Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Image Stabilization
Fra : rt

Dato : 11-01-06 21:33

Hej.

Er der en der, på en enkel og konkret måde, kan
forklare mig, hvad mit objektivs Image Stabilization
gør? Jeg ved godt hvad ordene betyder, men ønsker
bare en simpel forklaring, der ikke bliver alt for teknisk.

/rt

Fra : HKJ

Dato : 11-01-06 21:42

rt wrote:
> Er der en der, på en enkel og konkret måde, kan
> forklare mig, hvad mit objektivs Image Stabilization
> gør? Jeg ved godt hvad ordene betyder, men ønsker
> bare en simpel forklaring, der ikke bliver alt for teknisk.

Der sidder nogle gyro sensorer der måler hvordan objektivet bevæger sig,
for at kompenserer for disse bevægelse er der en linse der vippes, så
det billede der rammer sensoren i kameraet står stabilt.

Fra : rt

Dato : 11-01-06 22:20

> Der sidder nogle gyro sensorer der måler hvordan objektivet bevæger sig,
> for at kompenserer for disse bevægelse er der en linse der vippes, så det
> billede der rammer sensoren i kameraet står stabilt.

Tak for det hurtige svar!

/rt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-01-06 21:48

rt wrote:
> [...]
> gør? Jeg ved godt hvad ordene betyder, men ønsker
> bare en simpel forklaring, der ikke bliver alt for teknisk.

Det kan laves på to måder: optisk og rent elektronisk.

En føler måler på kameraets rystelser. Denne information bruges til at
korrigere billedet med. Derved kan man få skarpe billeder på en længere
lukkertid end unden systemet.

I tilfælde af den optiske metode, sidder der et linselement, der rent
fysisk bevæges på en måde, så det billede, der kommer på chip'en ikke er
forstyrret af rystelserne. Den elektroniske stabilisator bruges ofte i
videokameraer. Her er billedet mindre end det chip'en kan gengive, og
elektronikken sørger for hvert billede i optagelsen for at vælge det
udsnit, der beregnes af rysteføleren. Derfor ser det sommetider
underligt ud, når man starter en panorering.

http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/about/technology/nikon_technology/vr_e/

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-06 22:09

Bo Bjerre wrote:

> Det kan laves på to måder: optisk og rent elektronisk.

Der findes også en proff. løsning, hvor det nogle gyro'er man spænder på
kameraet, de er uhyrre effektive i forbindelse med håndholdte optagelser,
men også ret dyre...

http://www.gyromatic.net/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : AS

Dato : 12-01-06 06:51

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Der findes også en proff. løsning, hvor det nogle gyro'er man spænder på
> kameraet, de er uhyrre effektive i forbindelse med håndholdte optagelser,
> men også ret dyre...

og tunge

Fra : rt

Dato : 11-01-06 22:20