Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af fyrværkeri. Hvordan?
Fra : Colzen

Dato : 30-12-05 12:11

Hejsa.

Lige før jul fik jeg endelig købt et digital kamera. Et Pentax *ist DL da
jeg kunne bruge objektiverne fra mit MZ-10 derpå.
Jeg har dog aldrig fotograferet ret meget andet end familie fester og lign.
men nu er det jo bare at skyde og se om der er kommet noget godt ud af det
uden at det koster en formue i fremkaldelser og film.

Jeg har så fået den ide at jeg vil prøve at tage nogle billeder af
fyrværkeriet i morgen nat, men spørgsmålet er jo bare hvordan man gør det.
Der er jo ikke meget lys, så jeg tvivler på at kameraet bare skal stå på
"auto" som jeg jo hidtil har brugt.

Det jeg har at gøre godt med er:

Pentax *ist DL
Pentax 18-55 mm objektiv som fulgte med det digitale.
Sigma 28-80 mm objektiv fra mit analoge kamera.
Sigma 70-300 mm også fra det analoge.
Stativ.

Nogle gode forslag til en rigtig newbie inden for foto?

Med venlig hilsen

Claus Olsen

Fra : Thomas

Dato : 30-12-05 13:54

Her min fyrværkeri-skud:
<http://www.neumann-foto.dk/gallery/index.php?list=3>

Så vidt jeg husker anvendte jeg en lav iso, vidvinkel, lukker omkring 1
sekund. Jeg gjorde det at jeg fulgte rakketternes forløb, og lige inden
den forventede eksplosion kommer stopper jeg kameraets bevægelse (var på
stativ) og trykker på knappen.

Thomas

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-12-05 14:06

In article <43b52dfc$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>,
Thomas <neumann@studjur.dk> wrote:

> [...]
> sekund. Jeg gjorde det at jeg fulgte rakketternes forløb, og lige inden
> den forventede eksplosion kommer stopper jeg kameraets bevægelse (var på

Jeg har for nylig læst om en teknik hvor man lader lukkeren åben og
holder et stykke mærk karton over. Når der kommer en raket fjerner man
karton. På den måde kan man dobbelteksponere og få nogle interessante
effekter.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-12-05 15:22

"Colzen" <colzen@colzenKOEN.dk> wrote:

> [...]
>Sigma 70-300 mm også fra det analoge.
>Stativ.
>
>Nogle gode forslag til en rigtig newbie inden for foto?

Til min måde at fotografere fyrværkeri på, så mangler du en kabeludløser.

Og lidt mere om den slags billeder:
http://hiker.dk/billeder/fireworks/default.htm

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : emj

Dato : 31-12-05 16:13

Ove Kjeldgaard skrev:

>Til min måde at fotografere fyrværkeri på, så mangler du en kabeludløser.

Hvordan virker BULP?
Jeg har BULP og fjernudløser, og kunne godt tænke mig at få det
afprøvet på noget fyrværkeri i aften.
Jeg har tænkt mig noget i retning af ISO50 - Blænde 8 - manuel fokus
på uendelig og vidvinkel 28 mm.

Vil det være helt hen i vejret?

Hilsen emj

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 31-12-05 21:07

emj <emj@> wrote:

>Hvordan virker BULP?
>Jeg har BULP og fjernudløser, og kunne godt tænke mig at få det
>afprøvet på noget fyrværkeri i aften.

Du skal enten prøve BULB af eller læse manualen.

For enten er lukkeren åben mens du trykker på udløseren, eller også åbner
lukkeren ved første tryk og lukker igen på næste tryk.

Canon EOS huse er første funktion.

>Jeg har tænkt mig noget i retning af ISO50 - Blænde 8 - manuel fokus
>på uendelig og vidvinkel 28 mm.
>
>Vil det være helt hen i vejret?

Det burde give brugbar eksponering.

Men prøve også med blænde 11, stadig ISO50 - jeg har på fornemmelsen at
"standard" eksponeringen ligger lidt for tæt på at brænde ud ved digitalkamera.

Fra : emj

Dato : 31-12-05 21:36

Ove Kjeldgaard skrev:

>Du skal enten prøve BULB af eller læse manualen.

Nu har jeg i mellemtiden prøvet BULP af.

>Det burde give brugbar eksponering.

Ja, det blev nu lidt zoom, jeg indtil videre har brugt, men jeg skal
da også have prøvet vidvinkel af. Der skydes ikke ret meget her, og
det småsner a la sludagtigt, og jeg er ikke så vild med at digien
bliver for våd.

>Men prøve også med blænde 11, stadig ISO50 - jeg har på fornemmelsen at
>"standard" eksponeringen ligger lidt for tæt på at brænde ud ved digitalkamera.

Jeg har ikke noget mindre end blænde 8. Det er et Olympus C8080, jeg
har i min stald.

Hilsen emj

Fra : Brian Lund

Dato : 30-12-05 17:55

> [...]
> Sigma 70-300 mm også fra det analoge.
> Stativ.
>
> Nogle gode forslag til en rigtig newbie inden for foto?

Stativet har du jo, en fjernudløser er en god idé, men ikke nødvendigt
(selvudløser kan bruges)...
Sidste år da jeg endnu kun have point & shoot fik jeg nogle gode billeder,
jeg brugte blænde 8, ISO 50 eller 100 tror jeg, og 5-10 sek lukkertid, og så
ellers bare pege i den retning hvor man regner med der sker noget... - Ja
det koster en masse billeder, men i sidste ende kommer der nok noget godt på
nogen af dem ;)

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-05 17:58

Colzen wrote:

> Nogle gode forslag til en rigtig newbie inden for foto?

Jeg har to metoder, de forudsætter begge, at kameraet er på et rimmelig
stabilt stativ, og at du kører manuel focus, tid og blænde.

Metode 1:

Den handler om at fange enkelte raketter når de eksploderer, og det
foregår ved, at man bruger en let tele med focus indstillet på uendligt,
tiden på 2-3 sekunder, blænden på 11-16-22 og 100 ISO.

Man skal finde et højt punkt, hvor man kan se ud over huse og træer, så
skal man spotte hvor der bliver fyret meget af, og så skal man hele tiden
prøve dreje kameraet i den retning, hvor man forventer at de enkelte
raketter vil eksplodere, og tykke på udløseren.

Efter hver eksponering tjekker man hurtigt om man fik noget på billedet,
og om optagelsen skal gemmes eller slettes.

Metode 2:

Den handler om få en masse fyrværkeri på samme billede, og det foregår
ved, at man bruger et normalobjektiv eller let widevinkel med focus
indstillet på uendligt, tiden på 10-15 sekunder, blænden på 11-16-22 og
100 ISO.

Man skal finde et højt punkt, hvor man kan se ud over huse og træer, og
så retter man kameraet mod den del af himlen, hvor der fyres mest krudt
af, det virker godt hvis der nederst i billedet kommer bygninger, gadelys
o.s.v. med på billederne.

Du kan se over 260 billeder optaget med disse to metoder på flg. link:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_&_miljoeer/nytaar_fyrvaerkeri/preview_01of23.html
- klik på de små billeder for at se en større version.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Colzen

Dato : 30-12-05 22:28

Mange tak for alle jeres svar. Der er jo mange forslag og de kan jo sikkert
alle bruges, så jeg tror at jeg vil prøve de fleste og se hvad der kommer ud
af det.
Såfremt at der kommer nogle gode resultater ud af det, lægger jeg billederne
op på min hjemmeside så i kan se dem og komme med noget positiv/negativ
kritik af dem.
Det er jo altid bedst at lære fra "proffer"

Mvh
Claus Olsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-12-05 23:16

Colzen wrote:

> Mange tak for alle jeres svar. Der er jo mange forslag og de kan jo sikkert
> alle bruges, så jeg tror at jeg vil prøve de fleste og se hvad der kommer ud
> af det.

Der er altid nogen unge, som tidligt på aftenen skyder raketter af, så du
kan jo gå ud øve dig lidt, og nå ind og se billederne på computeren, så
du er helt tjekket, når det for alvor går løs klokken 24:00

Det er bare ærgeligt, hvis det er tåget eller vindstille, for så bliver
himlen meget hurtig fyldt med krudtrøg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren H. Wind

Dato : 30-12-05 23:46

> Det er bare ærgeligt, hvis det er tåget eller vindstille, for så bliver
> himlen meget hurtig fyldt med krudtrøg...

Ifølge meterologerne skulle det blive ganske modbydeligt overskyet.. men
derfor kan man jo sagtens øve sig til det forhåbentligt bliver bedre vejr om
365 dage
--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk

Fra : Jacob

Dato : 31-12-05 16:09

"Colzen" <colzen@colzenKOEN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sigma 70-300 mm også fra det analoge.
> Stativ.
>
> Nogle gode forslag til en rigtig newbie inden for foto?

Jeg fulgte bomben med kameraet. da den lige som sagnede farten skød jeg på
"fuldautomatisk" exif er tilgængelig.
http://www.electronia.dk/foto/_MG_5400.JPG

Jacob