Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Histogram, grayscale og 18%
Fra : Brian S

Dato : 28-12-05 16:38

Jeg har læst "Understanding Histograms" hos
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml

Et stykke nede på siden - under afsnittet "The Histogram" - vises et
gråtonediagram, hvor 18%-værdien placeres i midten. Hvorfor gør den
det? Hvis jeg snupper digrammet og måler på det i Photoshop viser det
da også ca. 61%

Noget må jeg vel have misforstået, men hvad?

Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-12-05 16:57

Brian S skrev:
> [...]
> da også ca. 61%
>
> Noget må jeg vel have misforstået, men hvad?

Det herostatisk berømte 18% gråkort ( der måske ikke er 18%) er
reflekteret lys ( 18 % af det indfaldende skulle reflekteres ) Det blev
engang valgt som standard fordi nogle mente at det var et godt
gennemsnit af et eller andet (gennemsnitsmotiv?).
Denne reflektans (?) kan du ikke måle på en skærm, der selv udstråler...
I det ene tilfælde er der tale om reflekteret mængde, i det andet om
sortanddelen i emnet.

Tror jeg nok

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : KNL DtP

Dato : 28-12-05 17:31

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> et gråtonediagram, hvor 18%-værdien placeres i midten.
> Hvorfor gør den det?

Fotografiske trin eller stop arbejder med fordoblinger og halveringer.

Fotografisk film kan cirka rumme fem-stops (blændetrin) lysstyrke - fra helt
hvid til helt sort. Her vist som +/- EV trin og antal procent refleksion:

- 2 ½ EV = 0% (detaljeløst sort)

- 2 EV = 4,5% (ekstrem mørk)

- 1 EV = 9% (mørk)

0 = 18% (medium tone)

+ 1 EV = 36% (lys)

+ 2 EV = 72% (ekstrem lys)

+ 2½ EV = 100% (detaljeløst hvidt)

.... hapset fra John Shaw's 'Nature Photography Field Guide'

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-05 18:19

KNL DtP wrote:

> [...]
>
> + 2 EV = 72% (ekstrem lys)
>
> + 2½ EV = 100% (detaljeløst hvidt)
>
> ... hapset fra John Shaw's 'Nature Photography Field Guide'

Ja... og PhotoShop er oprindligt udviklet til billedbehandling i
forbindelse med DTP, så procent målene i PS relaterer til rasterværdier i
grafisk produktion, hvor 0% er helt hvidt og 100% er helt sort...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 28-12-05 19:39

> Ja... og PhotoShop er oprindligt udviklet til billedbehandling i
> forbindelse med DTP, så procent målene i PS relaterer til rasterværdier i
> grafisk produktion, hvor 0% er helt hvidt og 100% er helt sort...

Såfremt du kigger på pixels i CMYK-mode, hvor 100% helt rigtigt betyder fuld
dækning på den valgte plade.

De fleste ser nok på billeder i RGB-mode, hvor det som bekendt forholder sig
omvendt - sort er trin 0 og hvid er trin 255 (hvis vi arbejder i 8-bit
opløsning).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-05 20:57

KNL DtP wrote:

> [...]
> omvendt - sort er trin 0 og hvid er trin 255 (hvis vi arbejder i 8-bit

Min PhotoShop's info-pallette viser RGB og CMYK værdierne samtidigt, men
jeg kan ikke huske om det noget, som jeg selv har valgt i prefferencer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian S

Dato : 28-12-05 20:08

Hmm, ikke forstået.

Hvis jeg laver et dokument i PS (RGB eller CMYK) og hælder 50% sort i
så er der da ikke slået rastermøster i dokumentet og pipetten viser
da også 50%.

Og hvis jeg måler på 18% punktet i den omtalte gråtonediagram viser
PS ikke 18%, men - som sagt - 61%. Der er helle ikke slået raster i
et RGB billede fra en hjemmeside...

Brian

Fra : Brian S

Dato : 28-12-05 20:43

Tak for forklaringen -også til Ole. Vil det sige, at 50% punktet i en
256 toners grayscale reflekterer 18% af det indfaldnie lys?

Brian