Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode generelle forklaringer
Fra : Denner

Dato : 02-01-06 21:59

Hejsa allesammen

Da jeg er helt ny i den digitale spejlrefleksverden, ville jeg høre om
der er nogle af jer mere garvede, der kender en side hvor jeg kan få de
mere grundlæggende ting forklaret samt få nogle grundlæggende teknikker
til at tage billeder bedre!

Eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvad de forskellige bogstaver på
kameraet betyder A, P, M...

Håber I kan hjælpe

Vh,
Denner

--
Denner
Indlæg sendt via : www.dacor.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-01-06 22:51

"Denner" <dennis@mr-denner.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er nogle af jer mere garvede, der kender en side hvor jeg kan få de
> mere grundlæggende ting forklaret samt få nogle grundlæggende teknikker

Hej, og velkommen.

Et godt sted at starte er i manualen til dit nye kamera, hvis du springer
over hvor gærdet er lavest, vil du alligevel få problemer senere.
Ellers er der mange gode bøger på biblioteket, vælg gerne ældre bøger da
fototeorien er den samme for digital og analog fotografering.
Senere kan du læse om billedbehandling, det er et helt kapitel for sig.

A= Automatik
P= Program automatik
M= Manuel

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/

Fra : AS

Dato : 03-01-06 07:02

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-01-06 22:51

Denner wrote:

> Eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvad de forskellige bogstaver på
> kameraet betyder A, P, M...

Det er vel forklaret i manualerne. SOm tilskud kan du på biblioteket
låne forskellige fotobøger. Politiken har udgivet flere, der på let
fattelig måde redegør for begreber som tid, blænde, følsomhed etc. Tag
dig ikke af at nogle bøger handler om kameraer til film. Det er jo den
samme slags lys og principper, der lever videre i bit-land.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-01-06 22:54

Denner wrote:

> Håber I kan hjælpe

Dem der har den know-how som du efterlyser, de kaster den ikke i grams på
Internettet, de skriver en bog om foto og tjener penge på deres viden.

Gå på biblioteket, der findes masser af gode bøger om emnet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-01-06 23:14

> Dem der har den know-how som du efterlyser, de kaster den ikke i grams på
> Internettet, de skriver en bog om foto og tjener penge på deres viden.

niels, nu er det jo sådan at ikke alle mennesker har samme livsanskuelse som
du.
Jeg vil da til en hver tid hjælpe hvor jeg kan, således tror jeg da de
fleste her i gruppen har det.
Hvad vil du egentlig her i gruppen hvis du mener at det er at kaste viden i
"grams", fordi man svarer på et spørgsmål fra en anden bruger af gruppen?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-06 17:07

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Dem der har den know-how som du efterlyser, de kaster den ikke i
> grams på Internettet, de skriver en bog om foto og tjener penge på
> deres viden.

Det tror jeg ganske bestemt ikke du har ret i. Der er masser af endog
særdeles informative og glimrende sider, der er skrevet 'con amore'

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-01-06 20:08

Jan Bøgh wrote:

> Det tror jeg ganske bestemt ikke du har ret i. Der er masser af endog
> særdeles informative og glimrende sider, der er skrevet 'con amore'

Så kom med bare et enkelt link til en gratis dansk fotoside, som
indholdsmæssigt tilnærmelsesvis er på højde med det udvalg af
foto-literatur, der føres på et alm. bibliotek.

Der har gennem de sidste 5-6 år været gjort tre seriøse forsøg på at
etablere en stor dansk fotoportal, men de er alle strandet på, at
fotografer tilsyneladne er nogle solister, der ikke har kunnet finde ud
af at samarbejde om, at producere indhold til et stort fælles foto-site...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-06 21:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Så kom med bare et enkelt link til en gratis dansk fotoside, som
> indholdsmæssigt tilnærmelsesvis er på højde med det udvalg af
> foto-literatur, der føres på et alm. bibliotek.

Hvem i alverden siger at den skal være DANSK?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 05-01-06 12:32

> [...]
> at samarbejde om, at producere indhold til et stort fælles foto-site...

Jeg tror det strander på at normale mennesker også har et liv ved siden af
det at sidde ved computeren, et liv der giver dem mere livskvalitet end man
kan få ved at skrive på et fotosite.
Du er helt galt på den når du tror at fotografer er solister der holder på
deres viden, selv du kommer dagligt og øser ud af alt det du har lært som
fotograflærling (eller var det grafikker), og alt den erfaring du har
tilegnet dig under optagelserne til dit store pragtfulde billedarkiv.

Må vi amatører takke Herren!

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 02-01-06 22:56

Denner wrote:
> [...]
> til at tage billeder bedre!
>
> Eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvad de forskellige bogstaver på

A= AUTO

P= PROGRAMING

M= MANUEL

Tommy

Fra : emj

Dato : 03-01-06 11:23

Tommy Hjorth skrev:

>A= AUTO

Nu er det 2. gang i denne tråd, at der skrives noget vrøvl.

"A" står for blændeprioritering

Der er vist nogle stykker, der trænger til at konsultere deres manual

Hilsen emj

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-01-06 12:15

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Nu er det 2. gang i denne tråd, at der skrives noget vrøvl.
>
> "A" står for blændeprioritering

Av, står for blændeprioteret optagelse på min EOS, men andre
kamerafabrikanter kan vel have deres egen måde at skrive det på.

På kameraer uden P (programautomatik) bruges A som symbolet for automatik.

Der kan måske være undtagelser, kender du nogle?

Fra : emj

Dato : 03-01-06 15:01

Leif Langgaard skrev:

>På kameraer uden P (programautomatik) bruges A som symbolet for automatik.
>
>Der kan måske være undtagelser, kender du nogle?

Der blev i denne tråd spurgt eksakt efter betydningen af P, A, M

Hilsen emj

Fra : Jens G

Dato : 03-01-06 16:02

On Tue, 3 Jan 2006 12:14:48 +0100, "Leif Langgaard"
<langgaard2@3klarupnet.dk> wrote:

>På kameraer uden P (programautomatik) bruges A som symbolet for automatik.
>
>Der kan måske være undtagelser, kender du nogle?

På mit KM Dynax 5D er Auto auto
A er blændeprioritering.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-06 16:17

Jens G wrote:

> På mit KM Dynax 5D er Auto auto

Og Nikon går ud fra at folk, der skal bruge Auto ikke kan læse, så det har
blot en ikon

> A er blændeprioritering.

Samme her!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Henrik Andersen

Dato : 02-01-06 23:29

> Eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvad de forskellige bogstaver på
> kameraet betyder A, P, M...

Auto: Automatisk indstillede parametre
P: Programmed auto (det samme som auto, men evt. ændringer i parametre lavet
af brugeren huskes - i modsætning til auto)
A: Aperture priority mode (blænden kan indstilles manuelt, kameraet sætter
automatisk lukketiden)
S: Shutter priority mode (lukketiden indstilles manuelt.... blænden
automatisk)
M: Manuel mode (du indstiller selv både blænde og lukketid)

Mvh
Henrik

Fra : E.M.

Dato : 03-01-06 08:32

..dk...

> [...]
> til at tage billeder bedre!
>
> Eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvad de forskellige bogstaver på

Hvis du kan læse tysk er her et ret godt fotokursus.

http://www.fotolehrgang.de/

Mvh. E.M.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-01-06 09:52

Når det skal være på indernettet så er der en god ordforklaring på engelsk
www.dpreview.com

A for Auto er vist en fordanskning der vil noget A står for Aperture
(blænde).

/Henrik

Fra : JYH

Dato : 03-01-06 11:20

http://www.fotoviden.dk/?FOTOVIDEN.DK

http://www.jakobdam.dk/index.php?side=201

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-06 12:17

Denner wrote:

> [...]
> der er nogle af jer mere garvede, der kender en side hvor jeg kan få
> de mere grundlæggende ting forklaret samt få nogle grundlæggende

Joda:
http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=550598

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-01-06 13:54

http://electronics.howstuffworks.com/digital-camera.htm

Fra : Denner

Dato : 03-01-06 14:14

Tusind tak allesammen

Det var nu ikke fordi jeg ville springe manualen over, men det er jo
altid rart med alternativer...

Jeg kan se at der er hjælp at finde rundt omkring, så det er bare om at
komme igang..

Endnu engang tak

Denner