Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bærbar til fotoarbejde
Fra : Skroll

Dato : 03-01-06 07:55

Hej!

Jeg har et behov for, at udskifte min stationære med en bærbar. Den bærbare
skal bruges til almindelig tekstbehandling etc. og den skal bruges til
billedbehandling.
Selv om jeg er forholdsvist bekendt med computere, kan jeg ikke helt
gennemskue, hvilke specifikationer der vil passe til en "billedcomputer"
(som ikke skal være en Mac).

1Gb RAM er en selvfølge, men skal der også være separat grafikkort - og er
skærme med "CrystalView" og "BrightView" i virkeligheden smart?
Som jeg har forstået det, dækker sidstnævnte blot over, at skærmen er blank
og ikke mat.

Håber jeg er havnet i den rigtige nyhedsgruppe (da der skal være fokus på
billedbehandlingen) og at I har nogle erfaringer at øse af!

Venligst

/Mich

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-06 11:56

"Skroll" <m_schollert@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1Gb RAM er en selvfølge, men skal der også være separat grafikkort -

Skidt nu med grafikkortet. Det er i virkeligheden sekundært. Det, du skal
fokusere på, er processorhastighed, RAM og HD-hastighed. Du skal helst op i
mindst Intel Mobile 1,8GHz eller tilsvarende AMD (evt. noget 64 bit), mindst
1GB RAM og allerhelst en 7200 RPM harddisk. Hvis du har mulighed for at få
en maskine, med plads til to harddiske, er det optimalt. Så kan du bruge den
ene harddisk som "scratch-disk", som f.eks. Photoshop sætter stor pris på at
have adgang til.

Jeg laver alt mit PS-arbejde på en IBM TP T42p med 1,8GHz Mobile, 2GB RAM og
én 100GB 7200 HD. Min største flaskehals er helt sikkert, at jeg kun har én
harddisk.

> og er skærme med "CrystalView" og "BrightView" i virkeligheden smart?

Ja, det synes jeg. Jeg har leget lidt med det på maskiner fra Dell (Inspiron
9300 og MXPS 170), og det står bare _så_ flot.

> Som jeg har forstået det, dækker sidstnævnte blot over, at skærmen er
> blank og ikke mat.

Ja, og sort er lige pludselig rigtig sort. Ulempen er, at du let får
utilsigtede spejlinger, hvis skærmen ikke er placeret optimalt i forhold til
omgivelserne.

> Håber jeg er havnet i den rigtige nyhedsgruppe (da der skal være
> fokus på billedbehandlingen) og at I har nogle erfaringer at øse af!

Du skal nok over i dk.foto.indkoeb, men det er sgu' efterhånden svært at
finde rundt i.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Nygaard

Dato : 03-01-06 13:06

> Skidt nu med grafikkortet. Det er i virkeligheden sekundært.
Det kommer da i nogen grad an på hvad man har tænkt sig at gøre med de
billeder der ligger på de. Hvis den bare skal vise slideshows betyder det
måske ikke så meget, men hvis man vil arbejde med grafikken, så gør det helt
sikkert en forskel om det er et onboard med 32 MB shared RAM, eller et
selvstændigt kort med 128 MB "egen" hukommelse. Den sidste vil klart
hurtigere kunne generere dit skærmbillede.

/Nygaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-06 13:40

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> RAM, eller et selvstændigt kort med 128 MB "egen" hukommelse. Den
> sidste vil klart hurtigere kunne generere dit skærmbillede.

Jeg står ved mine ord. Fotoredigering stiller meget små krav til
grafikkortet. Det er ren 2D. De andre tre parametre, jeg nævnte, er 1000
gange vigtigere.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-06 14:17

> [...]
>
> Jeg står ved mine ord. Fotoredigering stiller meget små krav til
> grafikkortet. Det er ren 2D. De andre tre parametre, jeg nævnte, er 1000

Helt enig, selvom et grafikkort med separat memory ikke skader. Der er vel
også snart bærbare med multicore. Jeg kan se på min nye PC med 3Ghz og
hyperthreading at begge threads bliver loadet pænt under raw konvertering.
Jeg har både intern disk og en eksterm USB HD og kan se, at når jeg
konverterer fra raw filer på den eksterne disc at der så er lidt større
pauser i performance monitoren, men det er ikke værre end at jeg ikke gider
flytte filerne. Alle nye billeder kommer først på den interne HD og bliver
så flyttet til en eksterm USB HD og kopieret til en "mirror" USB HD med
mellemrum som backup. Jeg har 2GB ram og PS behøver så ikke swappe af
betydning. Jeg kan se i performance monitoren at der er masser af ram
tilovers. Det tager ca. 15sek. per billede via image processor fra raw til
færdig jpg. Det involverer at åbene raw filen i 16bit i PS, resize til
800pixels i højden til web, local contrast enhancemment og smart sharpening
og konvertering til 8 bit og gemme som jpg.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-06 07:00

In article <43ba7965$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:

> [...]
> også snart bærbare med multicore. Jeg kan se på min nye PC med 3Ghz og
> hyperthreading at begge threads bliver loadet pænt under raw konvertering.

Der er reklamer for multicore Intel PC'ere. Med den nye 65nm CPU.
Derudover siger rygterne, at Apple kommer med dem i deres low-end
bærbare i januar måned.

Fra : Nygaard

Dato : 03-01-06 14:56

> Jeg står ved mine ord. Fotoredigering stiller meget små krav til
> grafikkortet. Det er ren 2D. De andre tre parametre, jeg nævnte, er 1000
> gange vigtigere.

Nu er 1000 gange godt nok meget

Hvad mener du med fotoredigering? Hvis du mener at du har 100 billeder i
RAW, du vil have konverteret til JPG, og skaleret til 10% ved samme
lejlighed, så er jeg enig i at CPU og til dels RAM er det vigtigste, da det
ikke direkte har noget med skærmen at gøre...
Men har du et billede du vil zoome i, eller trække rundt på skærmen, så
betyder det noget for hvor "smooth" visningen bliver, hvad du har af
grafikkort. Jeg ved af egen erfaring (Har nemlig 1,3 GHz CPU, 1G RAM men 32
MB Shared Video RAM), at hvis jeg f.eks. skal placere et billede oven på et
andet ved at trække det ind med musen, så skal jeg flytte det, og vente
1/4 - 1/2 sek. før billedet er gentegnet - og jeg kører ikke engang en ret
høj opløsning.

Og lige netop i en laptop er grafikkort noget man skal have på plads fra
starten. RAM og harddisk kan man altid skifte ud efter et par år hvis man
syntes man har brug for mere eller hurtigere. Men hvis fortryder det
grafikkort der sidder i, så er der oftest ikke andre muligheder end at
skrotte maskinen og købe en anden.

/Nygaard

Fra : Brian Lund

Dato : 03-01-06 18:33

> [...]
> 1/4 - 1/2 sek. før billedet er gentegnet - og jeg kører ikke engang en ret

Jeg vil nu godt se en test der beviser at du har ret, ellers holder jeg også
på at grafikkortet ikke har noget som helst at sige i den sammenhæng...
(Selvfølgelig måske hvis vi er nede i noget ala TSENG ET4000 med 512 KB
RAM...)

> [...]
> syntes man har brug for mere eller hurtigere. Men hvis fortryder det
> grafikkort der sidder i, så er der oftest ikke andre muligheder end at

Enig, i nogle maskiner kan man også skifte CPU'en!

Brian

Fra : Jacob

Dato : 03-01-06 22:38

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> RAM...)

> Enig, i nogle maskiner kan man også skifte CPU'en!

I min stationære har jeg lige skiftet fra 64mb shared til 256mb dedikeret
grafik kort.
Forskellen er stor. rigtig stor. man kan rive og flå billedet undt nu uden
betænkningstid. før hakkede den. så find en med rigtigt grafik kort.
skal din bærbere bare være en mobil workstation hvor du har tilgang til 230V
så behøver du ikke finde en med centrino processor. jeg har en bærbar med en
p4 i det virker fint. man kan dog ikke forvente lige så meget af den som en
tilsvarende i en stationær da kølingen er for dårlig i en bærbar.

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-01-06 23:20

Jacob wrote:

> [...]
> p4 i det virker fint. man kan dog ikke forvente lige så meget af den som en
> tilsvarende i en stationær da kølingen er for dårlig i en bærbar.

Nogle af de bærbare med den slags energislugerprocessorer lyder osse som
en '747, der er ved at lette. Det er helt utilladeligt at det skal larme
sådan. Husk på, en bærbar står lige foran dig med under 50 cm afstand
til ørerne. Find noget hurtigt, gerne 64bit, som kan regulere sit
effektforbrug ned mellem billederne. Og brug så lidt ekstra på en
7.200rpm harddisk.

Bo //

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-01-06 19:02

> Jeg står ved mine ord. Fotoredigering stiller meget små krav til
> grafikkortet. Det er ren 2D. De andre tre parametre, jeg nævnte, er 1000
> gange vigtigere.

Det er også hvad jeg har fået fortalt, fra flere forskellige, at
grafikkortet ikke betyder det store.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Brizz

Dato : 03-01-06 18:16

Undskylder hvis dette indlæg står lidt rodet men postet fra google
groups.
En laptop med 2xhd var den her en mulighed
http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK34970&sName=Computer+-+Laptop
Har selv kraftigt overvejet den.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-06 18:41

"Brizz" <google@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Man kan faktisk nu få bærbare med op til 3,2Ghz Centrino og med
hyperthreading til en pris, der ikke ligger meget over denne. Den vil køre
om hjørner med den du har fundet. Køb så nogle ekstra USB hard diske til
dine mange fotos. F.eks. 3½ tomme diske, som ikke koster ret meget per GB.
Den sidste jeg købte kostede 1299 for 250GB (komplet USB HD).

--
http://www.hanskruse.com/

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-06 19:12

> Man kan faktisk nu få bærbare med op til 3,2Ghz Centrino

3,2GHz Centrino? Har du et link til en sådan maskine?

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-06 20:32

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 3,2GHz Centrino? Har du et link til en sådan maskine?

Ja,
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF25a/21115-314929-1308945-1308945-1308945-12200906.html

Fra : Peter \(2100\)

Dato : 03-01-06 21:58

> Ja,
> http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF25a/21115-314929-1308945-1308945-1308945-12200906.html

Det er nu en Intel® Pentium® 4 processor 640, dvs. en desktop processor i en
bærbar. en rigtig varm larme-maskine - i hvert fald i forhold til
Centrino-baserede maskiner.
Fin til derhjemme men ikke som egentlig bærbar.

mvh Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-06 22:16

"Peter (2100)" <nospam1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Centrino-baserede maskiner.
> Fin til derhjemme men ikke som egentlig bærbar.

Beklager, det overså jeg. Det hurtigste er så omkring de 2Ghz for Centrino.
Dualcore skulle være på vej for Intels mobile cpu'er.

Fra : Skroll

Dato : 03-01-06 18:33

Tusind tak for jeres svar!

Det er super, og har helt klart givet mig noget at arbejde videre med!

Brizz; også tak for link. Havde godt på fornemmelsen, at det var dét
prisleje, jeg skulle rode rundt i...

Alt godt

/Mich

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-06 20:36

> Tusind tak for jeres svar!
>
> Det er super, og har helt klart givet mig noget at arbejde videre med!
>
> Brizz; også tak for link. Havde godt på fornemmelsen, at det var dét
> prisleje, jeg skulle rode rundt i...

Ja, men prøv lige at se på processorhastigheder, det er altså det og nok
ram, der er helt afgørende. Jeg har 2GB ram i min 3Ghz desktop og der
swapper PS ikke og cpu'en er 100% belastet stort set hele tiden under raw
konvertering og resten af mit workflow. Det betyder at der ikke ventes på
noget (altså ikke vent på disk) undtagen ved nyt billede, hvor der er et
meget kort hak i cpu kurven.

Et alternativ er også at have både en desktop og en bærbar, hvor den bærbare
kan være mere ydmyg, hvis det hovedsageligt er derhjemme der laves billeder.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-01-06 21:45

> [...]
>
> Håber jeg er havnet i den rigtige nyhedsgruppe (da der skal være fokus på
> billedbehandlingen) og at I har nogle erfaringer at øse af!

Prøv at se på www.aldi.dk i morgen har de en Medion MD96400 på tilbud til
7,999 kr..

Den er med AMD turion64 mobile processor. og med en lækker skærm dog kun 12"
men hvad så kan der jo også blive til en ekstern skærm til skrivebordet.

MVH Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-06 23:14

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Den er med AMD turion64 mobile processor. og med en lækker skærm dog
> kun 12" men hvad så kan der jo også blive til en ekstern skærm til
> skrivebordet.

Den ser ikke specielt velegnet ud til netop fotoarbejde.