Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telelinse
Fra : RoaReinholtsen

Dato : 07-01-06 16:19

Hei gruppe!
Har et Nikon D70, skal kjøpe en telelinse ca 400mm til ca. kr. 15000.-. Det
trenger ikke være Nikon.
Noe forslag?

Roar R.

Fra : HKJ

Dato : 07-01-06 16:26

RoaReinholtsen wrote:
> Har et Nikon D70, skal kjøpe en telelinse ca 400mm til ca. kr. 15000.-. Det
> trenger ikke være Nikon.
> Noe forslag?

Hvis det er en zoom så kender jeg to muligheder:

Bigma fra Sigma 50-500 mm og 80-400 VR fra Nikon.

En anden mulighed er en fast 300 mm og en 1.4 telekonverter.

Jeg har selv 80-400 og er godt tilfreds med den, men hvis jeg ikke har
brug for de 400 mm, så foretrækker jeg 70-200 VR.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-01-06 17:15

"RoaReinholtsen" <roarr@broadpark.no> skrev i en meddelelse
> Hei gruppe!
> Har et Nikon D70, skal kjøpe en telelinse ca 400mm til ca. kr. 15000.-.
> Det trenger ikke være Nikon.
> Noe forslag?

Hvis du holder godt øje, kan du være heldig at finde en Sigma EX 500/4,5 HSm
til de penge brugt.
Der er dog ikke mange af dem, så det er om at være der, når det sker.

Lige nu er der en, der har en til salg til Canon i dk.marked.privat.foto.

Billigere, knapt så godt ,men god til pengene er en Sigma EX 50-500/ 4,5-6,3
HSM "Bigma" til omtrent 7500 kr.
Et altenativ er vist en Tamrom SP AF200-500 mm F/5-6,3 Zoom, men den er jeg
mere usikker på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-06 17:45

> [...]
> Hei gruppe!
> Har et Nikon D70, skal kjøpe en telelinse ca 400mm til ca. kr. 15000.-.

Du kan få en Sigma EX 300mm f/2.8 HSM til 2155euro hos www.technikdirekt.de
med en ekstra 1.4x TC fra Sigma må du slippe endnu 222euro. Det bliver så
lidt mere, men til gengæld har du en super lysstærk 300mm, som er meget fin
optik.
Se her
http://www.technikdirekt.de/main/foto/foto-klassisch/objektive/objektivkonverter/page.html
og
http://www.technikdirekt.de/main/foto/foto-klassisch/objektive/autofocus-nikon/page.html?page=3&brand=SIG&eurorate=1
Den kan også forsynes med en 2x TC of stadig have AF!
Her er et par eksempler af mine billeder med denne optik (med Canon 20D)
http://www.pbase.com/hkruse/image/53424312/original
http://www.pbase.com/hkruse/image/54006996/original og flg. billeder
http://www.pbase.com/hkruse/image/50360514/original og en række omkring
dette med f/2.8
Også fugle fra Hornborga http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2005
Og med 2x TC http://www.pbase.com/hkruse/image/53774692/original
Men det er tungt og pænt stort (2.4kg) og jeg har af samme årsag ikke solgt
min Canon 300mm f/4L IS, som kun vejer 1.3kg, men ikke performer på samme
niveau som Sigma'en.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 07-01-06 19:22

Hej NG

Jeg har et D 70 og en Nikon 80-200mm. f/2,8 låner en Kenko 2x TC sommetider,
kan man sætte en 1,4x TC på samtidigt og få gode billeder ?

Vh Sten

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-06 21:30

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har et D 70 og en Nikon 80-200mm. f/2,8 låner en Kenko 2x TC
> sommetider,
> kan man sætte en 1,4x TC på samtidigt og få gode billeder ?

En 2x TC spiser 2 blændetrin, så f/2.8 bliver til f/5.6 og de fleste
kameraer, D70 incl. kan ikke fokusere med mere end f/5.6, så en ekstra 1.4x
TC bliver f/8 og da mister du AF.
Om du kan få gode billeder afhænger af din evne til at fokusere manuelt of
den resulterende optiske kvalitet af den stakede sæt af TC'ere. Min erfaring
er at 2x TC er grænsen for hvor langt man skal gå og det kræver end en
rigtig god kvalitet på både TC og objektivet.
Men jeg har da et enkelt eksempel på stakning af både 1.4x og 2x TC på min
Sigma 300mm http://www.pbase.com/hkruse/image/43496447/original, men det var
et rent svineheld at jeg fik fokuseret på kræet mens det fløj forbi.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-01-06 22:24

Hans Kruse wrote:

> [...]
> Om du kan få gode billeder afhænger af din evne til at fokusere manuelt of
> den resulterende optiske kvalitet af den stakede sæt af TC'ere.

Og med det lidt lys, der er tilbage, er det IKKE let at stille skarpt
manuelt. Jeg kunne osse forestille mig at søgeren i D70 er mindre
lysstærk end det, jeg er vant til fra F4 tiden.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-06 11:28

Bo Bjerre wrote:

> Og med det lidt lys, der er tilbage, er det IKKE let at stille skarpt
> manuelt. Jeg kunne osse forestille mig at søgeren i D70 er mindre
> lysstærk end det, jeg er vant til fra F4 tiden.

/Meget/ mindre lysstærk.
Derfor skal jeg heller ikke have noget af at kigge gennem mit gamle
kemi-kameras søger. Så bliver man med frygtelig klarhed midet om, hvad man
har mistet. Desværre er jeg bange for, at man nu til dags betragter søgeren
som et rent sigtemiddel og satser hele butikken på autofokus, når man
udvikler vores legetøj.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-06 11:18

Hans Kruse wrote:

> En 2x TC spiser 2 blændetrin, så f/2.8 bliver til f/5.6 og de fleste
> kameraer, D70 incl. kan ikke fokusere med mere end f/5.6, så en
> ekstra 1.4x TC bliver f/8 og da mister du AF.

Øv. Det ved mit kamera bare ikke. Det autofokuserer uden videre med en F4
(er det ikke det, en Bigma har som blændeåbning?) påsat en 2*TC. Men jeg må
hellere lade være med at fortælle, at det ikke kan

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-01-06 13:22

> Øv. Det ved mit kamera bare ikke. Det autofokuserer uden videre med en F4
> (er det ikke det, en Bigma har som blændeåbning?) påsat en 2*TC. Men jeg
> må hellere lade være med at fortælle, at det ikke kan

Nope en Bigma har største blændeåbning ved 500 mm på F:/6,3, og det kan de
færreste kameraer fokusere med.
Men det er en softwareting. Bigma'en lyver nemlig. Den fortæller huset at
den er en F:/5,6 uanset hvad den iøvrigt er. Så det er derfor du kan bruge
af selvom den er en F:/13 eller deromkring.

Faktisk burde man kunne lave et hack til kameraerne, hvor begrænsnngen
fjernes.
Det sir sig selv, at det ikke er lysmængden, der er problemet, når den
nægter at fokusere med et F:/8 objektiv ved selv højt solskin, mens det
samme kamera fint klarer at fokusere ved svag indendørsbelysning med et
F:/5,6 objektiv.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-06 13:36

> Øv. Det ved mit kamera bare ikke. Det autofokuserer uden videre med en F4
> (er det ikke det, en Bigma har som blændeåbning?) påsat en 2*TC. Men jeg
> må hellere lade være med at fortælle, at det ikke kan

Min 20D vil godt fokusere med stakning af Sigma 1.4x og 2x TC + 300mm f/2.8
og 70-200 f/2.8. Det skyldes jo så at blænden fortsat bliver rapporteret til
kameraet som f/5.6 selvom det er f/8. Hvad rapporteres tilbage til kameraet
i dit tilfælde? Iøvrift har en Bigma, sjv. f/6.5, men rapporter f/5.6 ved
500mm, så en 2x TC vil så tvinge den op på f/11. Det kan man vist kun få
billeder til skraldespanden ud af