Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så skulle korrekt hvidbalance være sikret
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 11:16

På den ene side er denne lille geni-streg af en foldbar reflektor er den
forsynet med en sølv-reflektor til portrætfotografering og på den anden side
et hvidt, sort og gråt felt, så man i PS blot kan prikke på dem. Det er da
smart!.
Er der nogen, der ved om det virker i praksis - jeg tænker lidt på, at hvis
stoffet krøller lidt kunne reflektioner måske give en forskel.

http://www.obt.dk/sort__hvid__graa_balance_og_soelv_reflektor.htm

Med venlig hilsen
Per Falkjær Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-01-06 11:30

Per Falkjær Jensen wrote:
> Er der nogen, der ved om det virker i praksis - jeg tænker lidt på, at hvis
> stoffet krøller lidt kunne reflektioner måske give en forskel.
> http://www.obt.dk/sort__hvid__graa_balance_og_soelv_reflektor.htm

Jeg vil da nok tro at det virker fint. Jeg har denne her:
http://www.whibal.com/products/whibal/index.html

- den virker fortrinligt (og kan være i en lille lomme i tasken).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-06 18:46

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> - den virker fortrinligt (og kan være i en lille lomme i tasken).

Jeps, og den er slidstærk og kan tåle regnvejr.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin VP

Dato : 16-01-06 02:02

> [...]
> http://www.whibal.com/products/whibal/index.html
>
> - den virker fortrinligt (og kan være i en lille lomme i tasken).

Men lidt pudsigt, at den gif nederst med 2 forskellige billeder har
forskellig hvidbalance

Måske de skulle købe en whibal

/Martin

Fra : Grev Dracula

Dato : 15-01-06 15:29

On Sun, 15 Jan 2006 11:15:46 +0100, "Per Falkjær Jensen" <Pefa (at)
mail punktum dk> wrote:

> [...]
>Er der nogen, der ved om det virker i praksis - jeg tænker lidt på, at hvis
>stoffet krøller lidt kunne reflektioner måske give en forskel.

Alt for besværligt, klodset og omstændeligt. Jeg har med stor
fornøjelse og godt udbytte benyttett ExpoDisc det sidste års tid:

http://www.expodisc.com/

Den kan man med rette kalde en geni-sreg. Den er væsentlig nemmere at
bruge og oven i købet billigere end ovenstående. Kan også købes gennem
e-bay, fx. her:

http://cgi.ebay.de/Expodisc-White-Balance-Disc-58mm_W0QQitemZ7564214213QQcategoryZ15220QQssPageNameZWD2VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Fra : John Sahl

Dato : 15-01-06 18:25

Grev Dracula wrote:
> [...]
>
> Den kan man med rette kalde en geni-sreg. Den er væsentlig nemmere at
> bruge og oven i købet billigere end ovenstående. Kan også købes gennem

Den ligner bare ikke helt den de viser på Expodisc websitet, eller er
det fordi den vises i 77mm ?

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-01-06 18:40

John Sahl wrote:
> [...]

JEg kan ikke helt forstå, at den er så smart. Som jeg opfatter det, må den
vel stadigvæk have det problem, at den tror at summen af verden skal ligne
et gråkort. Hvis jeg tager et billede, hvor alle omgivelser er blå (stille
blåt hav med blå himmel), vil jeg da ikke have at det overvejende blå
billede bliver kompenseret for for meget blåt.
Hvis jeg derimod måler reflektionen på et kort, vil jeg jo måle temperaturen
af det indfaldende lys og dermed få den rette farvebalance. Har jeg
misforstået noget?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Søren Haahr

Dato : 15-01-06 23:06

> [...]
> Hvis jeg derimod måler reflektionen på et kort, vil jeg jo måle
> temperaturen af det indfaldende lys og dermed få den rette farvebalance.

Nej, og det er vel også mere eller mindere den samme måde dit camera i
forvejen forsøger at gætte farvetemperaturen.
For 20 år siden havde jeg et videokamera, som brugte et mat hvidt dæksel,
som man satte foran objektivet når man skulle stille farvetemperatur.
vh
Søren

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 16-01-06 13:05

"Søren Haahr" <spam@kolding.bynet.dk> wrote in message

> Nej, og det er vel også mere eller mindere den samme måde dit camera i
> forvejen forsøger at gætte farvetemperaturen.

Ikke helt. Kameraet kan kun forholde sig til det lys, der passerer gennem
objektivet og evt. gennem et lille mat vindue på fronten af kameraet. Dvs.
at kameraet evaluerer et lys, der er farvet af motivets reflektioner. Denne
løsning giver mulighed for at fotografere den lyskilde, man ønsker at sætte
hvidbalancen efter. Præcis som man med gråkortet kan kontrollere, hvilket
lys man ønsker, at kortet skal reflektere.

Johan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-01-06 19:58

Johan Gadegaard wrote:

> [...]
> fotografere den lyskilde, man ønsker at sætte hvidbalancen efter.
> Præcis som man med gråkortet kan kontrollere, hvilket lys man ønsker,

Betyder det, at man retter kameraet mod lyskilden i stedet for mod motivet,
når man måler?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 16-01-06 20:20

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Betyder det, at man retter kameraet mod lyskilden i stedet for mod
> motivet, når man måler?

Jeps! Ind imellem er der selvfølgelig forskellige lyskilder at forholde sig
til. Min erfaring er, at det er langt bedst at vælge, hvilken lyskilde der
skal gengives neutralt. Lader man en blanding af f.eks. dagslys og neonrør
ramme, får man et grumset farvestik, der er næsten umuligt at håndtere.

Johan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-01-06 14:51

Johan Gadegaard wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Jeps!

Ahhh - så giver det for alvor mening.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : condrup.net

Dato : 15-01-06 18:24

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen, der ved om det virker i praksis - jeg tænker lidt på, at
> hvis stoffet krøller lidt kunne reflektioner måske give en forskel.

Man kan så også spare sine penge og skyde i RAW.. .

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-06 18:47

"condrup.net" <contactREMOVECAPS@condrup.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Man kan så også spare sine penge og skyde i RAW.. .

Det er ikke enten. Jeg bruger normalt RAW og har brugt penge på en WhiBal

En god hvidbalance er et godt udgangspunkt for effektiv behandling af RAW
filerne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Danne

Dato : 15-01-06 20:56

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> skrev i meddelandet
> [...]
> Er der nogen, der ved om det virker i praksis - jeg tænker lidt på,
> at hvis stoffet krøller lidt kunne reflektioner måske give en

Hej

Jag har testad QPcard201 och det kan göra riktigt stora lyft ibland.

http://www.qpcard.se/

Danne

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 16-01-06 11:10

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen, der ved om det virker i praksis - jeg tænker lidt på, at
> hvis stoffet krøller lidt kunne reflektioner måske give en forskel.

Det ville jeg ikke smide så mange penge efter. Det er meget vigtigere at
sætte sig ind i, hvordan man måler hvidbalance, end at bruge en masse penge
på fancy hjælpemidler. Det hjælper alligevel ikke en bønne, hvis man ikke
forstår at bruge det. Og forstår man at bruge det, har man kun behov for ét
eller andet, der ikke 'farver' lyset. Og det behøver altså ikke at koste 640
kr.

Johan Gadegaard

Fra : condrup.net

Dato : 16-01-06 11:56

"Johan Gadegaard" <foto++best@ll++aa++zy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for ét eller andet, der ikke 'farver' lyset. Og det behøver altså ikke at

So true.. Og så er prisen iøvrigt 800,- incl. moms - Skal det være, så
hellere et gråkort fra Kodak

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-01-06 16:05

condrup.net skrev:

> So true.. Og så er prisen iøvrigt 800,- incl. moms - Skal det være, så
> hellere et gråkort fra Kodak

Ups - der ligger genistregen: at få så mange penge for et gråkort.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17