Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvad hedder den 'dims' som snappes på foto~
Fra : Emil

Dato : 29-12-05 02:11

Hej

Hvad kaldes den "dims" som skrues fast på apparatet, så det
derefter kan 'snappes' fast på fotostativet?
Stativet er et 'Hama Profil 74'.

Det måtte jo ske: Jeg har forlagt 'dimsen', og skal nu bruge den
til en opgave.
Det jeg gerne vil vide, er: Hvad skal jeg Google efter?
Links er også velkomne.

Og for nu at føje spot til skade, lånte jeg min datters stativ,
så opgaven kunne løses hurtigt. Men hendes "dims" manglede også.
Total nedtur.

Lidt kreativitet har løst det akutte problem. Men jeg vil gerne
have udstyret i orden fremover, så jeg starter med et indkøb.

m.v.h. Emil

Fra : Knud Iversen

Dato : 29-12-05 08:48

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en opgave.
> Det jeg gerne vil vide, er: Hvad skal jeg Google efter?

her hedder den kvikkobling
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100178&menuid=1602&level=2

Mvh Knud

Fra : KNL DtP

Dato : 29-12-05 12:47

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad kaldes den "dims" som skrues fast på apparatet, så det
> derefter kan 'snappes' fast på fotostativet?

Den kaldes for en quick release plate - og det er meget praktisk hvis man
sætter en under de store teler, som har deres eget stativgevind og så ellers
på kameraet. Så slipper man for at stå og skifte pladen ude i felten :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : HKJ

Dato : 29-12-05 12:51

Emil wrote:
> Hvad kaldes den "dims" som skrues fast på apparatet, så det
> derefter kan 'snappes' fast på fotostativet?
> Stativet er et 'Hama Profil 74'.

Nu har du fået at vide hvad den hedder, men du skal lige være opmærksom
på at hvert fabrikat har deres egne plader, som ikke passer sammen.

Fra : Jens B

Dato : 29-12-05 13:20

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har du fået at vide hvad den hedder, men du skal lige være opmærksom på
> at hvert fabrikat har deres egne plader, som ikke passer sammen.

kan man købe et quick-release system (både "han" og "hun" delen) løst?
Altså hvis man har et stativ, hvor der ikke er quick release, kan man så
købe både den del der sidder på stativet, og pladerne til kameraet fra et
andet firma?

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 13:25

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe både den del der sidder på stativet, og pladerne til kameraet fra et

Ja her f.eks.

http://www.technikdirekt.de/main/foto/fotodigital/stative-zubehoer/220015/-/Article.html?focuslayout=full5&focuslayout=full5

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens B

Dato : 29-12-05 16:16

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Ja her f.eks.
>
> http://www.technikdirekt.de/main/foto/fotodigital/stative-zubehoer/220015/-/Article.html?focuslayout=full5&focuslayout=full5
>
> Mvh. Claus Petersen

Super, tak

Jens

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-05 13:20

Emil wrote:

> Og for nu at føje spot til skade, lånte jeg min datters stativ,
> så opgaven kunne løses hurtigt. Men hendes "dims" manglede også.
> Total nedtur.

Det er ikke rart, når der er problemer med "dimsen". evt google med
"hama quick release". Det giver en del links, du kan gå videre med.

Bo //