Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol-filtre
Fra : Jesper

Dato : 08-01-06 01:56

Hej.

Hvilke slags spændende filtre kan man købe og til "hvad nytte"?

Hvad er et pol-filter - og hvad nytte gør det?

Jeg er temmelig ny indenfor foto, men da jeg snart har rund fødselsdag kunne
det jo være, at jeg skulle ønske mig nogle filtre til min Nikon D 70...

Jeg er nok mest til at tage naturfotos....herunder fotos af sol op- og
nedgange, skove og havne...og en masse mere.

Ser frem til at modtage inputs.

mvh

Jesper.

Fra : condrup.net

Dato : 08-01-06 02:45

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er nok mest til at tage naturfotos....herunder fotos af sol op- og
> nedgange, skove og havne...og en masse mere.

Du skulle hellere ønske dig en fotobog, så ved du bagefter hvad du vil og
hvad du skal have.

Men, et Pol-Filter - Eller, Polarisationsfilter er et filter der virker som
solbriller fra "Polaroid".. Det fjerner reflekser i vand eller vinduer
og tilføjer en flot blåt mætning på himlen, afhængigt af forholdene. Mest
alm. brugt er Cirkulære, pga Auto Fokus. Bruger du vidvinkel er et slimline
muligvis nødvendigt.

Ligger prismæssigt på 3-400kr for nogle af de bedre. Ex. B&W samt Hoya.
Slimline koster omkring 1000-1400 kr.

Det virker på den måde, at du kigger i kameraet og drejer derefter filtret
til den ønskede effekt. HUSK, drej altid samme vej! Du kan risikere at
filtret løsner sig og smutter af..

Andre filtre:
UV - Siger sig selv. Nogle bruger disse som beskyttelse af optikken, andre
fordi UV lyset fjernes.
Forløbs filtre.
Grå filtre.
Effekt filtre.

You name it.. Check evt. http://www.hoyaoptics.com/color_filter/index.htm

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-06 11:11

condrup.net wrote:

> [...]
> afhængigt af forholdene. Mest alm. brugt er Cirkulære, pga Auto
> Fokus. Bruger du vidvinkel er et slimline muligvis nødvendigt.

Til gengæld har du ikke noget at bruge polfiltret til sammen med en
vidvinkel, hvis du fotograferer landskabsfoto, da det vil tage så stor en
del af himlen med, at himlen bliver aldeles uensartet fordi polarisationen
af lyset fra himlen er forskellig fra den ene side af billedet til den
anden.
Den mættede himmel laves IMO bedre i et billedbehandlingsprogram.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-06 14:13

> [...]
> anden.
> Den mættede himmel laves IMO bedre i et billedbehandlingsprogram.

Hej Jan

Jeg sværger til pol-filtre og ND-grad filtre (Cokin P-system). Men det med
at lave en mættet himmel i billedbehandlingsprogram lyder interessant.
Hvordan gør du det? Jeg har netop problemet med at himlen bliver forskellig
i hver side af billedet når jeg bruger min 18-70 mm. Jeg har overvejet at
købe en 12 mm, og der bliver problemet jo nok ikke mindre...
--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-06 17:59

Lars Hjortø wrote:

> Jeg sværger til pol-filtre og ND-grad filtre (Cokin P-system). Men
> det med at lave en mættet himmel i billedbehandlingsprogram lyder
> interessant. Hvordan gør du det?

Det afhænger lidt af billedet. Men der er forskellige værktøjer i tasken
lige fra at udskifte en himmel totalt og til at maske den af og ændre på
farvemætning og kurver (niveauer).

> Jeg har netop problemet med at
> himlen bliver forskellig i hver side af billedet når jeg bruger min
> 18-70 mm. Jeg har overvejet at købe en 12 mm, og der bliver problemet
> jo nok ikke mindre...

Afgjort ikke. Jeg har for sjov skyld prøvet at smide mit POLfilter på min
12-24'er - og det ser helt åndssvagt ud.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-06 07:15

In article <43c14577$0$8871$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Afgjort ikke. Jeg har for sjov skyld prøvet at smide mit POLfilter på min
> 12-24'er - og det ser helt åndssvagt ud.

Jeg har en del billeder her fra min første dag med 10-22mm med polfilter:
http://povlhp.spymac.com/10-22mm/index.html

Man kan så selv vurdere om det ser helt tovligt ud. Men der er som
regel en del forskel i himmelfarven (også uden filter) hvis du ser mere
end de 90 grader som dette objektiv gør.

Dette med 10mm har ikke store problemer:
http://povlhp.spymac.com/10-22mm/slides/IMG_2426.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-06 08:43

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> regel en del forskel i himmelfarven (også uden filter) hvis du ser
> mere end de 90 grader som dette objektiv gør.

F.eks. http://povlhp.spymac.com/10-22mm/slides/IMG_2321.html se IMO stygt
ud.

> Dette med 10mm har ikke store problemer:
> http://povlhp.spymac.com/10-22mm/slides/IMG_2426.html

Den himmel er godt nok ikke min kop te. Det ligner noget, der er lavet med
farveforløbsfunktionen i et billedbehandlingsprogram.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ThomasM

Dato : 09-01-06 11:13

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Den himmel er godt nok ikke min kop te. Det ligner noget, der er lavet med
> farveforløbsfunktionen i et billedbehandlingsprogram.

Tja, smag og behag er jo forskellig. Jeg synes faktisk at pol-filteret
virkelig kommer til sin ret på netop det billede.

/Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-06 17:19

ThomasM wrote:

> Tja, smag og behag er jo forskellig. Jeg synes faktisk at pol-filteret
> virkelig kommer til sin ret på netop det billede.

Og sådan kan alle jo være glade!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Steen

Dato : 08-01-06 22:17

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop problemet med at himlen bliver forskellig i hver side af
> billedet når jeg bruger min 18-70 mm.

Det må vel være ved 18 mm eller deromkring? Hvad hvis du zoomer til 70 mm?

Hvis man primært skal bruge filtret til fjernelse af reflekser f.eks. i
vinduer, er det så også dumt med et pol-filter på en 18-70 mm (til en D70)?

/Steen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-06 08:44

Steen wrote:

> Hvis man primært skal bruge filtret til fjernelse af reflekser f.eks.
> i vinduer, er det så også dumt med et pol-filter på en 18-70 mm (til
> en D70)?

Nej, det ville ikke være dumt.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-01-06 13:59

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det må vel være ved 18 mm eller deromkring? Hvad hvis du zoomer til 70 mm?

Ja, det er kun ved 18 mm, bare en smule over 20 er der ingen problemer.

> Hvis man primært skal bruge filtret til fjernelse af reflekser f.eks. i
> vinduer, er det så også dumt med et pol-filter på en 18-70 mm (til en
> D70)?

Nej, det er det vel ikke. Men det var heller ikke så meget det med at fjerne
reflekser snakken gik på, mere det at himlem kan blive lidt sær at se på.