Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital spejlrefleks, Canon contra Olympus
Fra : Hans Ole

Dato : 13-12-05 11:45

Har besluttet mig for at investere i et digital spejlrefleks kamera.
Har luret lidt på forskellige og fundet 3 som tiltaler.
Olympus E300
Olympus E500
Canon EOS 350D
Jeg har gennem mange år brugt Olympus spejlrefleks.
Det nye skulle også gerne være nemt at betjene (et krav fra min kone)
Nogen der har et bud eller erfaringer med nogle af de nævnte.
På forhånd tak.

Mvh Hans Ole

Fra : Jakob

Dato : 13-12-05 11:55

In article <439ea611$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
hop@SLETDETTEebox.dk says...
> Har besluttet mig for at investere i et digital spejlrefleks kamera.
> Har luret lidt på forskellige og fundet 3 som tiltaler.

Hvorfor ikke et nikon D50, hvis det bliver købt i tyskland så er det
virkeligt billigt og meget gedigent.

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/nikon_d50.html

Mener også du bør overveje konica-minolta der adskiller sig fra de andre
ved at have indbygget billedstabilisator i kameraet.

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/maxxum5d.html

Hvis det var canon eller nikon der havde fået den ide havde de haft
markedet for sig selv tror jeg :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Clausen

Dato : 13-12-05 13:17

Hans Ole wrote:
> [...]
> Det nye skulle også gerne være nemt at betjene (et krav fra min kone)
> Nogen der har et bud eller erfaringer med nogle af de nævnte.

Hvis du allerede har kompatible Olympus linser, skal du klart gå efter
Olympus. Jeg sammenlignede E500 og 350D, og foretrak 350D dels for
reaktionshastighed, dels for det at den ikke blokerede for at tage et
billede når den var ved at behandle det forrige. Jeg skal hilse og
sige, at det (350D) er meget nemt at betjene.

-Lars

Fra : emj

Dato : 13-12-05 14:45

Lars Clausen skrev:

> Jeg sammenlignede E500 og 350D, og foretrak 350D dels for
>reaktionshastighed, dels for det at den ikke blokerede for at tage et
>billede når den var ved at behandle det forrige.

Hvor har du det fra?
Hilsen emj

Fra : waal

Dato : 13-12-05 17:02

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hans Ole wrote:
> [...]

billede når den var ved at behandle det forrige. Jeg skal hilse og
sige, at det (350D) er meget nemt at betjene.

Før digitale Olympusobjektiver er lig med OM-system objektiver (eller Pen F
halvformat) men det kræver en adapter.

mvh
Michael

-Lars

Fra : Hans Ole

Dato : 13-12-05 19:43

waal wrote:

> [...]
> billede når den var ved at behandle det forrige. Jeg skal hilse og
> sige, at det (350D) er meget nemt at betjene.

Mange og mange
Jeg har en enkelt Sigma 28 - 70.
Så lad os sige at det er ikke den der skal styre mit indkøb.

--
Mvh Hans Ole
www.smugglers-division.dk

Fra : Lars Clausen

Dato : 13-12-05 15:18

emj wrote:

> Hvor har du det fra?

Fra min egen afprøvning. Jeg stod simpelthen og trykkede udløseren
ned flere gange i træk. E500 ignorerede mig knap hver anden gang,
mens 350D tog billedet når jeg bad om det. Nikon og Konica-Minolta
havde samme blokeringsproblem.

Ja, jeg ved godt man kan tage en stribe billeder ved at holde
udløseren nede, men det er ikke det jeg typisk vil. Når der sker
noget, kan jeg ikke nødvendigvis forudsige, at jeg skal holde knappen
nede.

-Lars

Fra : HKJ

Dato : 13-12-05 17:45

Lars Clausen wrote:
> [...]
> ned flere gange i træk. E500 ignorerede mig knap hver anden gang,
> mens 350D tog billedet når jeg bad om det. Nikon og Konica-Minolta

Du er åbenbart ikke særlig god til at afprøve, Nikon har IKKE noget
blokeringsproblem. I nogle indstillinger kræver den dog at billedet er i
focus, før den vil tage det.

Fra : Henrik Høy

Dato : 13-12-05 19:28

In article <439efa8e$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...

> Du er åbenbart ikke særlig god til at afprøve, Nikon har IKKE noget
> blokeringsproblem. I nogle indstillinger kræver den dog at billedet er i
> focus, før den vil tage det.

Der behøver heller ikke have været er blokeringsproblem på olympus'en,
kameraet kan have været sat op til kun at ville tage et billede hvis
autofocus'en har kunne få fokus. På E300 kan man bestemme om kameraet
skal kunne tage et billede, selv om focus ikke er låst, og det regner
jeg også med at man kan på E500.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-05 20:15

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du er åbenbart ikke særlig god til at afprøve, Nikon har IKKE noget
> blokeringsproblem. I nogle indstillinger kræver den dog at billedet er i
> focus, før den vil tage det.

Det samme gælder Canon 350D, så måske har Lars ikke været opmærksom på hvad
han "pegede" på under denne afprøvning. Normalt vil der ikke være delay
mellem billeder på et DSLR in single shot mode.

Mvh,
Hans

Fra : John Larsson

Dato : 13-12-05 20:32

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> writes:
> [...]
>han "pegede" på under denne afprøvning. Normalt vil der ikke være delay
>mellem billeder på et DSLR in single shot mode.

Ja, fokuseringsforsinkelser har med fokuseringsmetoden at gøre og kendes
også fra analogkameraer!

John

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-05 20:53

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, fokuseringsforsinkelser har med fokuseringsmetoden at gøre og kendes
> også fra analogkameraer!

Jeg har ikke påstået at det kun gælder DSLR (til forskel fra SLR), men det
gælder til gengæld for point and shoot digicams at der forsinkelse mellem
billeder.

Mvh, Hans

Fra : Lars Clausen

Dato : 13-12-05 21:11

Hans Kruse wrote:
> [...]
> han "pegede" på under denne afprøvning. Normalt vil der ikke være delay
> mellem billeder på et DSLR in single shot mode.

Jeg satte dem alle til manuel fokus da jeg prøvede det. Jeg kan
naturligvis have taget fejl af noget, men jeg fortryder bestemt ikke
mit køb.

Det er bestemt stadig en god ide at mærke kameraet -- E500 havde også
en knap som jeg blev ved med at trykke ved en fejl bare jeg holdt
kameraet, det har dog nok en del med håndstørrelse at gøre.

-Lars

Fra : JK

Dato : 15-12-05 15:45

On Tue, 13 Dec 2005 11:44:44 +0100, "Hans Ole" <hop@SLETDETTEebox.dk>
wrote:

> [...]
>Det nye skulle også gerne være nemt at betjene (et krav fra min kone)
>Nogen der har et bud eller erfaringer med nogle af de nævnte.

Ingen af dem: Sony H1

mvh

John