med
garanti er bevægelse i motivet.

I mit tilfælde drejer det sig om et Konica-Minolta Dynax 5D med et
18/70 objektiv.

Hvad kan jeg gøre for at undgå "fartstriberne" og samtidig få
anstændige billeder, med det lys som nu engang er til rådighed?

--

Best Regards - Med Venlig Hilsen

Willie Garvin

Fra : condrup.net

Dato : 22-01-06 23:26

"Willie Garvin" <willieREM@OVEgarvin.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre for at undgå "fartstriberne" og samtidig få
> anstændige billeder, med det lys som nu engang er til rådighed?

Højere ISO samt lysstærke objektiver.

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Willie Garvin

Dato : 22-01-06 23:31

On Sun, 22 Jan 2006 23:26:01 +0100, "condrup.net"
<contactREMOVECAPS@condrup.net> wrote:

>"Willie Garvin" <willieREM@OVEgarvin.com> skrev i en meddelelse

>Højere ISO samt lysstærke objektiver.

<snip sig.....>

Tak for det hurtige svar. Det med ISO'en kan snildt justeres. Det er
straks lidt værre med objektivet - sådan vil min bankmand sikkert
sige.
Men hvad er relevant at kigge efter i den forbindelse? Jeg tænker her
på fabrikat og modelbetegnelser?
Og husk, det skal passe til Konica-Minolta.

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 23-01-06 08:10

Køb en 50mm f1.4 eller f1.8 hvis det fåes til det mærke

Den har lysstyrken og med en forlængelsesfaktor der er på de digitale DSLR
passer brændviden også nogenlunde, og så er de noget af det billigste
optikker du kan få, og de tegner som regel perfekt.
Hvis man har lidt flere penge kan man suplere med en 85mm f1.8

Fra : waal

Dato : 22-01-06 23:30

> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre for at undgå "fartstriberne" og samtidig få
> anstændige billeder, med det lys som nu engang er til rådighed?

Følsomhed 1600/3200, blænde 2.8 eller større og så en masse øvelse. Et
etbensstativ kan også være en hjælp i visse situationer

og så er det jo ikke meningen at billeder taget under forhåndeværende
forhold skal se ud som om de er taget i fuldt dagslys

mvh
Michael

Fra : Willie Garvin

Dato : 22-01-06 23:36

On Sun, 22 Jan 2006 23:30:16 +0100, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>"Willie Garvin" <willieREM@OVEgarvin.com> skrev i en meddelelse

>Følsomhed 1600/3200, blænde 2.8 eller større og så en masse øvelse. Et
>etbensstativ kan også være en hjælp i visse situationer
Mjaa, jeg kan godt se pointen med et etbensstativ. Men "problemet" med
koncertfotos, er jo at der som regel er tale om motiver med megen
bevægelse. Så der skal stort set hele tiden knipses i farten.
Og de forslag du giver omkring lysfølsomhed vil jeg også forsøge.
Værdierne ligger en hel del over hvad jeg hidtil har brugt. Klogere
har jeg ikke været - før nu.
Og hvad øvelsen angår, så er det jo alene et spørgsmål om tid.
>og så er det jo ikke meningen at billeder taget under forhåndeværende
>forhold skal se ud som om de er taget i fuldt dagslys
Næ, det ville da være synd. For sommetider går scenelys og musik altså
op i en højere enhed hvad stemning angår.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 00:03

On Sun, 22 Jan 2006 23:17:09 +0100, Willie Garvin
<willieREM@OVEgarvin.com> wrote:

>Hvad kan jeg gøre for at undgå "fartstriberne" og samtidig få
>anstændige billeder, med det lys som nu engang er til rådighed?

Et par tommelfingerregler jeg bruger:

Høj ISO, som andre nævner

Sæt kameraet på manuel. Lysmåleren kan slet ikke finde ud af den
skiftende belysning, og det gør ikke noget at en lampe pludselig får
en del af et bilelde til at brænde ud synes jeg, det giver noget
dynamik.

Fokuser på noget fast, f.eks. en mikrofon, og skyd når sangeren kommer
hen til mikrofonen. Så er du sikker på at din afstandsmåling er
korrekt, og du behøver ikke at bevæge kameraet for at fange en person
i bevægelse.

Prøv at fange en person på scenen med noget lys bagved, så bliver det
ikke helt mørkt selv om personen er lidt undereksponeret.

Skyd i serier - Man fanger ikke det helt rigtige udtryk ved at trykke
af når det er der. Så er det allerede væk, eller lyset har ændret sig
så meget at det er ubrugeligt.

/Alex

Fra : Lars Clausen

Dato : 23-01-06 08:44

Willie Garvin wrote:
> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre for at undgå "fartstriberne" og samtidig få
> anstændige billeder, med det lys som nu engang er til rådighed?

Få et 50mm f/1.4 ($240) eller f/1.7 ($80), det sidste er til at
overkomme.

Jeg hørte også et trick forleden som jeg selv skal afprøve: Tag en
lang snor og bind det i kameraet, lad den anden ende falde til jorden
og træd på den. Når snoren er stram kan kameraet ikke bevæge sig
nær så meget. Jeg kan forestille mig det er særlig godt med K.-M's
stabilisator.

-Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-01-06 18:21

"Willie Garvin" <willieREM@OVEgarvin.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan jeg gøre for at undgå "fartstriberne" og samtidig få
> anstændige billeder, med det lys som nu engang er til rådighed?

Lysstærke objektiver (mindst f/2.8), ISO 1600 eller hurtigere og manuel/Tv
med passende hastighed (<=1/60 sek).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : John Larsson

Dato : 23-01-06 20:31

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> writes:
> [...]
>lang snor og bind det i kameraet, lad den anden ende falde til jorden
>og træd på den. Når snoren er stram kan kameraet ikke bevæge sig

Ja, det er en monopod med uendelig højde. Man man også bruge bredbenet
"hitman"-stilling med næsten retvinklede albuer, hvis man bruger
"bagskærmen" ved billedkompositionen. Hvis man skal bruge
gennemsigtsøgeren, så prøv at bruge tommelfingrene "bagud" og lås
apparatet til hovedet, som har en betragtelig masse. Brug et bordstativ,
som man holder som pistolgreb, typisk med venstrehånden. Hold vejret ved
skud.

John