Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Extension tubes til Canon?
Fra : Thomas

Dato : 15-12-05 14:16

Heysa.

Prøv lige at skær ud i pap for mig, hvad man kan med Canons extension
tubes.

Med deres EF25 extension, fordobles brændvidden? Altså, min 200mm bliver
til 400mm?

Hvad er det med arbejdsafstanden? Kan jeg gå endnu tættere på motivet
når jeg bruger eks. Canons EF25?

Hvad er forskellen på deres hvide og deres sorte extension tubes - ud
over prisen altså?

Tak

Thomas

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-05 14:53

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at skær ud i pap for mig, hvad man kan med Canons extension
> tubes.

En extensiontube (også kaldet for en mellemring) beholder brændevidden, da den
ikke indeholder glas, men gør objektivet i stand til at stille skarpt meget
tættere på. Fokusområdet, som for et givet objektiv måske ligger fra 0,5 meter
til uendeligt, bliver pludseligt laver om til måske 10-50 cm. Det bliver
derved yderst egnet til makro-optagelser.

Mellemringen er blot en "tom" metalring, som overfører data fra objektiv til
kamerahus:
http://www.bdimitrov.de/kmp/macro/ext_auto.jpg

Mellemrigen har et lystab, som moderne TTL-lysmåling dog kompenserer for.

Tallet på en mellemring henviser til antallet af mm, som den flytter
objektiver væk fra kameraet (f.eks. EF25 = 25 mm).

> Med deres EF25 extension, fordobles brændvidden? Altså, min 200mm bliver
> til 400mm?

Nej, du tænker på en teleconverter:
http://www.star.ucl.ac.uk/~rwesson/esif/om-sif/lensgroup/images/14xa.jpg

Den indeholder glas, og kan derved ændre på selve brændevidden. Med en 1,4x og
2,0x forlænger du med hhv. faktor 1,4 og 2,0 (200 mm bliver til hhv. 280 mm og
400 mm). Samtidig falder lysstyrken fra f.eks. f/4 ved 200 mm til f/5.6 ved
280 mm (ét blændetrin) og f/8 ved 400 mm (to blændetrin).

Nærgrænsen forbliver nøjagtig den samme med en teleconverter, men da
brændevidden forlænges virker det som om, man kommer tættere på.

Teleconvertere er en nem og billig måde at få et stort teleobjektiv på, uden
at skulle slæbe rundt på et stort monstrum. Det koster dog i skarphed og
kontrast. Kun de allerbedste objektiver kan "tåle" at bruge en 2,0x-converter.
Derfor er 1,4x'ere også de mest populære.

> Hvad er det med arbejdsafstanden? Kan jeg gå endnu tættere på motivet
> når jeg bruger eks. Canons EF25?

Ja, ved at bruge en mellemring kan du komme meget tæt på et lille motiv. Prøv
at tage objektivet af dit kamerahus og flyt det 1-2 cm væk fra imens du stadig
kigger gennem søgeren.

Fokus bestemmes næsten udelukkende ved at ændre afstanden til motivet, fremfor
at bruge fokusringen på objektiver, da dybdeskarpheden er så lille.

> Hvad er forskellen på deres hvide og deres sorte extension tubes - ud
> over prisen altså?

Canon laver kun sorte mellemringe (hhv. EF12 og EF 25):
http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200310/img/pho5.gif

Deres mellemringe (hhv. EF 1.4x og EF 2x) er mælkehvide:
http://www.parkcameras.com/pictures/canon/lenses/ef_2x_II_teleconverter.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-12-05 15:31

KNL DtP wrote:

> [...]
> http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200310/img/pho5.gif
>
> Deres mellemringe (hhv. EF 1.4x og EF 2x) er mælkehvide:

Tillad mig at rette din skrivefejl: De hvide er IKKE mellemringe, men
teleconverters, som du osse henviser til.

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-05 15:36

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Tillad mig at rette din skrivefejl: De hvide er IKKE mellemringe, men
> teleconverters, som du osse henviser til.

UPS! Du har helt ret - beklager fejlen :)

Lidt sjovt at Canon selv bruger følgende navne om deres "dimser":

Mellemring = 'Extension Tube EF 25 II'

Teleconverter = 'Extenders EF 2x II'

.... ikke så sært at det kan være svært at finde rundt i.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-12-05 18:25

KNL DtP wrote:

> Lidt sjovt at Canon selv bruger følgende navne om deres "dimser":
>
> Mellemring = 'Extension Tube EF 25 II'
>
> Teleconverter = 'Extenders EF 2x II'
>
> ... ikke så sært at det kan være svært at finde rundt i.

Ja, og det bliver ikke lettere af at jeg er Nikon'ist, og ikke ser de
helt små sproglige forskelle. Undskyld min fremturen

Bo //

Fra : Thomas

Dato : 15-12-05 16:08

Ahh..!

Det lettede på forståelsen.

Så mellemringe til makro og teleconvertere til længere tele.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 16:47

> Ahh..!
>
> Det lettede på forståelsen.
>
> Så mellemringe til makro og teleconvertere til længere tele.

Ja, det har du for så vidt ret i. Men en teleconverter forlænger brændvidden
med en faktor 1,4 eller 2. Men den beholder nærafstandsindstillingen. Dvs.
at den faktisk også kan hjælpe til ved makrofoto. Den hjælper med at
forstørre mere ved den aktuelle nærgrænse.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Rene Krogh

Dato : 15-12-05 18:21

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message
> Ahh..!
>
> Det lettede på forståelsen.
>
> Så mellemringe til makro og teleconvertere til længere tele.

Rigtigt. Bemærk hvis det er mellemringe du er ude efter, kan du få
nogle af mærket kenko, der skulle være en del billigere end canon's,
og da de ikke indeholder glas, er der ikke forskel på
billedkvaliteten.

Hvis du er ude efter teleconverter, skal du checke om dit objektiv er
kompatibelt med det. Hvis jeg husker rigtigt, er det kun canon's L
serie, der er kompatible og ikke nødvendigvis alle L objektiver.

mvh
René

It has removed 2369 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Thomas

Dato : 16-12-05 09:01

Rene Krogh wrote:

> [...]
> nogle af mærket kenko, der skulle være en del billigere end canon's,
> og da de ikke indeholder glas, er der ikke forskel på

Jeg fandt Kenkos mellemringe hos photoshop.dk. De koster lidt mere end
Canons, men til gengæld får man en 12, 20 og 35 mm ring i samme sæt.

Thomas

Fra : Per

Dato : 15-12-05 19:48

Undskyld jeg blander mig og udvider spørgsmålet. Canon laver også en
converter de kalder
"Lifesize" EF. Hvad opnår man ved en sådan?

venligst
Per

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-05 20:33

"Per" <kuhlwein@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg blander mig og udvider spørgsmålet. Canon laver også en
> converter de kalder
> "Lifesize" EF. Hvad opnår man ved en sådan?

Den er designet (udelukkende?) til brug med Canon EF 50 mm f/2.5 Compact
Macro, som i sig selv giver en forstørrelsesgrad på 0,5x. Når man sætter
life-size converteren på macroobjektivet kommer man op på en forstørrelsesgrad
på 1,0x - svarende til naturlig størrelse (derfor navnet life-size).

Link: www.kortlink.dk/canon/29ep

For mig at se er det en blanding mellem en mellemring og en teleconverter, da
den indeholder glaselementer.

Der er vist tale om et stykke absolut specialværktøj. Hvis man skal bruge
muligheden for at kunne tage billeder i 1:1 (altså at 1 cm i virkeligheden
også fylder 1 cm på filmen/sensoren), så tror jeg at Canon's EF 100 mm f/2,8
macro eller EF 180 mm f/3,5L macro vil være et bedre valg end 50 mm'eren +
lifesize.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-12-05 09:33

KNL DtP wrote:

> For mig at se er det en blanding mellem en mellemring og en
> teleconverter, da den indeholder glaselementer.

Er det ikke blot en telekonverter? På min gamle Tamron SP90 var der også en
tilsvarende tingest - men det var helt enkelt blot en telekonverter. I
øvrigt en ganske udmærket en af slagsen, men det er vel konsekvensen af at
man designer en TC direkte til et helt specifikt objektiv.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 16-12-05 09:55

> [...]
> forstørrelsesgrad
> på 1,0x - svarende til naturlig størrelse (derfor navnet life-size).

Canon har siden de glade koldkrigsdage solgt deres 50mm makro med en 25mm
melllemring der muliggør 1:1 med og 1:2 uden (tilsvarende mellemring på 50mm
til 100mm objektivet) "designet til" må være den meget specielle længde på
25mm !!, det står der også i maualen til de gamle FL og FD makroobjektiver.

mvh
Michael