Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon AF 300mm f2.8 VS. Sigma 300mm F2.8
Fra : Jakob

Dato : 13-12-05 17:44

Jeg har forsøgt at finde ud af hvilket objektiv der vil give det bedste
resultat, også med konverter.
Men jeg er stadigvæk i tvivl.
Er den gamle ( altså ikke AFS) Nikon AF 300mm f2.8 bedre end sigmas 300mm
f2.8?

Ups. Kom til at poste den i marked.foto. Beklager

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-05 21:24

"Jakob" <Jake@airsoftzonefjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f2.8?
>
> Ups. Kom til at poste den i marked.foto. Beklager

Jeg har en Sigma EX 300mm f/2.8 HSM. Det er vel den du mener?
Du kan finde MTF kurver her
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3312&navigator=7
og http://www.photodo.com/nav/prodindex.html, men det en ældre model så
vidt jeg kan se uden HSM.
Du kan finde Nikkor også p[ samme site. Den er ratet bedre end den gamle
Sigma, men den
nye har bedre MTF kurver (end den gamle Sigma) og derfor bedre skarphed,
kontrast og opløsning.
Er Nikkor'en med silent wave motor? Hvis ikke så vil AF være noget
langsommere end Sigma'en.

Min erfaring med Sigma'en er at den fungerer hurtigt med AF, også med
Sigma's 1.4x og 2x TC (til forskel fra Canons). Den eneste anke jeg har imod
ihvertfald mit eksemplar er hvordan den opfører sig ved kontinuerlig focus.
Hvis AF tabes så vandrer den lige en gang gennem hele området og det tager
flere sekunder. Der er ingen nærgrænse fokus limiter på den. Check om
Nikkor'en har det. Mht. skarphed selv ved fuld blændeåbning har jeg kun ros
til den

Men har du brugt tilbud på begge til sammenlignelig pris?

Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 13-12-05 22:35

Tak for dit svar. Det var lige netop dig jeg håbede ville give et indlæg, da
jeg havde læst du var ejer af sigmaen.

Enten køber jeg en ny sigma til cirka 16k i tyskland, eller en brugt Nikon
AF til omkring 10-12k. Jeg har også overvejet AF-S som brugt. Den ligger vel
på omkring 20-25k Så valget står altså som udgangspunkt mellem en brugt
Nikon AF 300mm F2.8 eller en ny Sigma 300mm F2.8. Jeg skal bruge objektivet
på et Nikon D2H.