Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD - en god forklaring ?
Fra : Erik Greve

Dato : 07-01-06 18:05

Hej i gruppen

Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

Venlig hilsen
Erik

Fra : condrup.net

Dato : 07-01-06 18:39

"Erik Greve" <eg@erikgreve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
> ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

Helt utroligt hvad Google kan gøre på 2min..

http://www.shortcourses.com/how/sensors/sensors.htm

http://www.jyi.org/volumes/volume3/issue1/features/peterson.html

http://astro.phys.au.dk/oro/ccd.html

http://www.karbosguide.dk/pctutor/hardware/modul9c02.htm#ccd

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-01-06 19:36

condrup.net wrote:

> Helt utroligt hvad Google kan gøre på 2min..

Hvad er det Google for noget? Jeg synes mange mennersker snakker om det, men
hvad er det mon?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-01-06 19:40

Anders Houmark wrote:
> Hvad er det Google for noget?

Søg efter en forklaring her:

www.google.dk

Du kan skrive "Google" i søgefeltet, så får du en stribe links til
forklaringer på hvad Google er for noget

Jan

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-01-06 20:06

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-01-06 18:43

Erik Greve wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
> ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

Der er noget her:

http://electronics.howstuffworks.com/question362.htm

Jan

Fra : Jens Hansen

Dato : 07-01-06 18:52

> [...]
>
> Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
> ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

http://www.akam.no/ordbok/index.php?s=ccd&Submit2=S%F8k&dicmode=normal

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Sensors_01.htm

Mvh

Jens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-01-06 19:43

Erik Greve wrote:

> Hej i gruppen
>
> Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
> ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

Nederst på flg. site er der en kort forklaring på dansk:
http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-09.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-01-06 10:35

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Nederst på flg. site er der en kort forklaring på dansk:
> http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-09.html

Forklaringen er kort og på dansk, men ikke særlig præcis eller rigtig.

Iøvrigt er det ene billede på samme side af Olympus OM 2 fra 1974 forkert.
Det andet billede fra venstre viser et Olympus OM 2 S/P (Spot/Program) fra
1985.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-01-06 10:41

Mogens Hansen wrote:

> Forklaringen er kort og på dansk, men ikke særlig præcis eller rigtig.

Hvor mener du, at den er unøjagtig...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-01-06 13:32

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvor mener du, at den er unøjagtig...?

Jeg kan ikke forklare hvor Mogens mener at det er unøjagtigt, men jeg
kan give min egen hjælp til dig:

Overskrift : "charge-coupled device" (ret lige stavefejlen)

Oprindeligt blev CCD princippet udviklet til lagring af data, og var en
del af computere, der på den tid brugte magnetiske kerner til lager
(deraf ordet core-memory). CCD memory blev ikke en success, og da den
yderligere var lysfølsom, udviklede man den ret hurtigt i den retning. I
mange år brugte man desuden CCD'er (ikke med glas i...) som delayline
til analoge signaler i TV apparater i ekko-effekter i lydstudier.

Det var altså ikke målet for Boyle og Smith's arbejde på Bell Labs. at
lave en billedsensor. Fairchild videreudviklede det til en optisk komponent.

Willard Boyle har en doktorgrad i fysik
George Smith er PhD i fysik.
-så de er lidt mere end ingeniører
www.nae.edu/NAE/awardscom.nsf/weblinks/CGOZ-6KCNQ4?OpenDocument
www.nae.edu/NAE/awardscom.nsf/weblinks/CGOZ-6KCNUX?OpenDocument

Spændingerne er ikke mellem 0 og 1 volt. Det er meget forskelligt fra
design til design. -men en god populær forklaring (pas på at folk ikke
tager det som '0' og '1' i det binære talsystem)

De enkelte celler er kondensatorer, og det er ladningen på cellerne, der
flyttes, ikke spændingerne.

Jeg synes IKKE at du i så kort fremstilling af principperne i en CCD
skal ændre noget, for det kan ikke beskrives kort, uden at blive upræcist.

Hvis du vil tilføje noget, skulle det hellere være at fortælle at CCD'en
IKKE er farvefølsom, men må have hjælp af et filter foran.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-01-06 15:44

Bo Bjerre wrote:

> Jeg synes IKKE at du i så kort fremstilling af principperne i en CCD
> skal ændre noget, for det kan ikke beskrives kort, uden at blive upræcist.

Hej Bo

Jeg er ikke elektronikingeniør, så jeg er meget lydhør overfor seriøse
forklaringer, som den du her er kommet med, og jeg har forsøgt at tilføje
det meste, du kan evt. tjekke om jeg har forstået det hele.

Når det angår Willard Boyle's og George Smith's titler, så handler det
vel om, hvad de var dengang i 1969, og ikke hvad de kan kalde sig i dag,
har du tjek om Willard Boyle også havde en doktorgrad dengang...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-01-06 17:10

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg er ikke elektronikingeniør,

Det er jeg

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-06 17:22

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Når det angår Willard Boyle's og George Smith's titler, så handler det
> vel om, hvad de var dengang i 1969, og ikke hvad de kan kalde sig i
> dag, har du tjek om Willard Boyle også havde en doktorgrad dengang...?

...og så er man vel stadigvæk ingeniør selv om man tager en PHD eller en
doktorgrad.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-01-06 17:10

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke forklare hvor Mogens mener at det er unøjagtigt, men jeg kan
> give min egen hjælp til dig:

Flere af tingene havde jeg ikke lagt mærke til

[8<8<8<]
> Spændingerne er ikke mellem 0 og 1 volt. Det er meget forskelligt fra
> design til design. -men en god populær forklaring (pas på at folk ikke
> tager det som '0' og '1' i det binære talsystem)

I stedet for at nævne konkrete spændinger, kan man vel siget at den kan
omforme lysmængden til en spænding, der så omformes til en digital talværdi.

[8<8<8<]
> Jeg synes IKKE at du i så kort fremstilling af principperne i en CCD skal
> ændre noget, for det kan ikke beskrives kort, uden at blive upræcist.

Det er nok også mit indtryk: det er svært at forklare hvordan en CCD sensor
virker kort, præcist og brugbart.
Dog syntes jeg roligt at Niels Riis Ebbesen kan rette de faktuelle småfejl -
det vil alt andet lige forbedre den lille artikel.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-01-06 17:13

> Hvor mener du, at den er unøjagtig...?

Ikke særlig præcis:
Hvorfra har du at de enkelte elementer benytter en spænding mellem 0 og 1
volt ?
Se f.eks. databladet
http://www.fairchildimaging.com/main/CCD111DataSheet_000.pdf
hvor detektor diodens kondensator lades til 10V ved reset (før
eksponeringering)
Spændingen området som CCD elementerne benytter er en af mange design
parametrene der kan varieres.
De konkrete spændinger er ligegyldige for den principielle forståelse.
Spændingen ved mætning (overeksponering) er ikke specificeret, men
udgangsspændingen ved mætning er efter forstærkeren i den type nævnte type
CCD typisk 1.1V

Ikke rigtig:
Du skriver at den bliver opladet til en spænding der er afhængig af
lysmængde.
Man kan opfatte en CCD celle (pixel) som en kondensator parallelkoblet med
en fotodiode der _aflader_ kondensatoren.
Cellerne bliver opladet til en fast spænding inden eksponeringen, og
derefter _aflades_ den afhængig af lysmængden.
Forskellen mellem start spændingen og slutspændingen er så et udtryk for
antallet af registrerede fotoner.

Det er vist heller ikke særligt præcist eller rigtigt.
F.eks. er det vist ikke større større end Polfoto eller Scanpix

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : waal

Dato : 09-01-06 18:51

> [...]
> derefter _aflades_ den afhængig af lysmængden.
> Forskellen mellem start spændingen og slutspændingen er så et udtryk for

Skal vi blive i billedsproget kan man vel sige at kondensatoren er spanden
og fotodioden "hullet". Indholdet er så repræsenteret ved
spændingforskellen.

mvh
Michael
eksaminet gnavpot

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-01-06 12:49

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> derefter _aflades_ den afhængig af lysmængden.
> Forskellen mellem start spændingen og slutspændingen er så et udtryk for

Jeg vil gerne have en henvisning, der dokumenterer det, da det ikke
passer med den viden jeg har.

Bo //

Fra : waal

Dato : 10-01-06 13:28

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne have en henvisning, der dokumenterer det, da det ikke passer
> med den viden jeg har.
>
> Bo //

Et link på dysk
http://www.ccd-sensor.de/index.html, men der må jo være noget mere

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-01-06 17:34

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg vil gerne have en henvisning, der dokumenterer det, da det ikke passer
> med den viden jeg har.

Det er sådan jeg huskede det fra da jeg for en del år siden arbejdede med
optoelektronik.
Så vidt jeg kan se er det ikke rigtigt.

Det er nærmere en fotodiode seriekoblet med en kondensator som er tom ved
begyndelsen af eksponeringen og samler ladning op under eksponeringen.
http://www.cs.cmu.edu/~sensing-sensors/readings/ccd_primer.pdf
http://www.microscopyu.com/articles/digitalimaging/ccdintro.html

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-01-06 18:11

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> [8<8<8<]

> Det er sådan jeg huskede det fra da jeg for en del år siden arbejdede med

Jeg ved at der har været forsket i "discharge" princippet, da det er en
effektiv måde at undgå blooming på (overløb af ladning til naboceller),
men her har man fundet andre metoder. Man kan ikke tømme kondensatoren
mere end til den er tom, men man kan opsamle så mange elektroner, at
cellen oplades til en spænding, der er så høj, at det breder sig til
naboerne.

Der arbejdes også på nogle intisified CCD'er, der virker lidt efter
sammen princip som fotomultiplieren. Og jeg ved ikke om de bruger det
princip, eller de "bare" opsamler ladning.

Men du gjorde mig i hvert fald nysgerrig

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-01-06 18:19

Mogens Hansen wrote:

> Det er nærmere en fotodiode seriekoblet med en kondensator som er tom ved
> begyndelsen af eksponeringen og samler ladning op under eksponeringen.
> [...]

Artiklen fra Dalsa er god, men den fra Nikon er FREMRAGENDE, da den
forklarer tingene på en måde, der er letfattelig og burde kunne forstås
af folk, der ikke beskæftiger sig med fysik/elektronik. Og så kan jeg
godt lide tegningen med de små spande på transportbånd. Det er nok
derfor visse kameraer lyder som når man trækker ud...

Bo //

Fra : waal

Dato : 10-01-06 22:13

> [...]
> lide tegningen med de små spande på transportbånd. Det er nok derfor visse
> kameraer lyder som når man trækker ud...

Bare det ikke er dem der lige til at lukke op og ***** *, men et fornøjeligt
mikrobryggeri er det da
Michael

Fra : Max

Dato : 07-01-06 20:08

Hej Erik

> Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
> ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

Forestil dig at du har en million spande stillet op på rad og
række på en fodboldbane, efter er regnvejr går du ud og
tømmer alle spandene samtidig med at du måler hvor meget
vand der er i den enkelte spand registrere du dens fysiske
placering. Når du så er færdig har du i tabelform nøjagtig
hvor meget vand der er faldet over området og hvordan det
er blevet fordelt, du kan endda i et passende computer
program genskabe en grafisk oversigt over hvad der kom
af vand på området og hvordan det kom. En CCD gør
nøjagtig det samme, det er bare lys der samles sammen
istedet for vand.

Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-01-06 20:06

Max wrote:

> [...]
> af vand på området og hvordan det kom. En CCD gør
> nøjagtig det samme, det er bare lys der samles sammen

Bortset fra at når du bruger spande, SKAL de stå vandret.

Bo //
-dårlig humor, godt humør

Fra : Max

Dato : 07-01-06 20:29

Hej Bo

> Bortset fra at når du bruger spande, SKAL de stå vandret.

Ikke forstået.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 07-01-06 21:40

> Bortset fra at når du bruger spande, SKAL de stå vandret.

Du mener vel at spandens åbning (blænde) skal være vinkelret på
vandstrålernes retning for at dække det tiltænkte areal. Det samme gælder i
praksis sensorens pixels. Jo fladere vinkel jo mindre effektivt/brugbart
areal jo mindre vand/lys i spanden/pixlen.

Michael

Fra : Erik Greve

Dato : 07-01-06 21:29

> [...]
>
> Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en god, forståelig og
> ikke alt for poppet forklaring på, hvordan CCD'en virker ?

Hej allesammen
Tak for nogle gode vink og nogle fine forklaringer
- det er utroligt, som man kan blive klogere, når man spørger !

Erik