Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlysblænde eller ej
Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 21:16

Hej,

I forlængelse af rt's tråd i går ang. UV filtre spørger jeg så om der er
forskel på om man har modlysblænde eller ej? Givet at der er under specielle
forhold med solen ret ind o.l.; men sådan helt generelt, giver det så noget?
Eksempler på med og uden kunne være fint.

/Torben

Fra : Jacob

Dato : 09-01-06 21:26

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielle forhold med solen ret ind o.l.; men sådan helt generelt, giver
> det så noget? Eksempler på med og uden kunne være fint.

Du kan se på det på den måde at eventuelt snavs / støv på foreste linse /
filtret vil blive oplyst og optræde som lyse pletter / områder. man mister
samtidigt kontrast hvis glasset bliver ramt af direkte lys. Så ja det giver
meget. indendørs betyder den ikke en dyt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 22:01

On Mon, 9 Jan 2006 21:25:49 +0100, "Jacob" <bip@bop.dk> wrote:

> [...]
>samtidigt kontrast hvis glasset bliver ramt af direkte lys. Så ja det giver
>meget. indendørs betyder den ikke en dyt.

Meget enig (næsten)

Der er dog én situation indendørs, hvor modlysblænden er et must for
mig, nemlig ved fotografering til koncerter, hvor der kommer lys fra
alle mulige og umulige vinkler. Uden modlysblænde ved man aldrig hvad
man får med hjem af sært sidelys der rammer frontlinsen.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 22:16

> [...]
> alle mulige og umulige vinkler. Uden modlysblænde ved man aldrig hvad
> man får med hjem af sært sidelys der rammer frontlinsen.

Indendørs har den såmænd også virkning. Der er da som regel vinduer i et
hus, hvor der kan komme lys ind, og det kan blænde lige så meget inden døre
som uden døre. Men selvfølgelig er man ikke hele tiden ved et vindue. Hvis
man befinder sig i skygge, så har de nikke indflydelse på billederne. Men
derudover beskytter den jo mod fingeraftryk osv.

Mvh. Claus Petersen

Fra : N/A

Dato : 09-01-06 22:59

Fra : N/A

Dato : 09-01-06 22:59

Fra : waal

Dato : 09-01-06 22:59

http://www.vanwalree.com/optics/lenshood.html

Fra : rt

Dato : 09-01-06 23:24

Må jeg i den forbindelse spørge om der er flere typer,
eller om der kun er én der passer til eksempelvis min
EF-S 17-85mm ? Vil jo gerne have den bedste

/rt

Fra : waal

Dato : 10-01-06 00:26

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Må jeg i den forbindelse spørge om der er flere typer,
> eller om der kun er én der passer til eksempelvis min
> EF-S 17-85mm ? Vil jo gerne have den bedste

Der er nok kun den der passer på objektivet. Du kunne jo forsøgsvis forlænge
blænden med noget sort karton og en elastik og tage nogle prøveskud, så
opdager du om Canon har gjort deres arbejde ordenligt. På en zoom vil
modlysblænden altid være et kompromis

mvh

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-01-06 07:42

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> På en zoom vil modlysblænden altid være et kompromis

Naturligvis er det et kompromis, i mere eller mindre grad - i de fleste
tekniske design indgår et kompromis.

På Canon 24-70/2.8 er den vinkel som modlysblænden dækker i forhold til
frontlinsen variabel, således at den dækker en mindre vinkel ved 70mm end
ved 24mm.
Modlysblænden på et fast brændvidde objektiv til full-frame objektiv er også
et kompromis når det benyttes på et ikke full-frame DSLR - men stadig
nyttig.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erling Hansen

Dato : 10-01-06 07:35

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> wrote:

> [...]
> forhold med solen ret ind o.l.; men sådan helt generelt, giver det så noget?
> Eksempler på med og uden kunne være fint.

Mit største irritationsmoment ved mit lille Canon er, at det er umuligt
at forsyne den med modlysblænde! Du han se tydelige forskelle med og
uden.
/Erling