Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sparepære ved PC'en
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-01-06 13:50

Jeg har en sparepære hængende 1 meter over tastaturet, den lyser
så også lidt ind mod skærmen. Jeg tænker på, om det har betydning
for betragtning af billeder, da denne slags pære vel nærmest er
et lysstofrør med få farver. Skulle det betyde noget, billedet er
vel belyst indefra.
mvh Ebbe

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-01-06 13:57

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> for betragtning af billeder, da denne slags pære vel nærmest er
> et lysstofrør med få farver. Skulle det betyde noget, billedet er

Eftersom din skærme UDSENDER lys, er det ligegyldigt for opfattelse af
skærmens farve, om der er "dårlig lyskvalitet" i omgivelserne.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-01-06 14:07

Bo Bjerre skrev:

> Eftersom din skærme UDSENDER lys, er det ligegyldigt for opfattelse af
> skærmens farve, om der er "dårlig lyskvalitet" i omgivelserne.
>
> Bo //

Som de fleste sikkert har observeret, har omgivelsernes lyskvalitet
overmåde stor betydning for synskvaliteten af det, man ser på skærmen.
Om det er væsentligt i dit tilfælde kan du jo let undersøge ved at
slukke pæren/rette den bort

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-01-06 14:42

Ole Larsen wrote:

> [...]
> overmåde stor betydning for synskvaliteten af det, man ser på skærmen.
> Om det er væsentligt i dit tilfælde kan du jo let undersøge ved at

Her må jeg give Ole ret, jeg havde ikke tænkt det helt igennem:

Hvis man har en farveneutral arbejdsplads, ser man en kalibreret skærm
"rigtigt". Men hvis lokelet er forkert farvet (røde gardiner og
indigoblåt gulvtæppe, dårlig lyskvalitet), så ser man ikke farver rigtigt.

Du skal have lidt lys ved din skørmarbejdsplads, og her kan jeg anbefale
almindelige lavspændings halogen lamper eller lysstofrør af farve 930
eller 940. Ikke noget ringere, som f.x. serie 800 rør eller lavenergilapmer.

Jeg fatter ikke hvorfor miniteriet for mangel på enrgi anbefaler
lavenergilamper. Jeg har osse for nylig set en udsendelse om hvor
tossede folk bliver i hoderne af billige lysrør, der desuden flimrer.

Bo //

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 01-01-06 18:22

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> Her må jeg give Ole ret, jeg havde ikke tænkt det helt igennem:

Well okay...jeg så ikke du allerede havde rettet dit udsagn....Godt ord
igen...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 01-01-06 14:31

> Eftersom din skærme UDSENDER lys, er det ligegyldigt for opfattelse af
> skærmens farve, om der er "dårlig lyskvalitet" i omgivelserne.
>
> Bo //

Det passer IKKE.
Lysets farvetemperatur har endog stor betydning for farveopfattelsen på
skærmen.
Prøv at Google lidt på emnet.

MVH
Egon

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 01-01-06 18:21

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Eftersom din skærme UDSENDER lys, er det ligegyldigt for opfattelse af
> skærmens farve, om der er "dårlig lyskvalitet" i omgivelserne.

Det er ikke korrekt. Det har overordentlig stor betydning...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-01-06 15:43

On Sun, 01 Jan 2006 13:50:09 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
Tak for alle svar, ingen nævnt, ingen glemt. Jeg må ud at finde
noget bedre lys, jeg tror nu ikke at jeg har et særligt godt
farvesyn, men man skal da heller ikke gøre det værre.
mvh Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-01-06 15:48

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> for betragtning af billeder, da denne slags pære vel nærmest er
> et lysstofrør med få farver. Skulle det betyde noget, billedet er

Tjae - for nu at bruge en nærliggende metafor: Din hjerne stiller din
mentale hvidbalance hver gang du ser. Og til det, indgår det lys, der er til
stede, hvorfor det selvfølgeligt påvirker din måde at se farver på.

Men ellers: Hvad med at prøve at slukke lampen - så er du vel sådan set den,
der har lettets adgang til at afgøre om det betyder noget

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Olsen

Dato : 01-01-06 17:27

>Men ellers: Hvad med at prøve at slukke lampen - så er du vel sådan set den,
>der har lettets adgang til at afgøre om det betyder noget
>

>mvh
>Jan

Det er en interessant problemstilling. Jeg har forsøgt at se på
diverse farvebilleder medens jeg skiftede mellem gløde- og sparepærer
og kan ikke se forskel! Bevares jeg er godt nok noget rød/grøn
farveblind, men skulle det mon være nok til, at jeg overhovedet ikke
kan se forskel?

Hvordan har i andre det? Har i lavet lignende forsøg?

Jens

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-01-06 17:58

Jens Olsen skrev:

> [...]
> kan se forskel?
>
> Hvordan har i andre det? Har i lavet lignende forsøg?

Der er såmæmd ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.
Det er et velkendt fænomen. Kort efter Eksperimentariet blev åbnet
var der en meget illustrativ opstilling af et scenarium hvor man kunne
skifte lyskilde. Effekten er overvældende.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-01-06 18:06

Jan Bøgh wrote:

> [...]
>
> Men ellers: Hvad med at prøve at slukke lampen - så er du vel sådan set den,
> der har lettets adgang til at afgøre om det betyder noget

Ja, og "hjernen" styres af omgivelserne. Har du prøvat at sætte et
stykke rødt pap på på begge sider af skærmen, og derefter skifte det med
et par stykker blåt pap. Det ændrer ikke billedet på skærmen, men
derimod din opfattelse af farverne.

-ja øjet et let st snyde.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-01-06 19:39

Bo Bjerre wrote:

> Ja, og "hjernen" styres af omgivelserne. Har du prøvat at sætte et
> stykke rødt pap på på begge sider af skærmen, og derefter skifte det
> med et par stykker blåt pap.

Nej ikke lige det, men antallet af eksperimenter, der viser fænomenet, er
vel nærmest legio (enhver lærebog i perceptionspsykologi har et afsnit om
det).

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Neilsen

Dato : 01-01-06 19:05

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> for betragtning af billeder, da denne slags pære vel nærmest er
> et lysstofrør med få farver. Skulle det betyde noget, billedet er

Ikke så meget for skærmen men for dine øjne betyder det rimeligt meget, når
du får mere lys ind end beregnet kan du opfatte billedet forkert. Du kan
afskærme pæren på den side der vender ud mod dig og den der vender ned af,
det vil hjælpe på det.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-01-06 19:28

Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> for betragtning af billeder, da denne slags pære vel nærmest er
> et lysstofrør med få farver. Skulle det betyde noget, billedet er

Tja... det er faktisk sådan, at dyre proff. skærme til billedbehandling
er udstyret med hod's, som skal afskærme så det omgivne lys ikke rammer
skærmen - www.lacie.com/products/product.htm?pid=10503

Og hvis du var Mac-bruger, så ville du vide, at når man indstiller
ColorSync beskrivelsen for skærmen, så skal man vælge hviken type
lyskilde der er ved computeren, for "farven" på det lys der i skærmens
omgivelser påvirker nemlig dens farvegengivelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 01-01-06 21:06

> [...]
> der er ved computeren, for "farven" på det lys der i skærmens omgivelser

Hvis du var fulgt med tiden vidste du at alle moderne skærme har den
funktion. her stiller man farve tempraturen direkte.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-01-06 10:51

On Sun, 01 Jan 2006 19:27:48 +0100, Niels Riis Ebbesen klip

>Tja... det er faktisk sådan, at dyre proff. skærme til billedbehandling
>er udstyret med hod's, som skal afskærme så det omgivne lys ikke rammer
>skærmen - www.lacie.com/products/product.htm?pid=10503

Tak, det var et godt tip, nemt billigt, og ser ud til at virke
godt, skal lige vænne sig til hvor langt den skal rage ud.
mvh Ebbe

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 01-01-06 14:19

> [...]
> for betragtning af billeder, da denne slags pære vel nærmest er
> et lysstofrør med få farver. Skulle det betyde noget, billedet er

Skærmen er jo lyskilden!

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS: