Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telekonverter - hvad er straffen?
Fra : Soeren Augustesen

Dato : 12-06-01 12:34

Hej.

Jeg går og spekulerer på at invistere i en telekonverter, enten en 1:1,4
eller en 1:2. Den skal bruges på en Sigma 170-500mm linse, med et Canon
EOS33 kamera. Der er kun tale om udendøres brug.
Da en telekonverter som regl betyder at man skal bruge mere lys, vil jeg
spørge om der er nogen der ved hvor meget mere lys der skal bruges. Kan
man f.eks. kompenserer for det ved at gå fra 200ASA film til 400ASA,
eller ved at "overbelyse" billederne med vilje?

På forhånd tak

MVH Søren Augustesen

Fra : Bernd Möller

Dato : 12-06-01 13:36

Hej Søren,

En 2x telekonverter koster dig almindeligvis 2 blændertrin, udtrykt i
filmhastighed et skridt fra 200 Asa til 800 Asa. Eller åbne blænderen to
trin, f.x. fra 8 til 4. Eller vælge længere lukkertid, f.x 1/60 istedet for
1/250. Så kommer det an på hvor du vil begrænse eksponeringsmuligheder.
Anden form for kompensation findes ikke. Dit kamera vil selv finde ud af,
hvilke tid/blændekombination det skal bruge.

Tilsvarende kan du regne med at en 1.4x konverter koster 1.4 trin.

Venlig hilsen

Bernd

Fra : kurt k

Dato : 12-06-01 14:53

On Tue, 12 Jun 2001 13:34:09 +0200, Soeren Augustesen wrote:

> [...]
> Da en telekonverter som regl betyder at man skal bruge mere lys, vil jeg
> spørge om der er nogen der ved hvor meget mere lys der skal bruges.

Hvis det er Canons TC, så er det 1 blændetrin med 1,4'eren og 2
trin med 2,0'eren.

> Kan man f.eks. kompenserer for det ved at gå fra 200ASA film
> til 400ASA, eller ved at "overbelyse" billederne med vilje?

Lysmålingen foregår i kameraet, ikke i objektivet, så en evt.
teleconverter er med i beregningen og kameraet kompenserer for
TC'en - med mindre du er i manuel mode, selvfølgelig!

kurt

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-06-01 22:58

Hej Sören

<august@kom.auc.dk> wrote:

> [...]
>man f.eks. kompenserer for det ved at gå fra 200ASA film til 400ASA,
>eller ved at "overbelyse" billederne med vilje?

Som du selv skriver koster en teleconverter dig lys, 1,4x koster 1
bländertrin og en 2x koster dig 2 bländertrin, men med et moderne
kamera som dit behöver du ikke fundere på det, kameraet tar selv
hnesyn til det.

Derimnod kan du naturligvis gå op i filmfölsomhed for at stadigväk
kunne fotografere på samme tid/bläde kombinationer som du gjorde uden
teleconverter.

Et andet problem med telekonvertere er at de ikke bare forlänger
bränvidden, de forstörrer også i tilsvarende grad de optiske fejl dit
objektiv har.

Er din optik altså ikke 100% skarp men bare så der en 90% så man
syntes at det er OK til ens behov, kan man koldt udgå fra at det med
en teleconverter vil väre så stor uskarphed at billedet måske helst
ikke skal vises i större störrelse end 10 x 15 cm.

Jeg kan intet sige om den optik du har, pröv evt at se på
www.photodo.se om den har blevet testet der, så kan du få en
fornemmelse af om det er rimeligt at ofre de penge en teleconverter
koster.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-06-01 07:24

Hej Søren

I min Lanterna Magica skriver de vedrørernde Nikons udstyr, at de kun
anbefaler brug af telekonverter sammen med objektiver på faste
brændvidder - med den eneste undtagelse 80-200/2,8 ID-ED. Det må med
andre ord betyde at der kræves et meget skarpttegnende objektiv.

Men nogengange overraskes man - så du skulle næsten prøve at låne et og
så tage nogle testskud - de lever måske op til det du skal bruge
billederne til. I forbindelse med min egen fuglefotografering har jeg
meget meget meget tit savnet en 1000mm eller en 2000 mm

Mvh

Kim

Fra : Carsten Kolind

Dato : 20-06-01 22:10

Hej Søren

Et andet problem er din lysmåler. F.eks. kræver et Pentax kamera at
objektivets største blænde er 4 eller større for at kunne bruge autofocus
med en teleconverter.

/Carsten

Fra : emj

Dato : 20-06-01 22:44

Carsten Kolind skrev i <3B31111D.1FC6B5C1@assens.mail.telia.com>:

Kan du ikke slå det visitkort fra i din Netscape?
Hilsen emj
--
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk