Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
At scanne diapositiver
Fra : Per Wildau

Dato : 23-01-06 13:40

Jeg har rigtigt mange diapositiver jeg gerne ville digitalisere.

Jeg har prøvet at projicere dem op, og fotografere dem af - det virker
uoverskueligt, og billederne bliver ikke helt gode.

Det bliver nok nødvendigt at tage dem ud af rammerne, for at ikke at få
mange års
snavs med.

Jeg har kikket på en flatbed-scanner i Bilka som man kan købe for en rimelig
pris, og som kan
scanne diapositiver - en tre stykker af gangen, ser det ud til.

Men ville det være det rigtige at gøre?

Hvad er det rigtige at gøre, hvis man helst ikke vil ud at investere for
meget i udstyr,
som man jo kun lige får brug for til denne opgave?

P3R

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 23-01-06 07:39

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget i udstyr,
> som man jo kun lige får brug for til denne opgave?

Køb en rigtig dias/negativ scanner brugt, og sælg den igen når du er færdig
med at bruge den.

Hvis du køber til en rimelig pris, vil dit tab i kr. sandsynligvis være
begrænset, og din gevinst i kvalitet, og tidsforbrug langt overskygge dette.
Mvh
Kenneth

Fra : Ole Hansen

Dato : 24-01-06 20:05

Jeg har indkøbt, og benyttet en Flatbed scanner HP Scanjet 3770
i Bilka, hvor jeg netop har set en nyere model 3800 på udsalg
til kr. 650,- Der kan kun scannes 1 stk dias ad gangen, men
planlægges det lidt rationelt, skulle det job kunne klares med 3
pr. minut. Jeg scannede til en file, og derefter behandlede jeg
alle de digitale dias i programmet Picture-IT. Efterfølgende
overførte jeg de digitale fotos til henholdsdvis tdc og nogle
til Fona, der havde tilbud på fremstilling af 10x15. Flot
resultat efter min mening. I dag den 24.01.06 har jeg modtaget
brochure fra ALDI på en rigtig diasscanner til kr. 1.400,- men
den kan jo ikke benyttes som alm. scanner når du er færdig med
opgaven.

mvh. Ole Hansen