Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rystelse fra blænden?
Fra : Lars Clausen

Dato : 04-12-05 11:57

Jeg eksperimenter lidt med mit 350D i forhold til mit gamle Coolpix
995. Coolpix har jo den dejlige Best Shot Selector mode, som gør det
væsentligt nemmere at tage lavt-lys billeder ved at vælge (jeg ved
ikke helt hvordan) det mindst rystede billede. Under det virkede det
lidt som om 350D rystede sig selv når blænden åbnede og lukkede. Er
det bare mig, eller er det faktisk sådan? Er det 350D, der gør det,
eller linsen jeg har i (Sigma 28-125)? Og er der nogen der kender til
BSS, hvad det gør, og eventuelle software efterligninger?

MVH
Lars

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 12:22

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det 350D gør er at den vipper spejlet. en mekanisk bevægelse som sker
hurtigt. den kan ryste kemeraet.
det kan din blænde ikke da den den kommer fra allesider (to ens modsat
rettede kræfter ophæver hinanden).
BSS lyder som en video optagelse hvor man lægger billederne oven på hinanden
for at få et bedre billede. Der er noget med at man bruger en lignende
teknik på observatorier.

Jacob

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-12-05 12:35

Lars Clausen wrote:
> [...]
> eller linsen jeg har i (Sigma 28-125)? Og er der nogen der kender til
> BSS, hvad det gør, og eventuelle software efterligninger?

Når spejlet klappes op cirka 50-100ms før eksponeringen, giver det en
smule rystelser i kameraet, og disse er ikke altid dæmpet inden lukkeren
åbner.

Under "custom functions" kan du bare slå mirror-lockup til, således slås
spejlet op ved første tryk på aftrækkeren, og anden gang eksponeres
billedet. Ved selvudløser låses spejlet blot med det samme istedet for
lige inden billedet tages. Det er altså kun relevant på særlige
stativoptagelser.

Undgå at rette kameraet direkte mod solen, især når du bruger
mirror-lockup. ;)

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 15:09

In article <1133693820.577454.34670@f14g2000cwb.googlegroups.com>, Lars Clausen wrote:
> [...]
> eller linsen jeg har i (Sigma 28-125)? Og er der nogen der kender til
> BSS, hvad det gør, og eventuelle software efterligninger?

Du kan bare holde knappen nede og tage 3 billeder :)
jeg mener BSS var noget exposure bracketing.

På 20D sætter man bracketing og tager 3 skud i streg. Evt i
continous mode ved at holde tasten nede.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 17:05

> Du kan bare holde knappen nede og tage 3 billeder :)
> jeg mener BSS var noget exposure bracketing.
>
> På 20D sætter man bracketing og tager 3 skud i streg. Evt i
> continous mode ved at holde tasten nede.

Ja i continous mode er det faktisk muligt, hvis man har et fast hånd or
hurtig lukkertid at bruge brackeing til blending af to billeder i Photoshop
(uden at bruge stativ). I så fald bruger jeg Av.

Mvh,
Hans

Fra : Lars Clausen

Dato : 04-12-05 17:07

Jacob wrote:
> [...]
> hurtigt. den kan ryste kemeraet.
> det kan din blænde ikke da den den kommer fra allesider (to ens modsat

Det giver mening.

> BSS lyder som en video optagelse hvor man lægger billederne oven på hinanden
> for at få et bedre billede. Der er noget med at man bruger en lignende
> teknik på observatorier.

Nej, det er ret tydeligt at den vælger et af billederne, men
algoritmen den bruger til at vælge med er ukendt. Nogen mener den
bare vælger det der bliver til det største JPG, men jeg er ikke
sikker på at det holder.

-Lars

Fra : Lars Clausen

Dato : 04-12-05 17:10

Povl H. Pedersen wrote:

> Du kan bare holde knappen nede og tage 3 billeder :)

Det kan jeg, men så løber jeg igennem CF kort en 5-10 gange så
hurtigt, og skal manuelt finde det bedste bagefter. Det er en fordel
hvis kameraet selv kan gøre det (sålænge det kan slås fra og virker
rimelig godt).

-Lars