Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw - også på mindre kameraer?
Fra : Brian S

Dato : 21-01-06 23:52

Er der mindre (billigere) kameraer end dSLR, der kan fotografere i RAW?

På forhånd tak for info.

Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-01-06 23:58

Brian S wrote:
> Er der mindre (billigere) kameraer end dSLR, der kan fotografere i
> RAW?

Canons G-modeller kan ihvertfald.....

Og en del andre i samme klasse - men jeg tror ikke at nogle af de helt
billige i pocket-størrelse kan.

Jan

Fra : waal

Dato : 22-01-06 00:28

> Canons G-modeller kan ihvertfald.....

Samt div. modeller fra bl.a. Fuji, Olympus, Epson, Leica og sikkert flere

mvh
Michael

Fra : condrup.net

Dato : 22-01-06 00:01

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Er der mindre (billigere) kameraer end dSLR, der kan fotografere i RAW?

På forhånd tak for info.

Brian

Nej, men enkelte kan optage i TIFF. (Dog ikke nær det samme)

Nu må du ikke hænge mig op, dette er personlig vurdering.. RAW er jo som
sagt et "digitalt negativ" og ikke noget man "bare lige" arbejder med..
Dette kan være årsagen til, at det kun er dSLR der bruger det, da de typisk
henvender sig til den lidt mere "avancerede amatør", samt professionelle. Om
det en dag kommer i consumer produkter, sikkert nok.. Men igen, nu er dSLR
jo ikke så dyre længere.

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-01-06 00:20

condrup.net wrote:
> Nej, men enkelte kan optage i TIFF. (Dog ikke nær det samme)

Ikke helt korrekt - der er nogle point&shoot kameraer, der kan tage i raw -
jeg har f.x. et Canon G3, der kan - og heg går ud fra at de andre G-modeller
også kan.

Men de små i "lommeformat" kan ikke.

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-01-06 00:25

Jan Vestergaard wrote:

> Ikke helt korrekt - der er nogle point&shoot kameraer, der kan tage i
> raw - jeg har f.x. et Canon G3, der kan - og heg går ud fra at de
> andre G-modeller også kan.

Canon S60, S70 og tilsvarende kan også.

Gå ind på www.edbpriser.dk under "Digital kameraer" og skriv "RAW" i
søgefeltet - så giver det en oversigt over, hvad der kan tage raw.

Jan

Fra : Gert Medom

Dato : 22-01-06 10:17

> Canon S60, S70 og tilsvarende kan også.

Men den nye S80 kan ikke :(

/ Gert

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 24-01-06 20:27

Der var jeg så lige hurtig nok Sorry.
Henrik L

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 24-01-06 20:26

Det er så ikke helt rigtigt; Canons "S"-serie (s60, s70 -og vel også den
nyeste S80-) kan også
Henrik L

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-01-06 21:16

S60, S70 har RAW, men ikke S80 http://www.dpreview.com/reviews/canons80/

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jens B

Dato : 22-01-06 00:45

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der mindre (billigere) kameraer end dSLR, der kan fotografere i RAW?
>
> På forhånd tak for info.
>
> Brian

Nu er der jo allerede blevet nævnt nogle stykker, men vil da lige tilføje
lidt.

Sony V3 : http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscv3.asp

Og så er der jo Sony F828 og R1, men de er jo så ikke så små igen.

Jens

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-06 00:47

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Er der mindre (billigere) kameraer end dSLR, der kan fotografere i RAW?

Ja, på en hel del, se det i specs på kameraet eller i anmeldelser.

Fra : Lars Clausen

Dato : 24-01-06 22:32

Brian S wrote:
> Er der mindre (billigere) kameraer end dSLR, der kan fotografere i RAW?

Ja, endda rigtig mange. Når jeg søger efter kameraer med RAW på
dpreview (http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp) får jeg over 10
(max. grænsen per fremvisning) ved både SLR-like og compact. Ingen
ved ultracompact, til gengæld.

-Lars

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-01-06 22:49

In article <1138138328.017630.140900@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> wrote:

> [...]
> dpreview (http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp) får jeg over 10
> (max. grænsen per fremvisning) ved både SLR-like og compact. Ingen

Jo, f.eks. Olympus 5050 og sikkert også 5060, 8080 og hvad de ellers
hedder. Jeg havde et 5050 og det var rigtig langsomt til at gemme RAW
filer i forhold til dSLR. Jeg ved ikke om det er blevet bedre i senere
modeller.

Fra : emj

Dato : 24-01-06 23:08

Steen Larsen skrev:

> [...]
>hedder. Jeg havde et 5050 og det var rigtig langsomt til at gemme RAW
>filer i forhold til dSLR. Jeg ved ikke om det er blevet bedre i senere

C-8080 er ikke hurtigere til RAW end C-5050 var.

Hilsen emj

Fra : J. Jørgensen

Dato : 25-01-06 18:11

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> C-8080 er ikke hurtigere til RAW end C-5050 var.
>
> Hilsen emj

Hej i gruppen
Konica-Minolta Serien Dimage A2/osv kan også, men er meget langsom.
Panasonic FZ30 er overraskende hurtig.

NB. Raw funktionen har især været gavnlig for at kunne rette op på evt.
overbelysning.

Idag har de større digitale apparater mulighed for histogram både før og
efter optagelsen.
Desuden har mange "highligt" funktioner, eller hvad hver enkelt fabrikat nu
kalder deres funktion.
Det er således mere eller mindre umuligt at ramme så meget ved siden af mht.
belysning, at en Jpg. justering ikke er mulig.
Er man endelig i tvivl ved vanskelige situationer finder jeg det mere
effektivt at anvende Bracketing.

Med et 8 mill. pixels RAW billede kommer man let op på en størrelse 20-30MB.
pr. billede.
Med mit Panasonic FZ 30 er jeg forlængst stoppet med at anvende RAW
funktionen.
Hvis man har mange billeder i kassen, er det også ret langsommeligt at
efterbehandle og konvertere RAW til JPEG eller andet.

Jeg tror derfor at RAW funktionen er ved at være out - måske derfor at vi
ser det er ophørt i flere af de nye modeller.

Hvad er jeres mening om dette?

Hilsen
Jørgen

Fra : Lars Månsson

Dato : 26-01-06 01:34

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
> Konica-Minolta Serien Dimage A2/osv kan også, men er meget langsom.

Jeg har et Minolta A2 med den nyeste firmware Ver.1.14 og et Scandisk ultra
II 256 mb
så tager et raw billede ca 7 sek at gemme og når den kan have 3 stk i
bufferen
så er det fint til mit brug, jeg venter aldrig.
Hilsen
-Lars-

Fra : John Larsson

Dato : 25-01-06 20:12

"J. J¯rgensen" <jjdan@galnet.dk> writes:
>Jeg tror derfor at RAW funktionen er ved at være out - måske derfor at vi
>ser det er ophørt i flere af de nye modeller.
>
>Hvad er jeres mening om dette?

At raw-lagring for de aller fleste brugere af digitale kameraer er
temmelig uinteressant, fordi det kræver ret megen indsigt i hvad man har
med at gøre. Det er egentlig ret sjovt at se på udviklingen. Samtidig med
at digikameraernes store udbredelse, er fotografering med forholdsvis
teknisk gode resultater blevet næsten hvermands eje, men samtidig er også
antallet "fotonørder" vokset markant og interessen for bedre billeder har
betydet at kameraerne har fået mere kraftfuld software. Jeg tror at
udviklingen stadig går mod flere modeller med raw-mulighed, men også at de
fleste købere ser det som en "kvalitetsoption", som man stort set aldrig
bruger.

John