Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO 50 - 100 - 200
Fra : Leo Jørgensen

Dato : 29-12-05 00:07

Hejsa
Nogen steder hvor jeg på dansk kan læse noget mere om ISO

Hygsom
Leo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-05 00:10

Leo Jørgensen wrote:
> Hejsa
> Nogen steder hvor jeg på dansk kan læse noget mere om ISO

http://www.iso.org/iso/en/ISOOnline.frontpage

Bo //

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 29-12-05 06:28

Ja Bo, det gælder om at lave det samme lort hvor gang, så du er snart ISO
9001 godkendt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-12-05 09:59

www.mamegames.dk wrote:
> Ja Bo, det gælder om at lave det samme lort hvor gang, så du er snart ISO
> 9001 godkendt.

Om det er lort eller ej, at svare kort og præcist ved jeg ikke, men du
kan godt tørre dig.

Jeg fortalte hvad ISO betyder, men du kom ikke med en uddybende
forklaring. Ja, jeg driver faktitsk et IOS 9001 godkendt firma.

Sidst jeg henviste til ISO var i maj, hvor Thomas havde givet en lang
fin forklaring, og jeg blot supplerede med at fortælle hvad forkortelsen
betyder, og pegede på de relevante ISO standarder:

-citat-

ISO er forkortelse for International Standard Organization. De har lagt
navn til MANGE standarder inden for forskellige tekniske emner.

http://www.iso.org/iso/en/ISOOnline.frontpage

Eks:
ISO-9660 beskriver dataformat på CD skiver
ISO 10918 handler om JPG kompression af billeder
ISO 5800 handler om filmfølsomhed

http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=11948&ICS1=37&ICS2=40&ICS3=20

Jeg kan se at Thomas har givet en fin forklaring om film/chip følsomhed,
så det springer jeg over.

-og jeg kan osse gengive Thomas's indlæg:

ISO er et tal der beskriver filmens (og sensorens) følsomhed overfor lys.
Man plejer at sige, at det beskriver hvor hurtig filmen er. Jo højere
ISO-tal jo hurtigere er filmen. ISO på 100 og under er i den langsomme ende,
ISO mellem 100-400 er normale og ISO over 400 er hurtige.
For ISO gælder det, at når du fordobler tallet, bliver filmen dobbelt så
hurtigt. Det har især en indflydelse på den lukkerhastighed du kan få. Hvis
du tager et billede på ISO 100 og kan få en lukkerhastighed på 1/125 sekund,
så kan du på ISO 200 få en lukkerhastighed på 1/250 sekund. På ISO 400 vil
lukkeren være 1/500 sekund og så videre.
Så hvis du fotograferer steder, hvor der ikke er meget lys, så er en høj
ISO-værdi at foretrække, da du da vil kunne opnå lukkerhastigheder, hvor det
er muligt at håndholde kameraet eller fryse bevægelser. Ulempen ved høj ISO
er så, at du får mere grynede billeder fra filmen eller billedet fra
digitalkameraet vil indeholde mere støj. Jo lavere ISO jo mindre støj.

MVH
Thomas

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 29-12-05 18:03

Vi er i en foto gruppe.
Mit emne gik på ISO 50 - 100 - 200
Så syntes jeg det er meget klart hvad det er jeg spørger efter.

Du kunne jo lige så godt linke til www.iso.dk for det er da på dansk.

Fra : waal

Dato : 29-12-05 18:43

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse
> Vi er i en foto gruppe.
> Mit emne gik på ISO 50 - 100 - 200
> Så syntes jeg det er meget klart hvad det er jeg spørger efter.
>
> Du kunne jo lige så godt linke til www.iso.dk for det er da på dansk.

De har da både et fotolink og længe åbent om lørdagen

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 29-12-05 03:55

Leo Jørgensen <leo@leodotlirdotdk> skrev:
>Hejsa
>Nogen steder hvor jeg på dansk kan læse noget mere om ISO
>
>Hygsom
>Leo
Hvis du tænker på grundlæggende: lysfølsomhedsbegrebet, så kan
ALLE fotobøger fortæller om det. Og om digital område fx.
Politikens bøger om digital fotgrafeing. Kan lånes på alle
biblioteker.

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-05 04:39

> Hejsa
> Nogen steder hvor jeg på dansk kan læse noget mere om ISO

(ISO er en forkortelse for International Standards Organization (vistnok))

Kort fortalt (nu de andre ikke tør ;)):

Jo højere ISO, jo mere lysfølsom er din film (billedsensor), jo mere
lysfølsom, jo kortere lukkertid skal du bruge! - Ved en fordobling af ISO
værdien skal du bruge den halve lukkertid (For at opnå samme eksponering,
ved samme blænde)!

Så hvis du har et billede ved ISO 50 hvor du bruger 1/100 sek lukkertid, så
skal du ved ISO 400 bruge 1/800 sek lukkertid! (Ved samme blænde)!

På digitale billeder medfører en høj ISO værdi dog ofte også mere støj på
billedet...

Brian

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 29-12-05 06:27

Tak.
Det var da til at forstå.

Fra : KNL DtP

Dato : 29-12-05 10:56

"Leo Jørgensen" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse

> Nogen steder hvor jeg på dansk kan læse noget mere om ISO

http://www.akam.dk/guide/fotografering/iso_-_den_folsomme_faktor/12610

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk