Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedst til macro
Fra : Bo Vestergaard

Dato : 18-12-05 19:43

Hvilket objektiv er bedst til macro?. Jeg har en Tamron 90 mm macro
objektiv, som jeg er meget glad for. Men har lige købt en Canon 24-70 L
objektiv, som jeg syntes laver nogle gode billeder, også macro. Kan jeg
sælge Tamron'en og opnå samme resultat med Canon'en.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-12-05 19:53

"Bo Vestergaard" <bo@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> objektiv, som jeg syntes laver nogle gode billeder, også macro. Kan jeg
> sælge Tamron'en og opnå samme resultat med Canon'en.

Det kan du vel i princippet selv kun afgøre. Personligt vil jeg mene, at
90mm macroen ER bedre egnet til macro, da den er designet med dette for øje,
og derfor burde levere et skarpere og mere kontrastfyldt resultat (også i
form af, at der er tale om en fast brændvidde). Jeg kender ikke nogle af
objektiverne, så om det er tilfældet tør jeg ikke sige. Men kan du leve med
resultatet fra din 24-70L, og ikke bruger din 90mm mere, så er det vel bare
at skaffe sig af med 90mm'eren.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-05 19:51

Bo Vestergaard wrote:
> [...]
> L objektiv, som jeg syntes laver nogle gode billeder, også macro. Kan
> jeg sælge Tamron'en og opnå samme resultat med Canon'en.

Jamen det kan da ikke være så svært, når man har begge to hjemme. Tag nogle
billeder og brug dine egne øjne i stedet for at hænge det op på hvad andre
måtte mene.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 20:09

> [...]
> objektiv, som jeg syntes laver nogle gode billeder, også macro. Kan jeg
> sælge Tamron'en og opnå samme resultat med Canon'en.

Du kan gå en del tættere på med Tamron'en, så du får da en del ud af at
beholde makroen - hvis makro interesserer dig. Tamron'en går vel ned til 1:1
og Canon'en går til 1:0,29 ved 70mm.

Mvh. Claus Petersen