Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DSLR - Østen eller ej?
Fra : rt

Dato : 04-01-06 15:04

Hej.

Jeg er virkelig lun på et Canon 20 D.

Hvor finder man det billigst?
Jeg synes at have set det med en 17-85 linse til lidt
over 15K.

Finder man det billigere andetsteds, evt. i udlandet?

Jeg skal til Østen til sommer, nok Thailand og Malaysia.
Vil der være besparelser at hente her?
Og vil der være nogle problemer i at købe et så dyrt
kamera der, og tage det med til DK?
Både mht. toldregler men også mht. garanti og
reparationer osv..

Håber I kan informere mig lidt.

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-06 15:17

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg er virkelig lun på et Canon 20 D.
>
> Hvor finder man det billigst?
> Jeg synes at have set det med en 17-85 linse til lidt
> over 15K.

Her http://www.kamerashop.dk/ kan det såmænd fås for 12022kr. og det er
oveniløbet på lager! Faktisk et par hundrede kr. billigere excl. transport
end www.technikdirekt.de!

> Finder man det billigere andetsteds, evt. i udlandet?

Ikke hos min normale tyske leverandør.

> [...]
> Og vil der være nogle problemer i at købe et så dyrt
> kamera der, og tage det med til DK?
> Både mht. toldregler men også mht. garanti og

Kameraer har kun regionsgaranti, derfor køb ikke kamera uden for EU, hvis du
ønsker at være dækket af garantien. Objektiver er der normalt ww garanti på.
Iøvrigt efter min erfaring ikke noget at spare, hvis man betaler moms.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : rt

Dato : 04-01-06 15:57

> Her http://www.kamerashop.dk/ kan det såmænd fås for 12022kr. og det er
> oveniløbet på lager! Faktisk et par hundrede kr. billigere excl. transport
> end www.technikdirekt.de!

Wow! Det var billigt! Så skal jeg bare have en god snak med min
bankrådgiver.
Ville jo gerne have et godt kamera med på rejsen.

Ok tak. Det er noteret.

/rt

Fra : rt

Dato : 04-01-06 16:02

I øvrigt:

Hjælp lige en semi-newbie.

Hvis jeg nu køber sådan et kit, altså en Canon 20 D med 17-85 linse,
er der så andet jeg skal have?
Hvad med sådan noget som filter til linsen? Er det på, eller? Og er det
overhovedet nødvendigt?
Hvad vil anbefales til dette kit mht. taske og mem.-kort?
Rem?
Andet?

Det er mere for at prøve at beregne en samlet pris.

/rt

Fra : Brian Lund

Dato : 04-01-06 17:06

>I øvrigt:
>
> Hjælp lige en semi-newbie.
>
> Hvis jeg nu køber sådan et kit, altså en Canon 20 D med 17-85 linse,
> er der så andet jeg skal have?

CF kort, flere batterier, evt. flere objektiver og en extern flash!
(CF kort er ikke inklusiv, 1 batteri er inkl)

> Hvad med sådan noget som filter til linsen? Er det på, eller? Og er det
> overhovedet nødvendigt?

Filtre er ekstraudstyr, de er ikke nødvendige, men jeg vil anbefale dig at
sætte et UV filter på, det er ikke et must-have men det beskytter mod ridser
og fettede fingre! - Det er billigere at skifte et filter til 200kr end et
objektiv til flere tusinde! - Du har ingen anden gavn af et UV filter på
digitalkamera svjv!

Måske kan du også få brug for et polfilter, det giver nogen gange en fed
effekt på landskabsbilleder, og også andre type billeder!

> Hvad vil anbefales til dette kit mht. taske og mem.-kort?

Mem-kort; kingston elite pro, det er kun marginalt langsommere end andre
high-speed kort, men det er det billigste high-speed kort du kan få!

Taske; hvis du kun vil have huset med det ene objektiv (evt. ekstra batteri
og CF kort) kan du sagtens nøjes med en lille skuldertaske eller lignende,
selv har jeg købt en rygsæk med masser af plads - fordi jeg ved at jeg
kommer til at udvide og forny min samling af udstyr - og fordi jeg
foretrækker at det sidder på ryggen!

> Rem?

Følger med!

> Andet?
>
> Det er mere for at prøve at beregne en samlet pris.

Du får "brug for" en masse ekstra skrammel ;) - Så køb lidt af gangen,
kamera og objektiv (CF kort) er jo det du skal bruge til at starte ud med!

Jeg startede med 350D + kit objektiv, og har siden udvidet med en 50mm fast,
70-300 og 105mm macro - Og jeg regner med snart at tilføje en flash og/eller
et objektiv mere!

Brian

Fra : rt

Dato : 05-01-06 10:53

> CF kort, flere batterier, evt. flere objektiver og en extern flash!
> (CF kort er ikke inklusiv, 1 batteri er inkl)

Kan man sige noget om hvor længe sådan et batteri ca. holder?
Ja, jeg ved godt det afhænger af antal shots, men sådan ca., hvis
man er på ferie? Og hvad koster et ekstra batteri ca.?

Flere objektiver og ekstern flash må vente. Men jeg skal bruge et CF-
kort, det er klart. Hvad skal man give for sådan et?

> [...]
> ridser og fettede fingre! - Det er billigere at skifte et filter til 200kr
> end et objektiv til flere tusinde! - Du har ingen anden gavn af et UV

Ja, god ide!

> Måske kan du også få brug for et polfilter, det giver nogen gange en fed
> effekt på landskabsbilleder, og også andre type billeder!

Hvad er et polfilter?

> Mem-kort; kingston elite pro, det er kun marginalt langsommere end andre
> high-speed kort, men det er det billigste high-speed kort du kan få!

hvad koster et sådant? Og hvor mage pics kan der lægge på, sådan ca. i
nogenlunde kvalitet?

> [...]
> at jeg kommer til at udvide og forny min samling af udstyr - og fordi jeg

Ja, jeg vil gerne i første omgang have en så lille skuldertaske som muligt.
Først og fremmest skal jeg planlægge mit gear til ferien, så det vil være
mest praktisk med en skuldertaske, synes jeg. Og ja, der skal være plads
til kameraet med det 17-85 objektiv det fødes med, samt måske ekstra
batteri og memkort. Men hvilke tasker skal man gå efter? Vil gerne have
noget ordenligt til så godt et kamera.

Så et samlet regnskab vil være (håber på lidt hjælp her):

20 D: ca. 12.100,-
UV-filter: ?
Taske: ?
Ekstra batteri ?
CF-kort: Et eller to: ?

Kan du, eller andre, hjælpe med de sidste priser?

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-06 18:14

> [...]
> er der så andet jeg skal have?
> Hvad med sådan noget som filter til linsen? Er det på, eller? Og er det

Nej det er ikke nødvendigt, men sørg for at købe en modlysblænde, der
beskytter også den forreste linse. Modlysblænden er nemlig ikke
standardtilbehør på 17-85mm'eren!

Alt andet er glimrende besvaret. Måske en transportabel HD/viewer. Jeg har
selv en Epson P-2000, så jeg ikke behøver at slæbe min laptop med hver gang
jeg er ude at rejse.

Fra : rt

Dato : 05-01-06 10:54

> Nej det er ikke nødvendigt, men sørg for at købe en modlysblænde, der
> beskytter også den forreste linse. Modlysblænden er nemlig ikke
> standardtilbehør på 17-85mm'eren!

Hvad er en modlysblæde, og hvad koster den?

> Alt andet er glimrende besvaret. Måske en transportabel HD/viewer. Jeg har
> selv en Epson P-2000, så jeg ikke behøver at slæbe min laptop med hver
> gang jeg er ude at rejse.

Uha, ja, smart. Men sådan en er dyr, ikke sandt?

Hvor meget kan man have liggende på et CF-kort?

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-06 14:39

> Hvad er en modlysblæde, og hvad koster den?

Se her
http://www.technikdirekt.de/main/foto/fotodigital/objektive/obj-canon/690807/-/Article.html?focuslayout=full5&focuslayout=full5
og den hedder EW-73B.
Se også her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/20d-location.shtml
Har ikke noget billede af den, men se her den store modlysblænde på
24-70'eren
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-70-review.shtml på lens
testing billedet.

> Uha, ja, smart. Men sådan en er dyr, ikke sandt?

Gav 3600kr hos TD for den. Se også review her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/P-2000.shtml

> Hvor meget kan man have liggende på et CF-kort?

Kommer jo an på størrelsen og hvad du skyder i. Mine raw billeder fylder i
snit lidt over 7MB/billede, så på et 2GB kort kan der være godt et par
hundrere billeder.
Jeg skyder kun i raw og har kun et par kort og hælder over på Epson'en
efterhånden som de bliver fyldt.

Fra : rt

Dato : 05-01-06 14:49

> [...]
> hundrere billeder.
> Jeg skyder kun i raw og har kun et par kort og hælder over på Epson'en

Tak for svaret, Hans.

Problemet er at jeg i BEDSTE fald, kun lige akkurat kan skrabe sammen til
kameraet og det nødvendige tilbehør, så sådan en fætter, selvom det er
rigtig
smart, må desværre vente. Selvom det især ville være smart på min rejse,
hvor laptop'en ikke kommer med :(

Jeg kigger på link'ene lidt senere...

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-06 15:15

> [...]
> rigtig
> smart, må desværre vente. Selvom det især ville være smart på min rejse,

Du kan også købe meget billigere enheder uden skærm for 13-1500kr med 40GB
HD.

Fra : rt

Dato : 05-01-06 15:24

> Du kan også købe meget billigere enheder uden skærm for 13-1500kr med 40GB
> HD.

Ja, det ser jeg lige..hmm, det er i hvert fald værd at overveje.

I øvrigt, er det rigtigt forstået at en modlysblænde er noget i
selve objektivet? Det ser ud som om man kan købe
objektiver med og uden modlysblænder. Så man kan ikke
købe en modlysblænde og sætte på sit objektiv, ligesom med
et UV-filter?

Ja, jeg er helt grøn...så man bliver jo nødt til at spørge (dumt?).

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-06 16:25

> [...]
> objektiver med og uden modlysblænder. Så man kan ikke
> købe en modlysblænde og sætte på sit objektiv, ligesom med

Nej, som du ser på linket jeg referede til så er det en skærm, der skrues på
objektivet for at afskærme mod falsk lys. Atlså at lys fra siden, som ikke
skal med på billedet, kan skinne på frontlinsen.
Jeg har ikke lige kunnet finde et billede med modlysblænden påmonteret, men
nederste billede på
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-70-review.shtml, viser i
det mindste den nederste del af modlysblænden. Det betyder den beskytter
linsen samtidig med at beskytte mod falsk lys. Du behøver sådan set ikke UV
filter, hvis du altid monterer modlysblænden under brug. Jeg har ikke UV
filter på nogen af mine objektiver.

Fra : rt

Dato : 05-01-06 17:41

> [...]
> linsen samtidig med at beskytte mod falsk lys. Du behøver sådan set ikke
> UV filter, hvis du altid monterer modlysblænden under brug. Jeg har ikke

Ok, nu forstår jeg. Beklager jeg er lidt tungnem

Det er altså "blot" den yderste skærm der skrues på.
Vil man kunne anvende den konstant, eller bruges de kun udendørs i skarpt
lys,
eller hvordan?

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-06 19:15

> [...]
>
> Det er altså "blot" den yderste skærm der skrues på.
> Vil man kunne anvende den konstant, eller bruges de kun udendørs i skarpt

Jeg bruger den altid på min Canon 24-70 og 70-200, hvor de fulgte med (på
min 300mm er den integreret i objektivet).

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-06 19:16

> [...]
>
> Det er altså "blot" den yderste skærm der skrues på.
> Vil man kunne anvende den konstant, eller bruges de kun udendørs i skarpt

Hvis man ikke har den på konstant beskytter den jo ikke....

Fra : nightkillerkiller

Dato : 08-02-06 12:46

en af de ting der undrer mig er, at der stadig er nogen der vil købe
et 20d!! se lige på 350d og sammenlign funktionerne. og derefter
prisen!!! med den forskel er der plads til faste brændvidde-
objektiver istedet for zoom-ditto, filter af enhver slags osv
osv....... zoom er da fikst, men kvaliteten er nu en gang derefter!

hyg jer alle
nightkillerkiller
Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : AS

Dato : 04-01-06 17:06

> Kameraer har kun regionsgaranti,

Digitale kameraer. Film kameraer har WW garanti, lige som objektiver.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-06 18:10

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Digitale kameraer. Film kameraer har WW garanti, lige som objektiver.

Det er rigtigt, efterhånden glemmer man jo at der stadig købes filmkameraer
men nu var det jo digital, der blev spurgt om.

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 04-01-06 19:16

> [...]
>
> Det er rigtigt, efterhånden glemmer man jo at der stadig købes
> filmkameraer men nu var det jo digital, der blev spurgt om.

Der er også WW garanti på Digi Cams købt udenfor EU
Dog er vores toldregler i DK ikke så fede...1300kr tax free alt derover , så
falder "told-hammeren"!

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-06 19:22

"Pdr(2770)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er også WW garanti på Digi Cams købt udenfor EU
> Dog er vores toldregler i DK ikke så fede...1300kr tax free alt derover ,

Nej! Der er ikke ww garanti på Canon digitale kameraer og specielt ikke
DSLR, som der er tale om her.

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-01-06 20:05

Hans Kruse wrote:

> Nej! Der er ikke ww garanti på Canon digitale kameraer og specielt
> ikke DSLR, som der er tale om her.

Nikon har heller ikke.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jakob

Dato : 04-01-06 21:22

In article <43bc10d7$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk says...

> Dog er vores toldregler i DK ikke så fede...1300kr tax free alt derover , så
> falder "told-hammeren"!

Definer lige digicam i den her sammenhæng.. Jeg købte et ixus 700 i
singapore og her kunne jeg vælge mellem lokal garanti, eller kun 6 mnd
worldwide.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Alexandar [4200]

Dato : 05-01-06 22:57

Howdy

> Hvor finder man det billigst?
> Jeg synes at have set det med en 17-85 linse til lidt
> over 15K.
Du kan i øjeblikket hos BingoFoto få en pakke med 20D + EF-S 17-85 og CF
kort på 2 GB til kr. 11.995,00. Har idag set, at de i hvert fald har 3 stk
kits tilbage. Jeg taler her om Mini Bingo Foto i 2500 Valby

//Alexandar

Fra : rt

Dato : 06-01-06 08:56

> Du kan i øjeblikket hos BingoFoto få en pakke med 20D + EF-S 17-85 og CF
> kort på 2 GB til kr. 11.995,00. Har idag set, at de i hvert fald har 3 stk
> kits tilbage. Jeg taler her om Mini Bingo Foto i 2500 Valby

OK!

Ca samme pris som jeg har set andetsteds, men
inkl. et 2 GB kort - det var billigt!

Men hvorfor har de altid så lidt af dem?
Jeg hader sådanne impulskøb :)

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-01-06 09:08

> OK!
>
> Ca samme pris som jeg har set andetsteds, men
> inkl. et 2 GB kort - det var billigt!

OK, men check lige hvad det er for et kort. Men det er billigt.

Fra : rt

Dato : 06-01-06 12:05

> OK, men check lige hvad det er for et kort. Men det er billigt.

Det skulle være et SanDisk kort, og som han sagde i telefonen:
"Ikke det hurtige af dem".

Kan du få noget ud af det? Er det er fint nok kort?

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-01-06 14:37

> Det skulle være et SanDisk kort, og som han sagde i telefonen:
> "Ikke det hurtige af dem".
>
> Kan du få noget ud af det? Er det er fint nok kort?

Jeg troede jeg havde sendt linket til performance databasen for 20D
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

Hvis det er et Sandisk standard, så er det på ca. 1MB/sek. og det kan
selvfølgelig bruges som ekstrakort. Hvis du kun tager få billeder ad gangen
så vil du ikke mærke det, da bufferen i kameraet sørger for at du ikke
mærker hastigheden på kortet. Kun når du fylder bufferen og ønsker at
fortsætte med at tage billeder betyder det noget. Så det afhønger helt af
din stil og hvad du i den givne situation tager billeder af. Hvis du f.eks.
tager turistbilleder/gadebilleder under en rejse kan jeg ikke se, du skulle
løbe ind i problemer, med mindre du har en helt specielt stil og skyder i
RAW. Men du kan jo altid nøjes med det nu og så købe f.eks. Kingston Elite
Pro kortet senere.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 15:26

> Men du kan jo altid nøjes med det nu og så købe f.eks. Kingston Elite Pro
> kortet senere.

Tak for svaret. Jeg nøjes til at starte med.

/rt

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 06-01-06 14:50

> Det skulle være et SanDisk kort, og som han sagde i telefonen:
> "Ikke det hurtige af dem".
>
> Kan du få noget ud af det? Er det er fint nok kort?

Sandisk er blandt de bedste, også de langsomme!

Johan Gadegaard

Fra : Lars Clausen

Dato : 06-01-06 11:45

rt wrote:

> Ok, nu forstår jeg. Beklager jeg er lidt tungnem

Et klart billede af det er:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_18125_3556/index.htm

> Det er altså "blot" den yderste skærm der skrues på.
> Vil man kunne anvende den konstant, eller bruges de kun udendørs i skarpt
> lys, eller hvordan?

Kommer an på konstruktionen. Jeg bruger kun min når der er kraftigt
lys eller modlys, da det ellers er svært at fjerne eller påsætte
linsedækslet (eller hvad det så hedder på dansk).

-Lars

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-06 13:46

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
rt wrote:

> [...]

lys eller modlys, da det ellers er svært at fjerne eller påsætte
linsedækslet (eller hvad det så hedder på dansk).

Nej, man skal bare vende modlysblænden modsat, så er der fri adgang og den
gåd ned i kameratasken uden problemer.