Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brændvidde
Fra : Georg Tranholm

Dato : 13-01-06 14:19

Hej. Jeg har udskiftet mit gamle Canon EOS 50E med et 305D og kan fortsat
bruge mine gamle objektiver, men er klar over at brændvidden vil ændre sig
noget når det bruges på et digitalt. Hvorledes påvirker det f.eks. en 400mm
fast tele?

Mvh. og på forhånd tak for svaret.

G. Tranholm

Fra : Christian Cederberg

Dato : 13-01-06 14:30

On Fri, 13 Jan 2006 14:18:32 +0100, "Georg Tranholm"
<tranholm@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>noget når det bruges på et digitalt. Hvorledes påvirker det f.eks. en 400mm

Brændvidden ændre sig ikke. Men da chippen er mindre end 24x36, er
forlængelsesfaktoren 1.6, hvorved din 400 mm svarer til en 640 mm på
dit 50E. Men du kan da bare prøve at sætte optikken på begge kameraer
og se ved selvsyn.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 13-01-06 14:56

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:qnafs15p1p4pul5hi47hsirq28v79jldn0@4ax.com...

> [...]
> forlængelsesfaktoren 1.6, hvorved din 400 mm svarer til en 640 mm på
> dit 50E. Men du kan da bare prøve at sætte optikken på begge kameraer

Det er billedudsnittet der ændre sig, man kan lave det samme ved at beskære
sit negativ.
Men rigtigt billedudsnittet svarer til det samme, som hvis du monterede en
640mm på en 50E, eller anden filmkamera / fullframe EOS5D eller EOS1Ds

Fra : Georg Tranholm

Dato : 13-01-06 16:10

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men rigtigt billedudsnittet svarer til det samme, som hvis du monterede en
> 640mm på en 50E, eller anden filmkamera / fullframe EOS5D eller EOS1Ds

Det vil altså sige at det billede jeg ser i søgeren er en del beskåret når
det rammer
chippen. Se det er jo en meget vigtig sag at tage i betragtning inden der
trykkes på
knappen. Der fulgte et EF-S- objektiv med kameraet, som jeg i øvrigt kun har
haft
et par dage. Kan jeg så være sikker på at det kører efter reglen wysiwyg ;)
( what you see is what you got)

Mvh. G.Tranholm

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 16:21

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har haft
> et par dage. Kan jeg så være sikker på at det kører efter reglen wysiwyg

Du ser kun ca. 95% af hvad du får med på billedet. Søgeren dækker lige knap
hvad du fotograferer - desværre.

Med en cropfaktor på 1,6 får du en billedvinkel, der svarer til at du ganger
brændvidden med 1,6. Dvs. at en 400mm som nævnt bliver noget der ligner en
640mm. Men du får dybdeskarpheden fra de 400mm. og lysstyrken.

F.eks. er en zoom på 18-55mm omregnet en 29-88mm

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 14-01-06 09:37

> [...]
> har haft
> et par dage. Kan jeg så være sikker på at det kører efter reglen wysiwyg

Nej din søger passer til chipformatet, spejlet på en DSLR er forholdsvis
samme størrelse som chippen. så det er som det altid har været. Man ser ca.
95% af det filmen / chippen ser. På nogel proff kameraer ser man dog lidt
mere, f.eks. på Canon EOS1 og de største Nikon osv.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-06 12:15

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> wrote in message

> Nej din søger passer til chipformatet,

Jeps.

> spejlet på en DSLR er forholdsvis samme størrelse som chippen.

I den udstrækning spejlet er stort nok (hvad det naturligvis er) spiller det
ingen rolle for søgerbilledets størrelse eller dæknings procent.
Søgerprisme systemets design spiller en rolle for søgerbilledets størrelse
og dækningsprocent.

Størrelsen på den synlige del af maskiven er den samme som sensorens
størrelse (bortset fra den sjat der ikke kan ses i søgeren), og på den
tegnes det billede som sensoren ser når spejlet klapper op.

Man kan f.eks. se det ved at at sammenligne:
Canon 1D MkII og Canon 1Ds MkII:
De har samme spejl og søgerprisme system men forskellig størrelse
søgerbillede pga. forskellig størrelse sensor. Begge har 100% dækning.

Canon 10D og Canon 300D:
De har forskelligt spejl, men (formodentlig) samme søgerprisme system og
samme størrelse søgerbillede, samme sensor og samme 95% dækning.

> så det er som det altid har været.

Jeps - der er ikke noget at bekymre sig om. Det virker

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 12:23

> Canon 10D og Canon 300D:
> De har forskelligt spejl, men (formodentlig) samme søgerprisme system og
> samme størrelse søgerbillede, samme sensor og samme 95% dækning.

Jeg mener at 10D har en pentaprisme, mens 300D har spejle, der danner
billedet. Det er en af grundene til vægtforskellen - foruden metallet i
"kroppen". Men det ændrer ikke på at der ikke vises det fulde billede.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-06 12:43

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg mener at 10D har en pentaprisme, mens 300D har spejle, der danner
> billedet.

Ja - det er rigtigt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-01-06 12:48

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet. Det er en af grundene til vægtforskellen - foruden metallet i
> "kroppen". Men det ændrer ikke på at der ikke vises det fulde billede.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page2.asp
viser klart at det ikke er samme system. 10D har en langt bedre søger end
300D, jeg har selv haft begge! Tilsvarende er 20D søgeren 350D temmelig
overlegen. Pentaprism ift. pentamirror.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-01-06 16:17

Georg Tranholm wrote:
> men er klar over at brændvidden
> vil ændre sig noget når det bruges på et digitalt.

Nej brændvidden vil ikke ændre sig.

Men på de billige digitale slr kameraer er chippen mindre end 24x36 mm som
du har på filmen - derfor vil det virke som om at du har en længere
brændvidde.

Men på dyrere dslr, hvor du har chip i fuld størrelse - der vil der ikke
være forskel på digital og analog.

Du skriver EOS 305D - jeg går ud fra, at du mener EOS 350D - der skal
dorlænge brændvidden med 1.6x - så har du hvad den ville svare til på dit
gamle kamera.

Jan

Fra : HKJ

Dato : 13-01-06 17:51

Jan Vestergaard wrote:
> Men på de billige digitale slr kameraer er chippen mindre end 24x36 mm som
> du har på filmen - derfor vil det virke som om at du har en længere
> brændvidde.

Du regner kamera til over 30000 kr som billige?

> Men på dyrere dslr, hvor du har chip i fuld størrelse - der vil der ikke
> være forskel på digital og analog.

Der findes kun et par enkelte meget dyre Canon kamera på markedet med 35
mm billedchip (5D og 1Ds mark II).

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-01-06 18:22

HKJ wrote:
> Du regner kamera til over 30000 kr som billige?

Nej - egentlig ikke - ihvertfald ikke efter min pengepung

Da jeg ikke anser nogle af f.x. Canons dslr for at være dårlige, så ville
det være mere forkert at dele dem op i gode og dårlige kameraer - så jeg
valgte dyre og billige i mangel af bedre.

Pointen var at om der er cropfaktor eller ej, så har det ikke noget med
digital kontra analog at gøre.

Jan

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 14-01-06 09:41

> [...]
> valgte dyre og billige i mangel af bedre.
>
> Pointen var at om der er cropfaktor eller ej, så har det ikke noget med

Nemlig NEJ et DSLR med 1,6x svarer faktisk til APS film formatet, så man
burde istedet kalde dem for DSLR APS kameraer.

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-01-06 12:51

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du regner kamera til over 30000 kr som billige?

> Der findes kun et par enkelte meget dyre Canon kamera på markedet med 35
> mm billedchip (5D og 1Ds mark II).

Canon 5D kan allerede fås for knapt 2600euro. Det er ikke billigt, men
heller ikke urimeligt dyrt. 1Ds mkII er i en noget anden prisklasse (>7000
euro).

Fra : Reidar Solberg

Dato : 14-01-06 00:32

http://www.fototips.no/index.php?side=dslr_cropfaktor

Fra : Georg Tranholm

Dato : 14-01-06 09:19

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse
> Jeg har udskiftet mit gamle Canon EOS 50E med et 305D og kan fortsat
>

> http://www.fototips.no/index.php?side=dslr_cropfaktor

Tak for linket. Denne fotohjemmeside er virkelig super.

Mvh. Georg