Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lyspletter?
Fra : John Nissen

Dato : 29-12-05 15:51

Hej!

Jeg var i går aftes ude for at tage nogle stativfotos.

De er sådan set udemærket, men der kommer nogle irriterende lyspletter på.

Kan nogen forklare lidt nærmere om hvorfor de kommer, og hvad man evt. kan
gøre for at undgå dem.

Jeg har lagt et billede på http://john-nissen.dk/CRW_5354_RJ.jpg

På forhånd tak!

John

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-05 17:00

John Nissen wrote:
> [...]
>

> Kan nogen forklare lidt nærmere om hvorfor de kommer, og hvad man evt. kan

Det ser ikke ud til at du har brugt blixt. Hvis du har brugt den, kan
det skyldes reflektioner af lyset fra snekrystaller i luften.

Fra lokomotivets venstre forlygte (den der er nederst til højre i
billedet) har du en spejling inde i objektivet, der giver en uheldig
rødlig plamage ca ud for midten at sidegitteret på 1154, og videre op på
forruden af den anden maskine. Er det det, du mener?

Noget andet: Hvor har du taget 1154 sammen med en maskine fra
Skagensbanen (Nordjyske Jernbaner?)

Bo //

Fra : John Nissen

Dato : 29-12-05 19:20

> Det ser ikke ud til at du har brugt blixt. Hvis du har brugt den, kan det
> skyldes reflektioner af lyset fra snekrystaller i luften.

Nej, jeg bruger ikke blitz.

> [...]
> rødlig plamage ca ud for midten at sidegitteret på 1154, og videre op på
> forruden af den anden maskine. Er det det, du mener?

Ja, det er det jeg mener. Disse reflektioner er i langt de fleste billeder
fra i aftes. Har det noget med objektivet at gøre? Er der nogen der er bedre
til at håndtere dette, eller vil det ikke hjælpe noget?

> Noget andet: Hvor har du taget 1154 sammen med en maskine fra Skagensbanen
> (Nordjyske Jernbaner?)

Bagerste lok er NJ M 11, og billedet er fra Bramming. Maskinerne er på vej
fra Tønder til Padborg, da de skulle være klar til at rydde sne, hvis det
bliver nødvendigt.

John

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-05 21:39

John Nissen wrote:

> Nej, jeg bruger ikke blitz.

Jeg var 99% sikker på svaret: ingen blitz, så det er ikke sne.

> Ja, det er det jeg mener. Disse reflektioner er i langt de fleste billeder
> fra i aftes. Har det noget med objektivet at gøre? Er der nogen der er bedre
> til at håndtere dette, eller vil det ikke hjælpe noget?

Visse objektiver kan håndtere solen direkte ind gennem "forruden", andre
kan ikke. Jeg tror du kan efterbehandle det i et fotoprogram. Kan du
ikke det, må du kalde det "kunstnerisk charme"

> Bagerste lok er NJ M 11, og billedet er fra Bramming. Maskinerne er på vej
> fra Tønder til Padborg, da de skulle være klar til at rydde sne, hvis det
> bliver nødvendigt.

Som jeg ser vejrkortet netop nu fra DMI.dk er der vist ikke fare/chance
for at de kommer på udflugt. Her i Hå er der ikke andet end almindeligt
snevejr, og sønderjylland går fri.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-12-05 22:51

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Bagerste lok er NJ M 11, og billedet er fra Bramming. Maskinerne er
> på vej fra Tønder til Padborg, da de skulle være klar til at rydde
> sne, hvis det bliver nødvendigt.

Vil det sige, man stadig bruger MY?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-12-05 09:46

Jens Bruun wrote:
> "John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige, man stadig bruger MY?

Ja, da. De gamle MX og MY lever i bedste velgående på privatbaner. En
del er solgt til Tyskland, Sverige og UdLandet.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-05 12:45

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, da. De gamle MX og MY lever i bedste velgående på privatbaner. En
> del er solgt til Tyskland, Sverige og UdLandet.

Cool. Intet kan bringe drengen frem i mig som synet af en MY.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-12-05 13:50

Jens Bruun wrote:

> Cool. Intet kan bringe drengen frem i mig som synet af en MY.

Lyden ikke at forglemme, når den trækker godstog, helst op gennem
Grejsdalen med 800ton på krogen. Nå vi er vist lidt O.T.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-05 14:25

> Lyden ikke at forglemme, når den trækker godstog, helst op gennem
> Grejsdalen med 800ton på krogen.

Da jeg var soldat sidst i 70'erne, var jeg engang med på en stor
NATO-landgangsøvelse oppe i Jægerspris. Der stiftede jeg bekendtskab med den
amerikanske M60-kampvogn, der fik de danske do. til at ligne legetøj. Den
lød fuldstændig som en MY, når den stod og kørte i tomgang. One big
motherf*cker...

> Nå vi er vist lidt O.T.

Skidt med det. Det er stadig en slags jul

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-12-05 14:29

Jens Bruun wrote:

> Cool. Intet kan bringe drengen frem i mig som synet af en MY.

For at blive ved billederne, har jeg fotograferet TMX-1015 i regntågerne
ved Vassijaure nær den Norske grænse. Jeg beklager at der er kommet et
malmtog med på billedet

http://bd10.dk/kiruna2005/DSC_1035.JPG

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-05 11:19

In article <43b42895$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, John Nissen wrote:

> [...]
> fra i aftes. Har det noget med objektivet at gøre? Er der nogen der er bedre
> til at håndtere dette, eller vil det ikke hjælpe noget?

Forskellige objektiver har forskellige evner til at undertrykke
denne flare. De fleste prof objektiver er bedre end de billige
objektiver. Canon EF-S 10-22mm vidvinkel er suverænt god til det.

Problemet opstår når lys reflekteres fra et linseelement til det foran,
og herfra reflekteres ind mod sensoren igen. Hvis alle linseelementer er
coatede, så mindskes dette problem.

Hvis du har et billigt ikke-multicoated filter foran, så pil det af.
Sådanne billeder kræver et godt filter.

Fra : John Nissen

Dato : 30-12-05 02:20

> Forskellige objektiver har forskellige evner til at undertrykke
> denne flare. De fleste prof objektiver er bedre end de billige
> objektiver. Canon EF-S 10-22mm vidvinkel er suverænt god til det.

Jeg har brugt et Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 objektiv. Det er det der fulgte
med til mit Canon EOS 300D.

> Problemet opstår når lys reflekteres fra et linseelement til det foran,
> og herfra reflekteres ind mod sensoren igen. Hvis alle linseelementer er
> coatede, så mindskes dette problem.

Hvad mener du med "linseelementer"? Jeg havde kun selve objektivet på.

> Hvis du har et billigt ikke-multicoated filter foran, så pil det af.
> Sådanne billeder kræver et godt filter.

Jeg bruger normalt et UV-filter foran, men brugte det ikke denne aften. Har
det nogen betydning?

Hvordan ved jeg om objektiv m.v. er coatede?

Er der nogle filtre der kan mindske problemet?

John

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-12-05 10:09

In article <43b56185$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, John Nissen wrote:

> Jeg har brugt et Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 objektiv. Det er det der fulgte
> med til mit Canon EOS 300D.

> Hvad mener du med "linseelementer"? Jeg havde kun selve objektivet på.

Et objektiv har typisk 2 - 30 stykker glas/plastic = linseelementer
Det er i disse der kan ske spejlinger.

Kitobjektivet har 11 elementer i 9 grupper. Så der er mange overflader.

10-22mm har 13 elementer i 10 grupper, men er alligevel meget bedre.
Selv med solen med i billedet giver det sjældent problemer. Du kan se
data om objektiver her:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

> Jeg bruger normalt et UV-filter foran, men brugte det ikke denne aften. Har
> det nogen betydning?
>
> Hvordan ved jeg om objektiv m.v. er coatede?

Hvis der sår noget med MC er de nok multicoatede. Normalt bruger vi andre
Hoya HMC serien, eller B+W (dyre, men messingkant). Kenko Pro-1 ser også
OK ud.

Du kan også se hvordan de spejler lyset hvis det falder skråt ind på
dem. de coatede har anti-refleksbehandling (coating), og giver typisk et
svag rødt/grønt/lilla spejlbillede. De ringeste er som almindeligt
vinduesglas.

> Er der nogle filtre der kan mindske problemet?

Nej. Det er objektivet.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 18:22

> [...]
>

> Kan nogen forklare lidt nærmere om hvorfor de kommer, og hvad man evt. kan

Jeg tror det er spejlinger af lyset mellem linserne inden i dit objektiv.
hvis du finder midten af dit billede, så er pletterne placeret symmetrisk om
midten.

Mvh. Claus Petersen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 29-12-05 21:31

Hi

Jeg læste fornylig i en tread om dyre digital kamera at med et af
disse, kunne man fjerne et specielt filter der vist er på alle digital
kamera. Det skulle "blødgøre" billedet meget svagt. Om det har noget
på sig ved jeg ikke, men i diskusionen handlede det om at få det
klareste billede ,måske er der noget om snakken og hvis man skal have
et perfekt digitalt amers så skal man se efter den slags detaljer.
Flot billede foresten, flot futtog.