Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"uendelig fokus" på Nikon D50.
Fra : Kim Andersen

Dato : 20-01-06 12:01

Hvordan gør man det ? Lensen er en 18-55mm kit lens som var med i købet.
Grunden til at jeg spørg, er at mit gamle Nikon COOLPIX 5400, kunne man
trykke på en knap eller vælge scene med landskab, så var den sat til
uendelig focus. (Tror jeg det hedder).

Skal man focuser på et object som er længst væk, eller tæt på for at få
samme effekt på COOPIX'en ?

/Kim

Fra : [HCS] 4000

Dato : 20-01-06 12:39

Du skal sætte kameraet på programfunktionen Landskab, det udgør det samme
som den indstilling du lavede på coolpix.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Kim Andersen

Dato : 20-01-06 16:45

Hej Hans.

> Du skal sætte kameraet på programfunktionen Landskab, det udgør det samme
> som den indstilling du lavede på coolpix.

Cool - Jeg må lige check om den så fokuser på et eller andet i billedet.

Man er jo ved at lære kameraet at kende. Så jeg læser også lidt på
http://www.luminous-landscape.com/ og ser hvordan de gør det.

/Kim

Fra : Lars Hjortø

Dato : 20-01-06 12:40

Hej Kim

> [...]
> uendelig focus. (Tror jeg det hedder).
>
> Skal man focuser på et object som er længst væk, eller tæt på for at få

Forstår jeg dit spørgsmål ret skal du bare sætte kamera eller objektiv til
manuel fokus. På mit kamera (D70) er der en knap foran på huset, lige til
højre for objektivet når man ser det forfra, hvor der kan skiftes mellem AF
og M. Den sætter du på M og drejer fokuseringsringen hen til uendelig-tegnet
(et "væltet" 8-tal) og du fokuserer uendeligt. Om det så reelt er den rette
løsning til landskaber må du prøve dig frem til.
Ved landskabs-fotografering ville jeg nok foretrække at fokuserer på
hovedmotivet eller et sted mellem det forreste og bageste objekt i billedet.
Husk også ved landskaber er det en god idé at køre blændeprioritering
(program A) og sætte blænden til højeste tal/mindste åbning og så vidt det
et muligt at bruge et fornuftigt stativ da du på den måde godt kan komme ud
for ret lange lukketider. På denne måde får du bedst mulig skarphedsdybde i
billedet.

Husk ENDELIG at på nogen objektiver må man IKKE dreje på fokus-ringen når
kameraet ikke står til manuel.
--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-06 14:05

Lars Hjortø wrote:

> Husk ENDELIG at på nogen objektiver må man IKKE dreje på fokus-ringen
> når kameraet ikke står til manuel.

Hvad sker der ved det?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 20-01-06 15:59

Hej Jan

> Hvad sker der ved det?

Man tvinger motoren i huset rundt, og det skulle den efter sigende ikke have
godt af. Der er så godt nok nogen objektiver hvor der er en eller anden form
for frikobling fra huset når man drejer den så der ikke sker noget. F. eks.
18-70 objektivet der følger med D70.
Men ok, jeg burde nok have skrevet at der findes undtagelser.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-06 18:50

Lars Hjortø wrote:
> Hej Jan
>
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Man tvinger motoren i huset rundt, og det skulle den efter sigende
> ikke have godt af.

Jeg har aldrig hørt at denne advarsel før, og tror ikke den har noget på
sig. Kan man dreje på fokusringen, ville jeg da aldrig overveje, at det
skulle kunne skade noget som helst.

> Der er så godt nok nogen objektiver hvor der er en
> eller anden form for frikobling fra huset når man drejer den så der
> ikke sker noget. F. eks. 18-70 objektivet der følger med D70.

Næh - 18-70 er udstyret med egen fokusmotor, så der er ikke behov for nogen
mekanisk kobling, og derfor heller ikke nogen 'frikobling'.

> Men ok, jeg burde nok have skrevet at der findes undtagelser.

Jeg tror /kun/ der findes undtagelser

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 21-01-06 19:12

Jan Bøgh wrote:

> Jeg tror /kun/ der findes undtagelser

Nix, på Nikons AF objektiver skal man holde fingerne fra focus ringer
når man kører autofocus.

Fra : CanonKnud

Dato : 22-01-06 07:52

:
: Nix, på Nikons AF objektiver skal man holde fingerne fra focus ringer
: når man kører autofocus.

...og på Canons, Sigmas, Tamrons......
mvh Knud

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-06 11:46

"CanonKnud" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> ..og på Canons,

Vrøvl for anden gang.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Lars Hjortø

Dato : 22-01-06 12:50

> [...]
>
> :
> : Nix, på Nikons AF objektiver skal man holde fingerne fra focus ringer

Rart at høre at det ikke kun er mig der har den mening.... Hvis man indelig
gør det kan man også høre at det ikke lyder helt godt.. Men stadig, AF-S er
undtagelser. Eller også er det de andre objektiver der er undtagelse. Vælg
selv...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-06 13:12

HKJ wrote:

> Nix, på Nikons AF objektiver skal man holde fingerne fra focus ringer
> når man kører autofocus.

Har du en reference til en manual eller lignende. Jeg har bladret igennem
min og kan ikke finde noget - hvilket jo selvfølgeligt ikke er det samme som
at Nikon ikke fraråder det.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 22-01-06 13:29

Jan Bøgh wrote:

> Har du en reference til en manual eller lignende. Jeg har bladret igennem
> min og kan ikke finde noget - hvilket jo selvfølgeligt ikke er det samme som
> at Nikon ikke fraråder det.

Det står ikke direkter i manualen, der står "To focus manually, set the
focusmode selector to M" og så er der en undtagelse for AFS eller
rettere objektiver med M - M/A omskifter, da der findes AFS der ikke
understøtter det.

Du kan også bare sætte et AF objektiv på og så prøve at dreje på focus
ringen, så bør du hurtigt kunne mærke at det ikke er en tiltænkt
arbejdsmåde

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-06 13:51

HKJ wrote:

> [...]
>
> Du kan også bare sætte et AF objektiv på og så prøve at dreje på focus
> ringen, så bør du hurtigt kunne mærke at det ikke er en tiltænkt

Altså - det er ikke noget du /ved/, men noget du /gætter/ (ud fra den
oplevelse, du har når du bruger grejet). Helt fint for mig - så bliver jeg
bare ved med at mene noget andet. Og ingen er blevet klogere

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 22-01-06 14:04

Jan Bøgh wrote:

> Altså - det er ikke noget du /ved/, men noget du /gætter/ (ud fra den
> oplevelse, du har når du bruger grejet). Helt fint for mig - så bliver jeg
> bare ved med at mene noget andet. Og ingen er blevet klogere

Jeg syntes ellers at "To focus manually, set the focusmode selector to
M" er ret klar. Her er et andet udsnit af teksten:

"With lenses that support M/A (autofocus with manual priority), focus
can be adjusted manually with the lens set to M or M/A."

Jeg syntes også at det siger ret klart at man ikke skal bruge manual
focus, når den står til autofocus, undtagen på objektiver med M/A.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 13:16

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg syntes også at det siger ret klart at man ikke skal bruge manual
> focus, når den står til autofocus, undtagen på objektiver med M/A.

Der er faktisk mange af de billige objektiver fra Canon, som man ikke må
tvinge afstandsindstillingen på, mens de er i AF. Det kan smadre det drev
der er til motoren. Man rykker nogle tænder af i værste fald. Som regel ka
nman umiddelbart stille afstanden, hvis der er USM-motor i, men der er også
undtagelser.

I manualen står direkte: "Manual focus is not possible unless the switch has
first been set to MF (M)"
og i ramme: " When focusing manually, always set the switch to MF (m) before
rotating the manal focusing ring".

Det er kun de objektiver, der har "Full time manual focus", der må
indstilles afstand på, mens de er i AF.

Jeg kan ikke udtale mig om andre fabrikater.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-06 14:26

HKJ wrote:

> Jeg syntes ellers at "To focus manually, set the focusmode selector to
> M" er ret klar. Her er et andet udsnit af teksten:

Ja, for gør man ikke det, KAN man ikke fokusere manuelt. Stiller du fokus
manuelt med knappen slået til AF, vil den prompte, når du rører udløseren
'override' din manuelle fokusering.
Men det er ikke implicit at det dermed er 'forbudt' at dreje på
fokuseringsringen i andre situationer.

> "With lenses that support M/A (autofocus with manual priority), focus
> can be adjusted manually with the lens set to M or M/A."

Men det er da ikke det samme som at kameraet bliver ødelagt af at dreje på
fokuseringsringen.

> Jeg syntes også at det siger ret klart at man ikke skal bruge manual
> focus, når den står til autofocus, undtagen på objektiver med M/A.

Jamen, det må du synes alt det du vil. Men du er ikke i stand til at
underbygge dine løse rygter, og flere eksempler på at du konkluderer på et
gevaldigt løst grundlag flytter ikke noge. Så indtil du kommer med en kilde,
vil jeg tro at yderligere debat er formålsløst.
Men overvej, om ikke du skulle fortælle, når du /mener/ noget i stedet for
at fremsætte det som mur- og nagelfaste fakta.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 22-01-06 14:51

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> gevaldigt løst grundlag flytter ikke noge. Så indtil du kommer med en kilde,
> vil jeg tro at yderligere debat er formålsløst.

Det tror jeg også, du skal have lov til at ødelægge dine objektiver og
kamera.

> Men overvej, om ikke du skulle fortælle, når du /mener/ noget i stedet for
> at fremsætte det som mur- og nagelfaste fakta.

Du kunne så overveje hvad du tror Nikon vil sige når du kommer med et
objektiv/kamera hvor tænderne mangler på AF tandhjulene.

En manual advarer ikke nødvendigvis mod ALT som kan ødelægge et
kamera/objektiv. Jeg tror heller ikke der findes en advarsel mod at
dreje focus/zoom forbi endestoppene, hvilket sikker er muligt hvis man
drejer hårdt nok. Nogle gange forventer producenterne faktisk at
kunderne kan tænke selv og f.eks. ikke dreje på en focus ring der går
meget stramt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-06 18:01

HKJ wrote:

> [...]
> kamera/objektiv. Jeg tror heller ikke der findes en advarsel mod at
> dreje focus/zoom forbi endestoppene, hvilket sikker er muligt hvis man

Næh-nej, det er meget muligt. Men det ændrer ikke ved at du fremstiller dine
gisninger som fakta.

> Nogle gange forventer producenterne faktisk at
> kunderne kan tænke selv og f.eks. ikke dreje på en focus ring der går
> meget stramt.

Det er der ingen af mine objektiver der gør. På mine original
Nikkorobjektiver (AF, ikke AFS) er fokusringen simpelthen koblet fra, når de
står på AF, så jeg kan dreje lige så tosset, jeg vil og på mit Tamron SP90,
er der ikke meget modstand, og jeg har bestemt ingen fornemmelse af at der
ydes vold på noget.
Og at begynde at snakke om at dreje objektiver over endestoppene i denne
sammenhæng er en uartighed. Vi taler jo ikkke om at opføre sig som en
idiot - eller det er måske sådan du ser på andre?

vh
JaN

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 22-01-06 18:20

Jan Bøgh wrote:
> Næh-nej, det er meget muligt. Men det ændrer ikke ved at du fremstiller dine
> gisninger som fakta.

Der er vist ikke mere at diskutere her, jeg vil insistere på at min
"gisninger" er fakta.

> Det er der ingen af mine objektiver der gør. På mine original
> Nikkorobjektiver (AF, ikke AFS) er fokusringen simpelthen koblet fra, når de
> står på AF, så jeg kan dreje lige så tosset, jeg vil

På de objektiver, hvor du har en af/manuel omskifter kobles focus ringen
fra (f.eks. på 80-400), men prøv med et 50 mm.

> og på mit Tamron SP90,
> er der ikke meget modstand, og jeg har bestemt ingen fornemmelse af at der
> ydes vold på noget.

Min SP90 kobler fokusringen fra når jeg vælger AF.

> Og at begynde at snakke om at dreje objektiver over endestoppene i denne
> sammenhæng er en uartighed. Vi taler jo ikkke om at opføre sig som en
> idiot - eller det er måske sådan du ser på andre?

Det er sådan jeg ser på at dreje focus ringen, når kamaraet står på AF,
men da du åbenbart ikke har nogle af den type AF objektiver, så kan du
dårligt udtale dig om det.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-06 19:55

Fra : HKJ

Dato : 22-01-06 20:04

Jan Bøgh wrote:

> [...]
>
> "Du kan også bare sætte et AF objektiv på og så prøve at dreje på focus
> ringen, så bør du hurtigt kunne mærke at det ikke er en tiltænkt

Selfølgelig mente jeg det og jeg ville egentlig have regnet med at du
var kvik nok til at skelne mellem objektiver der frikobler focus motoren
og dem der ikke gør.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-06 10:38

HKJ wrote:

> Selfølgelig mente jeg det og jeg ville egentlig have regnet med at du
> var kvik nok til at skelne mellem objektiver der frikobler focus
> motoren og dem der ikke gør.

Det er jeg så ikke.
Efter min opfattelse fremsatte du en generel påstand, der omhandlede alle
AFobjektiver. Du skrev nemlig:

"Nix, på Nikons AF objektiver skal man holde fingerne fra focus ringer
når man kører autofocus."

Der er kan næppe være megen tvivl om hvad du skrev der, og det er noget
sludder i den meget generaliserede form.

Du forsøger så at gøre det til at du mente at man selv skulle kunne gætte,
at det nok ikke gjalt de objektiver, der frikoblede fokusmotoren. Herved er
alle mine originale Nikon AFobjektiver altså ikke med længere.

Yderligere har du 'glemt' at alle de objektiver, der har indbygget motor
heller ikke tæller med.

Og endeligt fortæller jeg dig, at når jeg bevæger ringen på mit Tamron SP90,
så er der ikke tale om at der opstår nogen stor og ubehagelig modstand
uanset at drevet i kameraet er koblet til.

Der er sgutte mange objektiver tilbage.

Men jeg stopper her - det handler tilsyneladende alene for dig om at /få/
ret - ikke om du /har/ ret (og det har du ikke).
Og så er diskussionen IMO gold og ufrugtbar.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 23-01-06 15:31

Jan Bøgh wrote:
> [...]
>
> Der er kan næppe være megen tvivl om hvad du skrev der, og det er noget
> sludder i den meget generaliserede form.

Som med meget, så er der enkelte undtagelser, men ikke mange.
Den eneste undtagelse jeg kender er 80-400, men der skal nok være et par
stykker mere.

> Du forsøger så at gøre det til at du mente at man selv skulle kunne gætte,
> at det nok ikke gjalt de objektiver, der frikoblede fokusmotoren.

Når man ikke kender Nikons objektiver, så kan den selvfølgelig være svær
at gætte.

> Herved er
> alle mine originale Nikon AFobjektiver altså ikke med længere.

Så har du ikke mange AF objektiver

> Yderligere har du 'glemt' at alle de objektiver, der har indbygget motor
> heller ikke tæller med.

Nix, de hedder AFS og dem har jeg nævnt i en anden post og der findes
også undtagelser til dem.

> Og endeligt fortæller jeg dig, at når jeg bevæger ringen på mit Tamron SP90,
> så er der ikke tale om at der opstår nogen stor og ubehagelig modstand
> uanset at drevet i kameraet er koblet til.

Nu er Tamron heller ikke det samme som Nikon.

> Der er sgutte mange objektiver tilbage.

Nok ikke mere end 40-50 forskellige objektiver.

> Men jeg stopper her - det handler tilsyneladende alene for dig om at /få/
> ret - ikke om du /har/ ret (og det har du ikke).

Korrekt, jeg har ikke ret i at ALLE AF objektiver er farlige at dreje
focus ringen på når de står i AF, kun at NÆSTEN alle AF objektiver er
farlige at dreje ringe på når de står i AF.

Du er så kommet med den modsatte påstand og det er også forkert og
væsentlig mere farlig.

Fra : Jakob

Dato : 24-01-06 17:28

In article <43d27989$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> Nix, på Nikons AF objektiver skal man holde fingerne fra focus ringer
> når man kører autofocus.

Og hvad mener du så indstillingen AF/M betyder ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 24-01-06 18:03

Jakob wrote:
> In article <43d27989$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> Og hvad mener du så indstillingen AF/M betyder ?

Den kender jeg ikke, men hvis du tænker på M/A så finder du den kun på
AFS objektiver, ikke på AF objektiver.

Fra : Jakob

Dato : 24-01-06 20:06

In article <43d65dba$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> Den kender jeg ikke, men hvis du tænker på M/A så finder du den kun på
> AFS objektiver, ikke på AF objektiver.

OK på mit 18-70 nikkor er der en M/A - A vælgerknap førstnævnte muliggør
samtidig manuel og autofocus.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 24-01-06 20:17

Jakob wrote:
> In article <43d65dba$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> OK på mit 18-70 nikkor er der en M/A - A vælgerknap førstnævnte muliggør
> samtidig manuel og autofocus.

18-70 er et AFS objektiv, prøv at læse ovenpå objektivet, lige under
"Nikon" teksten, der står "AF-S".

Det gør der på alle Nikon objektiver med ultralydsmotor og de fleste af
dem tillader samtidig manual og autofocus.
De fleste af de objektiver der kun hedder AF har derimod en mekanisk
forbindelse til motoren i kameraet, så lang tid AF er valgt på kameraet.

Fra : Jakob

Dato : 24-01-06 21:08

In article <43d67d1a$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> [...]
> De fleste af de objektiver der kun hedder AF har derimod en mekanisk
> forbindelse til motoren i kameraet, så lang tid AF er valgt på kameraet.

OK :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kim Andersen

Dato : 20-01-06 16:42

Hej Lars.

> [...]
> uendelig-tegnet (et "væltet" 8-tal) og du fokuserer uendeligt. Om det så
> reelt er den rette løsning til landskaber må du prøve dig frem til.

Lensen er sådan en -> http://www.kenrockwell.com/nikon/1855.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/1855-big.jpg

Jeg synes ikke, at der er en fokus tegn på den. Men som du selv er indepå,
kan det måske også være beder at fotografer på noget som er tætter på, eller
hvad der nu passer bedst ind i billedet.

F på max... Det må jeg husk... så kommer der mere "dybte" i billedet,
korret?

/Kim

Fra : Lars Hjortø

Dato : 20-01-06 16:52

Hej Kim

> [...]
> kan det måske også være beder at fotografer på noget som er tætter på,
> eller hvad der nu passer bedst ind i billedet.

Nej, det kan jeg da heller ikke lige på det billede. Men måske er der andre
her der kender det objektiv der ved hvordan. Jeg kan se at man på objektivet
kan stille den til manuel og auto, så der må da være en fokusring? Måske er
det ringen helt yderst på objektivet? Synes den sidder meget tæt på kanten,
kunne forestille mig problemer med at komme til at fokusere manuelt hvis
man har f. eks. et Cokin filtersystem monteret. Men måske tager jeg bare
fejl?

> F på max... Det må jeg husk... så kommer der mere "dybte" i billedet,
> korret?

Ja, det er helt korrekt.

Fra : CanonKnud

Dato : 20-01-06 21:19

:
: Husk ENDELIG at på nogen objektiver må man IKKE dreje på fokus-ringen når
: kameraet ikke står til manuel.
: --
: Venlig hilsen Lars Hjortø

Det gælder vist ALLE objektiver?
mvh Knud

Fra : HKJ

Dato : 20-01-06 21:28

CanonKnud wrote:
> : Husk ENDELIG at på nogen objektiver må man IKKE dreje på fokus-ringen når
> : kameraet ikke står til manuel.
>
> Det gælder vist ALLE objektiver?

Nix, Nikons AFS kan du sagtens indstille, selvom kameraet står til AF.
Jeg mener at det samme gælder for Canon.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-06 00:41

> Det gælder vist ALLE objektiver?

Det gælder ikke for ét eneste af mine seks objektiver.

Fra : CanonKnud

Dato : 20-01-06 21:13

[...]

Noget siger mig du er kommet i gang med dslr uden at vide ret meget
om det.
Ved AF fokuserer det på en bjergtop, skyer eller lignende, det er "uendeligt"
Ved MF drejer du fokusringen til det yderpunkt hvor billedet bliver skarpt
ude i det fjerne, eller til symbolet "liggende ottetal", også uendeligt.
Men lån bøger om spejlrefleksfotografering på biblioteket, teknikken er den
samme i dag, som da de første af slagsen kom frem.
mvh Knud

Fra : HKJ

Dato : 20-01-06 21:23

CanonKnud wrote:
> Ved AF fokuserer det på en bjergtop, skyer eller lignende, det er "uendeligt"

Og det er ret væsentlig at vælge noget hvor kameraet finder focus,
ellers kan man ikke være sikker på at indstillingen er uendelig.

> Ved MF drejer du fokusringen til det yderpunkt hvor billedet bliver skarpt
> ude i det fjerne, eller til symbolet "liggende ottetal", også uendeligt.

Det virker ikke ordentlig på moderne objektiver, de kan drejes forbi
uendelig. Officeielt er det fordi glasset ændre sig med temperaturen,
men jeg har også en mistanke om at det reducerer kravene til produktions
tolerancer og dermed går det billigere at fremstille objektivet.

> Men lån bøger om spejlrefleksfotografering på biblioteket, teknikken er den
> samme i dag, som da de første af slagsen kom frem.

Meget af teorien kan bruges, men der er også sket ændringer. Her tænker
jeg på mulighed for at skifte ISO, mulighed for at se billederne med det
samme og at prisen per billede er meget lav, hvilket gør at det i mange
situationer er lettere at skyde flere billeder og bruge historigram,
istedet for at bruge lang tid på at få eksponeringer korrekt.

Fra : Kim Andersen

Dato : 20-01-06 23:23

Hej med jer begge.

> Og det er ret væsentlig at vælge noget hvor kameraet finder focus, ellers
> kan man ikke være sikker på at indstillingen er uendelig.

Jeg er fuldstændig ny på DSLR, og vil meget gerne lære at bruge mit nye
udstyr og prøve at forstå de forskellige begreber og måder at bruge mit nye
kamera på.
Men at tag billeder på "uendelig" fokus, gælder det vel om at fokuser på et
punkt, der gør billedet godt og komponeret. Alt efter hvad man gerne vil
tage billede af.

> [...]
> situationer er lettere at skyde flere billeder og bruge historigram,
> istedet for at bruge lang tid på at få eksponeringer korrekt.

Historigram, der det det som er delt ind i felter, og angiver mørke til lys
angivelser i billedet?

At læse den, forstår jeg mig ikke helt på i nu. Det må jeg øve mig noget
mere på. Men det går vil lidt ud på at hele historigram ikke skal være helt
i den mørke ende eller lyse ende.

Er der nogle gode bøger man kan låne på biblioteket om digitalfotografering,
i ville anbefale?

/Kim

Fra : HKJ

Dato : 21-01-06 09:19

Kim Andersen wrote:
> Men at tag billeder på "uendelig" fokus, gælder det vel om at fokuser på et
> punkt, der gør billedet godt og komponeret. Alt efter hvad man gerne vil
> tage billede af.

Læg mærke til at kameraet focuserer når du trykker let ned på udløseren.
Det betyder at du kan focusere på noget, holde udløseren halvt nede og
ændre komposition i billedet. Derefter trykker du helt ned og tager
billedet.

Så det du stiller skarpt på behøver ikke at være under dit autofocus
punkt, når du tager billedet.
Nogle fotografer flytte autofocus væk fra udløseren og hen på en anden
knap (Det er en indstillings mulighed på nogle kamera f.eks. Nikon D70
og D200), så de altid kan vælge focus uafhængig af udløseren.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-01-06 14:42

Kim Andersen wrote:

> Er der nogle gode bøger man kan låne på biblioteket om digitalfotografering,
> i ville anbefale?

Først: kameramanualen. Den giver faktisk en ret præcis beskrivelse af
hvad apparatet kan.

Næst: politikens fotobøger. teknikken er den samme om det er film eller
chip

Bo //

Fra : Kim Andersen

Dato : 21-01-06 17:36

> [...]
> apparatet kan.
>
> Næst: politikens fotobøger. teknikken er den samme om det er film eller

Cool.. Det vil jeg prøve at finde. Manualen, er læse igennem snart mange
gange. Må sige at den er god til at forklar hvad de forskellige begreber
betyder..

/Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-06 00:43

> Det virker ikke ordentlig på moderne objektiver, de kan drejes forbi
> uendelig.

Jepper. Der er stadig noget at gi' af, når jeg stiller skarpt på månen med
min 300mm. Det kan selvfølgelig være, jeg skal finde en fjern galakse, før
objektivet rammer "uendeligt".