Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstillinger ved scanning af APS film med~
Fra : Lars Hansen

Dato : 10-01-06 12:22

Jeg har for et stykke tid siden investeret i en af ovennævnte scannere
+ APS kit for at få alle mine gamle APS film digitalt. Inden køb
læste jeg adskillige reviews af scanneren, hvor den næsten alle
steder bliver rost (i prisklassen).

Jeg har rodet lidt med forskellige indstillinger/metoder/opløsninger
ved scanning men lige meget hvad så synes jeg resultatet mildest talt
er elendigt. Billederne bliver grynede, og de er "grimme" både på
skærmen og ved print.

Er der nogen der kan forklarer mig lidt om hvad de bedste indstillinger
er ved scanning af aps film??
max størrelse/opløsning etc, gerne ved netop denne scanner men også
lidt mere generelt. Jeg har ikke den store viden om foto, så det er
højst sandsynligt bare mig der gør noget forkert ved at vælge max
på alle indstillinger...

Fra : waal

Dato : 10-01-06 13:19

"Lars Hansen" <larsrogerhansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har haft samme skanner på prøve og afleverede den igen. Hvorfor den har
fået så mange positive anmeldelser er mig en gåde.

[...]

Problemet er ikke ukendt, kontrast og farvegengivelsen er noget aparte og
jeg gav op efter 5-6 timers forsøg på at dressere uhyret. Skarp er den og
opløsningen holder også hvad den lover men det bliver slutproduktet ikke
mere spiseligt af.

[...]

Hvis du ikke har problemer med tysk så er der en udmærket side her

http://www.filmscanner.info/FilmscannerRangliste.html

mvh
Michael

Fra : Lars Hansen

Dato : 10-01-06 14:10

Hmm ja det var jo ikke det 100% positive svar med step-by-step
instruktioner jeg havde håbet på
Det er da lidt surt at høre du har haft samme oplevelse med den. Lyder
lidt som om der er nogle mandagsmodeller imellem de scannere.
Men nu har jeg købt og betalt for skidtet så den skal sg virke!

Desværre er mit tyske temmelig ringe så jeg blir ikke meget klogere
af den side, men tak for svaret.

/lars

Fra : waal

Dato : 10-01-06 15:08

[...]

Surt er det

Hvis du ikke kan få et anstændigt resultat ud af dine anstrengelser så tag
fat i den danske importør, de er med garanti bekendt med problemet.
(Westheimer A/S)
http://www.minoltafoto.dk/produkter/produktvis.asp?productGuid=112074&productname=Minolta%20Scan%20Dual%20IV&id=1
Værkstedet de bruger er det samme som Canon (PW service på samme adresse)
men kig dine skanninger nøje efter for lyse horisontale linier der ikke bør
være der. Om problemet kan løses ved at bruge et andet skannerprogram end
det medleverede ved jeg ikke, og den slags koster jo også penge.

http://robertdfeinman.com/tips/index.html nederst på siden er tilsvarende
problemer med minolta skannerens storebror (5400) behandlet.

mvh
Michael