Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Om dias fremkaldelse
Fra : Henning Broe

Dato : 11-12-05 18:14

Ved fremkaldelse af Fuji diasfilm, er indleveringstiden steget
betragteligt med tiden. I al fald hos min lokale fotohandler.
Seneste 3 film har været inde i over en arbejdsuge, og de forrige film
tog én uge for de der overhovedet kom tilbage, og den forsvundne er opgivet.

Er der et sted hvor jeg kan indlevere (sende) direkte til de der fremkalder?

På forhånd tak
Henning Broe

Fra : LT

Dato : 11-12-05 19:56

Hej

Tager du en del diasfilm kan det godt betale sig at fremkalde dem selv, det
er faktisk ikke så besværligt. Jeg brugte Tetenals E6 sæt, det koster knap
1000 SEK- godt 800 danske- hos Scandinavian Photo, men der er til mindst 60
film.

TL

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 20:12

> [...]
opgivet.

> Er der et sted hvor jeg kan indlevere (sende) direkte til de der

Hvis du bor i København, kan jeg anbefale Ludvigsen Foto på Gothersgade. Du
kan få din diasfilm fremkaldt i løbet af 2-3 arbejdsdage.

mvh
Joachim

Fra : John Larsson

Dato : 11-12-05 20:21

"LT" <tl-t@tele.dk> writes:
> [...]
>knap
>1000 SEK- godt 800 danske- hos Scandinavian Photo, men der er til mindst

Min erfaring med skannet film, er at det stort set altid afslører skader
på filmen. På den negaive film er det mange små hvide pletter på en enkelt
eller nogle få pixels størrelse. Er det uundgåeligt eller kan man virkelig
gøre det bedre selv?

John

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-12-05 21:08

John Larsson wrote:

> [...]
> eller nogle få pixels størrelse. Er det uundgåeligt eller kan man virkelig

De mange små pletter kommer fra luft bobler. Min erfaring fra sort/hvid
dagene var at jeg først fyldte tromlen med dest. vadn og bankede den let
mod bordet, så jeg var sikker på at emulsionen var ordentligt våd.
Herefter hældte jeg vandet fra filmen, og skiftede til fremkalder. Det
hjalp meget.

Bo //

Fra : Henning Broe

Dato : 12-12-05 22:41

Tak for svarene.
At fremkalde selv lyder tiltalende, men man skal så helst tage 60 film
inden for 8 uger. Der var dog også mindre portioner, dog ikke på lager.

Jeg tror jeg prøver Ludvigsen.

Måske løser mit problem sig ved ankomsten af Nikon D200, som giver fuld
udnyttelse af de gamle objektiver.

Henning Broe

Fra : BK

Dato : 13-12-05 13:00

Henning Broe wrote:
> [...]
> opgivet.
>
> Er der et sted hvor jeg kan indlevere (sende) direkte til de der

Hvis du bor i København, så prøv Colorgruppen, Esplanaden 8, der ta'r
det højst et par timer. Film indleveret om aftenen kan hentes næste morgen.

m.v.h.
Bjarne