Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterier til blitz
Fra : Steen

Dato : 22-12-05 20:21

Har I nogle erfaringer for, hvilket mærke AA-batterier, der er bedst til
blitz.

/Steen

Fra : Jacob

Dato : 22-12-05 21:34

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Har I nogle erfaringer for, hvilket mærke AA-batterier, der er bedst til
> blitz.
>
> /Steen

sanyo, gp og panasonic er vist hvad folk har gode erfaringer med. Du bør
ikke give meget mere end 120kr for 4 nimh AA batterier på ca 2500mAh. prisen
svinger lidt men ikke meget.
Billigst finder du dem i en hobby butik der har rc modeller.

Jacob

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 22-12-05 22:33

Jeg bruger Panasonic (2100 mAh) og er godt tilfreds. Fås f.eks. hos
www.batterier.dk som i parantes bemærket sender portofrit.

Mvh/Carsten-S

Fra : John Larsson

Dato : 22-12-05 22:39

"Jacob" <bip@bop.dk> writes:

> [...]
>prisen
>svinger lidt men ikke meget.
>Billigst finder du dem i en hobby butik der har rc modeller.

Nu er det vel sådan at man i blitzapparatet er mest interesseret i hurtigt
at kunne skyde igen. Derfor er der celler der kan afgive en kraftig strøm
der er interessante. Hvis apparatet _kan_ tage akkumulatorceller*) , er
det absolut ikke celler med den største nominelle kapacitet man skal gå
efter. Som regel er NiCd-celler de bedste til dette formål. Derfor er det
med forretningen der har rc-modeller nok en god idé!

*) Der findes navnlig lidt ældre elektroniske apparater som er så ekstremt
spændingsfølsomme at de kun fungerer med en bestemt type celler. Mit gamle
Olympus slr er fx beregnet til de nu udfasede kviksølvelementer med en
nominel spænding på ca. 1,55 V. Med idag tilgængelige erstatningsceller
måler lysmåleren lidt forkert. Der findes andet elektroniskt udstyr, som
simpelthen ikke kan tændes for med en lidt afvigende (lavere) spænding.
Det er som regel apparater med mange seriekoblede elementer, hvor der
kommer til at mangle ca. 0,3 V pr. celle, hvis man bruger alkaliske
akkumulatorceller i stedet for engangsceller. For blitzapparater tror jeg
problemet er ret sjældent!

John

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 22:25

> Nu er det vel sådan at man i blitzapparatet er mest interesseret i hurtigt
> at kunne skyde igen. Derfor er der celler der kan afgive en kraftig strøm
> der er interessante.

Du skulle ikke kunne gå helt galt i byen med moderne NiMH celler. Se mit
indlæg senere i tråden.

Mvh
Jesper

Fra : Per O.

Dato : 23-12-05 00:04

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Har I nogle erfaringer for, hvilket mærke AA-batterier, der er bedst til
> blitz.

Gå i Harald Nyborg og køb 4stk 2500 milliampere batterier til under en hund.
De fungerer fremragende og er billige fordi der ikke står et fint navn på
dem. Jeg har brugt dem i min Canon 550EX flash og det helt uden problemer.

Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : HpeA

Dato : 23-12-05 09:41

"Per O." skrev i en meddelelse
> [...]
> hund. De fungerer fremragende og er billige fordi der ikke står et fint
> navn på dem. Jeg har brugt dem i min Canon 550EX flash og det helt uden

Ja dem vil jeg osse sige god for og de hedder Kameda. Har selv 4 sæt til
deling mellem kamera og en fl 40 flash.

Mvh.

Hp

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 23-12-05 11:29

On Fri, 23 Dec 2005 09:41:01 +0100, "HpeA" <hpaalling@invalid.com>
wrote:

> Ja dem vil jeg osse sige god for og de hedder Kameda. Har selv 4 sæt til
>deling mellem kamera og en fl 40 flash.

Jeg havde nogen Camelion NiMH-batterier fra Harald Nyborg - et af dem
kortsluttede tilsyneladende indvendigt og blev så varmt at det
smeltede plastæsken de lå i og den ene ende sprang af! Heldigt, at de
ikke sad i kameraet... Siden har jeg holdt mig til Panasonic fra
<http://www.batterier.dk/> - jeg betaler gerne den smule ekstra, for
at undgå lignende oplevelser.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Steen

Dato : 23-12-05 16:48

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> smeltede plastæsken de lå i og den ene ende sprang af! Heldigt, at de
> ikke sad i kameraet... Siden har jeg holdt mig til Panasonic fra

Det kan formodentlig ske med ethvert mærke. Se f.eks. bare Nikons batterier.

/Steen

Fra : Per O.

Dato : 23-12-05 18:28

> [...]
> smeltede plastæsken de lå i og den ene ende sprang af! Heldigt, at de
> ikke sad i kameraet... Siden har jeg holdt mig til Panasonic fra

Du får da ikke garanti for at undgå lignende oplevelser fordi der står
noget
andet på batteriet. Jeg har selv 16 stk genopladelige fra Harald, og de
tåler såvel almindelig som hurtigopladning på 2 timer uden problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 22:23

Jeg anvender 2200mAh NiMH "Friwo" celler fra Metro som vistnok kostede ca.
80 kr for 4 for nogle år siden. Batterierne som man kan købe idag skulle
være endnu bedre.

De fungerer perfekt. Flashen er en Canon 580EX og kameraet er Canon EOS350D.
Kameraet kan tage mange billeder efter hinanden med kort mellemrum (ca. 3
hvert sekund), og jeg har ikke haft problemer med at flashen ikke når at
oplade. Ikke en gang med lange serier. Man kan i hvert fald bare holde
knappen inde og tage min. 10 billeder i serie, med iso 400 indstilling og
"bounce flash" uden at flashen begynder at mangle energi.

Det er dog muligt at løbe tør for energi, så der kommer ventetid. Dette er
fx. med iso 100 indstilling og flashen som peger bagud eller opad, men der
skal tages adskillige billeder før at det bliver et problem.

Så du går nok ikke helt galt i byen ved at købe NiMH celler.

Mvh.
Jesper