Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste køb af genopladelige AA
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 19-12-05 21:23

Hej med jer

Her i Bauhaus forleden kom jeg til at tænke på, at jeg havde smidt
opladeren med mine 4 AA batterier væk. Derfor købte jeg 4 stk. Uniross
2300mAh incl. lader til 200 spir. Laderen tager 6-9 timer om at lade.

Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så
fald: Hvad?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Holst

Dato : 19-12-05 21:38

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> 2300mAh incl. lader til 200 spir. Laderen tager 6-9 timer om at lade.
>
> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så

Den rigtige gruppe skulle du måske finde.

F.eks. vil news:dk.forbruger vist være et bedre valg. Eller måske vil
news:dk.teknik.energi også være et godt bud, selvom det nu nok er en
anden slags energi, de snakker om der.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-05 21:51

Bo Kamp Dudek wrote:

> Men er det et godt køb?

Ja, det skal du nok få glæde af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Andersen

Dato : 20-12-05 05:32

> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så
> fald: Hvad?

Måske, men det kunne gøres billigere hos konkurrenten.
Harald-nyborg.
Stik-lader til 4 stk AA/AAA med afladefunktion (Har din det ?)
kan lade 2500 mAh på ca. 7 timer for 64,95,-
4 stk AA Ni-Mh 2500mAh for 69,95.
Sum = 135,-

Venligst, Bo Andersen.

NB: Hvis spørgsmålet går på "De bedste AA-batterier"
sværger jeg til Panasonic og Sanyo.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-12-05 07:48

Bo Andersen wrote:

> [...]
> Harald-nyborg.
> Stik-lader til 4 stk AA/AAA med afladefunktion (Har din det ?)
> kan lade 2500 mAh på ca. 7 timer for 64,95,-

Jeg lægger mærke til "7 timer". Det er meget lang tid. Jeg undrer mig
over afladefunktion. NiMH celler OPlader man. Der er ingen grund til
afladning.

Bo //

Fra : waal

Dato : 20-12-05 10:01

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lægger mærke til "7 timer". Det er meget lang tid. Jeg undrer mig over
> afladefunktion. NiMH celler OPlader man. Der er ingen grund til afladning.

Afladefunktionen er til NiCd batterier der ikke bør oplades med mindre der
er helt flade.

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-12-05 10:29

waal wrote:

> Afladefunktionen er til NiCd batterier der ikke bør oplades med mindre der
> er helt flade.

Det ved jeg ganske godt, men til NiMH batterier er det spild af tid at
aflade dem. Laderen sælges sammen med NiMH celler, og efterhånden er det
den fremherskende type blandt fotofolket. Jeg medgiver, at der er
enkelte steder, hvor de gamle NiCd batterier er at foretrække.

Bo //

Fra : waal

Dato : 20-12-05 11:26

> [...]
> den fremherskende type blandt fotofolket. Jeg medgiver, at der er enkelte
> steder, hvor de gamle NiCd batterier er at foretrække.

Det er da gennemtænkt at laderen også er velegnet til NiCd, man er jo ikke
tvungen til at aflade NiMH cellerne. I manualen til min lader står med
vanlig tysk grundighed at afladefunktionen er beregnet til, surprise, NiCd
celler.

mvh
Michael

Fra : Jens

Dato : 20-12-05 09:14

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2300mAh incl. lader til 200 spir. Laderen tager 6-9 timer om at lade.
>
> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så

Bor du i nærheden af et Løvbjerg supermarked, så har de gennem længere tid
haft PowerHaus lader (intilligent) inkl 4 stk. 2300 mAh AA til. kr. 98,- så
vidt huskes. Kan anbefales!

Jens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-12-05 23:53

> [...]
> 2300mAh incl. lader til 200 spir. Laderen tager 6-9 timer om at lade.
>
> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så

Specielbatterier køber jeg ved www.batterier.dk deres priser er inkl.
porto/fragt

NiMh & lader til ditto køber jeg ved http://vapextech.dk/ han er hurtig og
billig.

MVH Hans

Fra : John Larsson

Dato : 21-12-05 08:57

"Hans L. J¯rgensen" <hansjo@get2net.dk> writes:
>NiMh & lader til ditto køber jeg ved http://vapextech.dk/ han er hurtig
>og
>billig.

Jo, men når det gælder ladere skal man passe på med de billigste der
hverken slukker automatisk for opladningen eller tillader at cellerne kan
oplades enkeltvis. Hvis man oplades i serie, vil celler med en anelse
mindre kapacitet gradvis få kapaciteten yderligere forringet. Det er i
korthed problemerne med specialbatterier, hvor man ikke nemt kan udskifte
dårlige celler.

John

Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 22-12-05 02:02

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev:

> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så
> fald: Hvad?

Jeg fik på et tidspunkt anbefalet GP batteries fra en batteriekspert. Se:

http://www.gpbatteries.se/gulliver/pub/
http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/

På mit arbejde har vi brugt batterier og ladere herfra med succes i et par
år. Vi køber AA-celler NiMH i 50 stk. pakninger fra Sverige. Batteriladere
bør indvendig have individuelle ladere til hver celle. Hurtige ladere (under
2 timer) skal have temperatursensorer og andre funktioner for at virke godt.
Afladning er ikke nødvendigt - og faktisk en ulempe for NiMH-celler, som
næsten udelukkende anvendes idag. Så jeg kan ikke anbefale ladere med den
funktion permanent indbygget.

TV3 har vist også haft reklamer for de celler, så de forhandles sikkert
flere steder.

Mvh. Viggo

Fra : waal

Dato : 22-12-05 16:41

"Viggo Br?ndegaard Nielsen" <v.b.n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> næsten udelukkende anvendes idag. Så jeg kan ikke anbefale ladere med den

Selvfølgelig skal den være indbygget og ikke ligge og flyde i løs vægt !!
laderen er jo forsynet med en funktionsvælger.

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 22-12-05 21:21

> [...]
> funktion permanent indbygget.
>
> TV3 har vist også haft reklamer for de celler, så de forhandles sikkert

en termo afbryder er en nødløsning på et nimh batteri. når det bliver varmt
har man overladet det er stykke tid. og så er det for sent. men for brand
risikoen er det en fin ide.

Jacob

Fra : John Larsson

Dato : 22-12-05 17:49

"Viggo Br?ndegaard Nielsen" <v.b.n@mail.tele.dk> writes:
>Afladning er ikke nødvendigt - og faktisk en ulempe for NiMH-celler,

Det er ikke rigtigt! Bly/syre-akkumulatorer har det bedst med at fyldes op
hele tiden, men sintrede alkaliske akkumulatorceller har alle godt af at
dybdeaflades, omend man ikke behøver at gøre det så ofte med NiMH som med
fx NiCd-celler. Den såkaldte memory-dannelse skyldes at akkumulatorens
interne strømledningsevne forringes, hvis akkumulatoren ikke må "ånde
dybt". Man kan faktisk sammenligne processen med fx en biologisk lunge; en
marathonløber kan jo ikke komme i topform, hvis man hele tiden lunter
afsted i lang tid og ved lav puls! I de sintrede alkaliske akkumulatorer
har man ikke gitre (som fx. en bilakkumulator normalt har) til at føre
strømmen til og fra den aktive masse - strømledningen er integreret i den
sintrede aktive masse. Ved gentagen sjatladning/-afladning brydes de
fintforgrenede krystalbaner der leder strømmen og akkumulatoren får
hurtigt en begrænset kapacitet.

John

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 23-12-05 12:28

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> 2300mAh incl. lader til 200 spir. Laderen tager 6-9 timer om at lade.
>
> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i så

Det er et udmærket køb, hovedsageligt pga prisen. Eneste fejl ved
Uniross-laderne er, at de ikke har trickle-charge, og at der ikke er
single-cell charge opladning (alle batterier kan kun oplades "ens").

At der ikke er trickle-charge betyder at laderen slår opladningen helt
fra, efter batterierne er opladet (og især med lidt ældre NiMH celler er
selvafladningen betydelig, så hvad man troede var friske celler kan godt
være nærmest døde efter 10 dages liggetid).

En bedre løsning er at finde en lader med trickle-charge og single-cell
ladning, fx "Energy"-serien fra batterier.dk (fremstilles af Ansman).
Det er sådan set ligegyldigt ved et sæt nye batterier, men ligeså snart
de får et ½ års tid på bagen eller du begynder at mixe forskellige sæt
er det en (stor) fordel at hvert batteri for sig får korrekt behandling.

Den største af dem fra Energy-serien kan oplade 12 batterier samtidigt
på 3½ time (for 699,-) - og det betyder her, at der altid er batterier
der er 100% klar i opladeren, lige meget om det er hele serien af
lego-tog eller det andet børne-legetøj der pludselig skal fyldes op,
eller om det er "fars" legetøj det handler om.

Derudover får du en lysdiode der blinker rødt hvis et batteri en gang i
mellem må erklæres dødt - belejligt at opladeren tager sig af det, i
stedet for at opdage det i marken.

Well, det var bare én måde at gøre det på - folk finder deres egne måder
at være / føle sig skud-klare på - og der er såmænd andre ladere,
batterier og løsninger der også gør det godt.

// Steffen

Fra : John Larsson

Dato : 23-12-05 13:43

Steffen Poulsen <steffen@[RemoveThis]forskernet.dk> writes:
> [...]
>selvafladningen betydelig, så hvad man troede var friske celler kan godt
>være nærmest døde efter 10 dages liggetid).

Hvis de er døde efter kun 10 dage, er det virkelig slemt og kapaciteten
også sandsynligvis for lav til at være interessant. Du har ret i at NiMH
har en betydeligt større selvafladning end fx. NiCd, men mht trickle
charge skal du være klar over at det forringer levetiden (antal cyklusser)
væsentlig. Så, den behagelighed du ønsker ved altid at have friske
batterier, koster et andet sted og kan sagtens "skjule" en håbløst lav
kapacitet. Jeg har en ret "prof" lader som jeg har købt for mange år siden
hos det tyske Conrads. Den lader alle (alkaliske) celler med en række
programmer efter deres diagnose. Den kan godt "massere" en temmelig død
celle til et ret godt liv igen, men det bedste ved den er, at man ved
afladning og opladning er en hukommelse der fortæller hvor meget der er
hældt ind i cellen og hvor meget den faktisk har afleveret. Hvis man ikke
kan se disse størrelser, kan man nemt komme til at blande sammen stor
selvafladning med lav kapacitet!

John

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 24-12-05 01:09

John Larsson wrote:
> [...]
> hældt ind i cellen og hvor meget den faktisk har afleveret. Hvis man ikke
> kan se disse størrelser, kan man nemt komme til at blande sammen stor

Meget sand betragtning, og man er ekspert den dag man kan skille de to
ting fra hinanden

Din lader lyder ret professionel - har du et link til modelbetegnelse /
pris / sælger?

Nogle NiMH batterier taber derudover ikke selve kapaciteten som sådan,
men blot evnen til at aflevere strøm "hurtigt" / dvs. den interne
modstand stiger og volten dermed falder, og batteriet bliver derfor
hurtigere end rimeligt detekteret som "tomme" af fx et restriktivt
kamera. Men i en anden applikation der bruger strømmen "langsommere",
kan batteriet sagtens være OK og holde længe.

Så hvor længe man vælger at trækkes med disse mindre end perfekte
batterier vil svinge fra person til person. En måde at arbejde med
problemet på, er at klistre et lille "warning" mærke eller to på de
batterier man har haft en overraskelse med og på den måde efterhånden
lave en guld-sølv-bronze opdeling - så går bronzen til legetøjet og
resten kan man slås om

Jeg bliver dog som regel selv ved med at bruge mine celler ind til
laderen dømmer dem ude (lyser rødt) - trickle charge har jeg ikke som
sådan problemer med eller er nervøs ved, batterierne holder alligevel
nemt mere end et år uden problemer .. og i den tid synes jeg historien
viser at kapaciteten ofte er steget så meget på markedet at man
alligevel har lyst til at få nogle nye ind og supplere med.

// Steffen

Fra : Steen Suder

Dato : 23-12-05 17:38

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> 2300mAh incl. lader til 200 spir. Laderen tager 6-9 timer om at lade.
>
> Men er det et godt køb? Skal jeg hellere finde noget på nettet, og i

Min erfaring med Uniross er at de bliver slidt for hurtigt.

Jeg foretrækker Panasonic fra f.eks. batterier.dk.

--
Steen Suder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-12-05 18:21

Steen Suder wrote:

> Min erfaring med Uniross er at de bliver slidt for hurtigt.
>
> Jeg foretrækker Panasonic fra f.eks. batterier.dk.

Jeg har gode erfaringer med Uniross, Friwo, Sanyo, Hähnel, Panasonic og
nogle billige Batech fra Fakta, det handler om, at jo mere man bruger
sine genopladelige batterier, des bedre kører de...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Larsson

Dato : 27-12-05 09:27

> [...]
>ting fra hinanden
>
>Din lader lyder ret professionel - har du et link til modelbetegnelse /

www.conrad.de og søg derefter på fx "lader nimh" og der dukker en mængde
artikelnumre op. Min type er nu erstattet af "Akkuladestation Charge
Manager 2020" med artikelnr. 512080-62, kig dig lidt omkring for der er
meget "guf" hvis man er lidt kræsen!

John