Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linserensepapir?
Fra : Lars Clausen

Dato : 04-12-05 12:01

Jeg er allerede begyndt at se noget snavs på min linse. Jeg har noget
Kaiser linserensningspapir, men jeg synes det lyder voldsomts når jeg
bruger det. Hvad har folk gode erfaringer med?

MVH Lars

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 12:23

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

methanol (sprit) og josseph papir (linsepapir).

jacob

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-12-05 12:56

Jacob skrev:
> [...]
> bruger det. Hvad har folk gode erfaringer med?
>
> MVH Lars
>
> methanol (sprit) og josseph papir (linsepapir).

Når det nu skal være skrappe sager, hvorfor så ikke
etanol (sprit) eller isopropanol (sprit)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 13:05

> Når det nu skal være skrappe sager, hvorfor så ikke
> etanol (sprit) eller isopropanol (sprit)

> [...]

Fordi at Methanol ikke skulle efterlade striber. Hvilket jeg heller andrig
har observeret. Jeg har aldrig prøvet med almindelig husholdnings sprit
eller ipa sprit. hospitals sprit er prøvet. det er godt. men besværligt at
få fat i. De skrappe sager er acetone. det er jeg blevet forskånet for
indtil videre. Men man skal påføre det med noget uden plastic i. en
trævatpind med linsepapir skulle være sagen.

Jacob

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-12-05 13:23

Jacob wrote:
> [...]
> indtil videre. Men man skal påføre det med noget uden plastic i. en
> trævatpind med linsepapir skulle være sagen.

Har aldrig oplevet at en udaanding med aftoerring
ikke kunne klare det. Det andet er sikkert udmaerket, men staerkere end
noedvendigt. Hosp. Sprit er etanol som husholdnings...og isopropanol
benyttes ofte til eks laser,picups og optik
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-12-05 14:40

Ole Larsen wrote:

Hosp. Sprit er etanol som husholdnings...og isopropanol
> benyttes ofte til eks laser,picups og optik

Forskellen er at alm husholdningssprit er tilsat et denatureringsmiddel,
der ofte efterlader et gråt slør.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-12-05 19:21

Jacob wrote:

> Fordi at Methanol ikke skulle efterlade striber. Hvilket jeg heller
> andrig har observeret.

Det gør alm. sprit heller ikke.

> De skrappe sager er acetone.

Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig hvad, der skulle nødvendiggøre
brugen af acetone - og kunne aldrig finde på at bruge det på noget så
kostbart som optik.

Må jeg ved samme lejlighed minde om at opvaskemiddel i rent
(demineraliseret) vand faktisk er et glimrende middel.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 21:08

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.
> PS: Nye (opdateret 11/11/2005) knipserier kan findes på

Jeg lærte at bruge acetone i forsvaret under min "uddannelse". jeg brugte
det på en sigtekikkert. til en pris der får en 400mm f2.8 til at blegne.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-05 16:02

Jacob wrote:

> Jeg lærte at bruge acetone i forsvaret under min "uddannelse". jeg
> brugte det på en sigtekikkert. til en pris der får en 400mm f2.8 til
> at blegne.

Når min søn (der er teknisk officer) fortæller mig om de standarder man
kræver til militært isenkram kunne man sikker smide det pågældende
sigtemiddel i en spand svovlsyre.
Men i den verden, hvor vi almindelige fattigrøve bor, er der mange gange
brugt plastic og interessante limtyper om hvilke, jeg ikke er sikker på at
de er fremstillet til omgang med acetone, der jo som bekendt direkte opløser
mange plasttyper. Mit Tamron SP 90 er lavet af en masse plast - her ville
jeg være nervøs. Til gengæld er min Nikkor 300/2.8 formentlig lavet
nogenlunde som det sigtemiddel, du har leget med, så der ville jeg nok ikke
være nervøs. Men når man skal give råd til en person, der er så usikker, at
man har brug for vejledning til at få pudset forruden, ja så ville jeg nok
være betænkelig ved at give råd, der kunne være farlige.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 05-12-05 17:03

> [...]
> de er fremstillet til omgang med acetone, der jo som bekendt direkte
> opløser mange plasttyper. Mit Tamron SP 90 er lavet af en masse plast -

Hej

Den altafgørende coatning er heller ikke lavet af glas, så de stærke midler
skal man nok holde væk!

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-05 17:11

Langgaard Bærbar wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
>
> Hej
>
> Den altafgørende coatning er heller ikke lavet af glas, så de stærke
> midler skal man nok holde væk!

Er der coatning på ydersiden (altså forsiden) af frontlinsen?
Jeg synes måske ikke at reflektioner her skulle gøre det helt store bortset
fra et minimalt lystab, hvorimod de reflektioner, der kunne blive inden i
objektivet kunne give anledning til flare og kontrasttab, hvorfor det er
oplagt at coate. Men altså på alle de flader, der er inden i objektivet.

,vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-05 17:49

In article <439466fd$0$8868$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:
> Er der coatning på ydersiden (altså forsiden) af frontlinsen?

På alle mine er der.

> [...]
> objektivet kunne give anledning til flare og kontrasttab, hvorfor det er
> oplagt at coate. Men altså på alle de flader, der er inden i objektivet.

Det øger lysgennemstrøminingen fra 95% til 99,5%. Det der spejles
kommer jo ikke ind i objektivet. Derudover betyder det noget såfremt
du sætter et filter foran.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 17:51

Jan Bøgh wrote:

> Er der coatning på ydersiden (altså forsiden) af frontlinsen?

Ja, altid.

Hvis du var brillebruger, ville du vide at der er MEGET stor forskel på
coated glas, og ubehandlet plastik.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 17:47

Langgaard Bærbar wrote:

> Den altafgørende coatning er heller ikke lavet af glas, så de stærke midler
> skal man nok holde væk!

Coating er ikke bare en slags maling, der er smurt på. Det er en
belægning, hvis tykkelse er nøje styret, og den er lavet ved pådampning
i vakuum. Meget ofte er coatingen hårdere end glasset.

Hvis du har direkte kendskab til at, de er opløselige i almindelige
organiske opløsningsmidler, vil jeg meget gerne have et link til det.

Jeg medgiver at visse optikker er indbygget i plast, og at såvel plast
som den lim, der er benyttet, kan være opløselig af visse midler.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 05-12-05 17:57

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg medgiver at visse optikker er indbygget i plast, og at såvel plast som
> den lim, der er benyttet, kan være opløselig af visse midler.

Derfor på en vatpind. så kan man styre mængden af acetone og hvor det ender
ganske nøjagtigt.
Man laver vel ikke en frontlinse af plastic gør man vel ?

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 18:07

Jacob wrote:

> Derfor på en vatpind. så kan man styre mængden af acetone og hvor det ender
> ganske nøjagtigt.
> Man laver vel ikke en frontlinse af plastic gør man vel ?

Jo, nogen gør. Der er osse nogen, der laver brilleglas af plast, som coates.

Hvis du kommer acetone på en patvind, skal du sikre dig at skaftet IKKE
er af plast, for så ricikerer du have et meget stort promlem

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 18:08

Bo Bjerre wrote:

> Hvis du kommer acetone på en patvind, skal du sikre dig at skaftet IKKE

Arrghh. Bare man dog havde læst korrektur...

Bo //

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 05-12-05 18:25

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har direkte kendskab til at, de er opløselige i almindelige
> organiske opløsningsmidler, vil jeg meget gerne have et link til det.

Ligeledes vil jeg gerne hvis du har et link til noget der viser at alle
coatninger er mere hårdføre end optisk glas.

De få gange jeg har haft en ridse i en optik, er det coatningen det er gået
ud over.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 19:37

Langgaard Bærbar wrote:

> Ligeledes vil jeg gerne hvis du har et link til noget der viser at alle
> coatninger er mere hårdføre end optisk glas.

Hvis coatingen var opløselig i almindelige opløsningvmidler, ville det
stå skrevet med meget store bogstaver i brugsanvisningen til alt optik.
Desuden ville det nok være kendt i den prof'e del af optikverdenen. Jeg
har ALDRIG set nogen advarsler på det optik, jeg bruger til laser systemer.

> De få gange jeg har haft en ridse i en optik, er det coatningen det er gået
> ud over.

Naturligvis, coatingen sidder jo udenpå glasset.

Bo //

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 05-12-05 20:55

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis coatingen var opløselig i almindelige opløsningvmidler, ville det stå
> skrevet med meget store bogstaver i brugsanvisningen til alt optik.

Der står heller ikke at du ikke må bruge stålbørste til rengøringen. For mig
er det ulogisk at bruge opløsningsmidler til rengøring af optik, så jeg gør
det ikke, da det jo ikke er nødvendigt.

Men det står jo alle frit for at bruge lige hvad de vil til rengøringen!

Fra : Max

Dato : 04-12-05 21:16

Hej

> Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig hvad, der skulle nødvendiggøre
> brugen af acetone - og kunne aldrig finde på at bruge det på noget så
> kostbart som optik.

Hvad skulle der ske ved det, optik er jo noget særdeles hårdfør
noget der tåler næsten alle gængse rensevæsker.
Hvis man har rigtig beskidt optik eller CCD chip, så kan jeg
anbefale æter og vatpinde. Det eneste man skal passe på
er den matsorte maling der er brugt nogle steder, den er som
regel ikke begejstret for æter.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 04-12-05 22:17

> [...]
> anbefale æter og vatpinde. Det eneste man skal passe på
> er den matsorte maling der er brugt nogle steder, den er som

Hvad bliver det næste ? xylen eller cellulosefortynder ? I værste fald kan
et snasket filter få samme tur som brillerne, varmt vand og sulfo.
Objektivglas kan som regel klares med lidt fotografisk ånde og en passende
klud/papir (35% isopropyl i værste fald)

Selvklæbende huse/objektiver (loppefund m.v.) rengøres nemt med
vådservietter til tastaturer o.l. eller alm. "vinduespuds", en blød klud og
vatpinde

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 01:10

Max wrote:
> [...]
> anbefale æter og vatpinde. Det eneste man skal passe på
> er den matsorte maling der er brugt nogle steder, den er som

Til rensning af optik, kan jeg ikke direkte anbefale hverken æter eller
acetone. Ikke fordi de ødelægger noget, men de fordamper simpelthen for
hurtigt. Det normale at rense optik med er enten isopropanol eller
metanol. Sidstnævnte fordamper lidt langsommere.

Det er de anbefalinger, jeg har fået til de optiske komponenter, jeg
bruger i lab. til laser systemer, og det virker fint.

http://www.repairfaq.org/sam/laseratr.htm#atrcln2

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-05 16:06

Max wrote:

> Hvad skulle der ske ved det, optik er jo noget særdeles hårdfør
> noget der tåler næsten alle gængse rensevæsker.

Gælder det også de plasthuse, optikken nu om dage ofte er limet ind i?

> Hvis man har rigtig beskidt optik eller CCD chip, så kan jeg
> anbefale æter og vatpinde.

Så beskidt kan jeg simpelthen ikke forestille mig at ccd'en kunne blive.
Støvet ja, men jeg taber sgu da hverken smeltet plastic, maling eller
lignende ned i mit kameras dyrbare indre. Eller er jeg bare en pivskid?

> Det eneste man skal passe på
> er den matsorte maling der er brugt nogle steder, den er som
> regel ikke begejstret for æter.

Ja, ja da - du er godt nok ikke kandidat til at låne mit grej

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 05-12-05 16:39

Hej Jan

> Ja, ja da - du er godt nok ikke kandidat til at låne mit grej

Underligt nok for når det drejer sig om optik og CCD chips
er jeg faktisk temlig erfaren og proffesionel.

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-05 17:17

Max wrote:
> Hej Jan

> Underligt nok for når det drejer sig om optik og CCD chips
> er jeg faktisk temlig erfaren og proffesionel.

Det betvivler jeg ikke og personligt er jeg aldeles uden reel forstand på
den slags.
Men jeg ville nu heller ikke låne min bil ud til at rallykører, der skulle i
skoven - uanset hvor professionel han er. Eller rettere: Jo mere pro des
værre bliver det nok.
Ham den fotograf, der står et par meter fra mig, når jeg er ude og se min
ugentlige ishockeykamp behandler også sit grej på en måde, jeg aldrig kunne
få mig til. Og han ser meget professionel ud. Sidst fes han rundt i det
meste af en periode med et D2X uden objektiv. Og når jeg så tænker på, at vi
har hørt fra folk her i gruppen, der stort set ikke tør skifte objektiv af
hensyn til snavs på ccd'en, ja så må man konstatere at det at være
professionel ikke nødvendigvis betyder respekt for grejet. Eller så kommer
man bare for let til det!

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jacob

Dato : 05-12-05 18:02

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.
> PS: Nye (opdateret 11/11/2005) knipserier kan findes på

Som proffesionel bruger man grejet til det yderste. Ham fotografen du så
renser sandsynligvis også ofte sit kamera. Bruger man sit kamera meget
bliver man lidt mere hårdført med brugen af det.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 16:31

> [...]
> anbefale æter og vatpinde. Det eneste man skal passe på
> er den matsorte maling der er brugt nogle steder, den er som

Hvad med en omgang nitroglycerin, når du nu er i gang? Det fjerner da alle
urenheder!

Mvh. Claus Petersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-05 16:55

In article <43945cd4$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:

> Hvad med en omgang nitroglycerin, når du nu er i gang? Det fjerner da alle
> urenheder!

Det er faktisk noget halvfedtet stads.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 17:21

> Det er faktisk noget halvfedtet stads.

Da ikke hvis du ryster det!

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jakob

Dato : 05-12-05 19:31

In article <43946898$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

> Da ikke hvis du ryster det!

Ha ha ha sjovt :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-05 17:48

Claus Petersen wrote:

> Hvad med en omgang nitroglycerin, når du nu er i gang? Det fjerner da alle
> urenheder!

Og når støvet har lagt sig, håber man at det er et andet sted ?

Bo //

Fra : waal

Dato : 05-12-05 19:32

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad med en omgang nitroglycerin, når du nu er i gang? Det fjerner da alle
> urenheder!

Acetone kan under de "rigtige" betingelser være eksplosivt
Michael

Fra : Jacob

Dato : 05-12-05 19:41

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Acetone kan under de "rigtige" betingelser være eksplosivt
> Michael

som alle andre brændbare stoffer.
bland acetone med rust og man har en eksplosiv.

Jacob

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 05-12-05 20:42

Er vi nu ikke mere ovre i sådan noget Al-Qaeda-noget?
Lærer på terroristskolen :" I dag skal I lære om selvmordsbomber -
Se godt efter - jeg viser det kun EEN gang!"......

I øvrigt -hvorfor gå til sådanne yderligheder med hensyn til rensning af
optikkken? Som det tidligere er blevet nævnt, er det da som regel nok at
ånde tungt på optikken, og så tørre efter med en microfiberklud eller
lignende. Hvis der er kommet lidt mere snaller på, er Isopropanol (eller
propylalkohol -det et næsten det samme) på en blød bomuldsklud eller det
forhåndenværende (eller rettere: VEDhåndenværende) skjorteærme rigtig godt,
og det hverken ætser, sviner eller eksploderer uden varsel

Henrik L.

Fra : Jacob

Dato : 05-12-05 21:33

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhåndenværende (eller rettere: VEDhåndenværende) skjorteærme rigtig
> godt, og det hverken ætser, sviner eller eksploderer uden varsel

Jeg har et filter der er "mat" i overfladen af coating. der duer hverken
microfiber eller skjortesnip. der forbliver en iriterende plet. så her er
det eneste jeg kan finde ud af at bruge sprit.

Jacob

Fra : cr

Dato : 05-12-05 21:42

Lumholdt & Riber wrote:
> [...]
>

> I øvrigt -hvorfor gå til sådanne yderligheder med hensyn til rensning af
> optikkken? Som det tidligere er blevet nævnt, er det da som regel nok at

Hmmmm wa mæ 12 måned, kun lettere åndnig?

Fra : E.M.

Dato : 04-12-05 12:25

[...]

Udåndingsluft og en microfiberklud kan klare det meste.

Mvh. E.M.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 04-12-05 12:36

[...]

Brug ikke væsker, da de ofte er "flygtige" og kan løbe ind på bagsiden af
optikken. Og kan din coatning holde til det?
Jeg bruger et gammelt forvasket viskestykke, men først skal du fjerne støv
og sandkorn ved at puste på optikken eller bruge en linsebørste, men husk at
vende front linsen nedad så skidtet kommer væk fra glasset. Ånd derefter på
glasset og pus så let med viskestykket.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-12-05 14:41

Langgaard Bærbar wrote:

> Brug ikke væsker, da de ofte er "flygtige" og kan løbe ind på bagsiden af
> optikken. Og kan din coatning holde til det?

Man hælder ALDRIG væske på objektivet. Man fugter "kluden"

Bo //

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 05-12-05 15:09

[...]

Jeg bruger altid "Alles Klar" (eller på engelsk "All Clear")
brilleservietter.. De har endnu ikke ødelagt coatingen på noget som helst,
briller, skærme, objektiver eller filtre..

Mvh Anders

Fra : Jakob

Dato : 05-12-05 19:20

In article <439449f0$0$1769$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ingenm@il.dk
says...

> Jeg bruger altid "Alles Klar" (eller på engelsk "All Clear")
> brilleservietter.. De har endnu ikke ødelagt coatingen på noget som helst,
> briller, skærme, objektiver eller filtre..

Forstår ikke helt at du kan bruge dem. Hvis det altså er dem fra Aldi.
Jeg har selv brugt dem på skærme og briller og jeg synes det trækker
striber.

--
Venlig hilsen

Jakob