Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
20D - allround objektiv?
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 04-12-05 10:10

Hejsa!

Jeg har solgt min kære 300D og har bestilt en 20D unden objektiv. Hvilket
allround objektiv kan I anbefale (prisklasse 2000-3000) på ca. 20-90 mm.

Jeg har følgende:
Sigma 50-500 mm
Sigma 28-200 mm (billig og ikke superskarp)
Canon 100 mm macro (super grej)
Canon 50 mm 1.8 II (god og billig)

Lidt spændt på om Sigma`erne fungerer på 20D`eren - ellers har jeg vist et
problem.

mvh. Bo

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 10:44

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Canon 50 mm 1.8 II (god og billig)
>
> Lidt spændt på om Sigma`erne fungerer på 20D`eren - ellers har jeg vist et

Køb den med 18-55 kit objektivet. du mangler noget i den korte ende og det
passer fint til familie billeder.

Jacob

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 12:24

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Køb den med 18-55 kit objektivet. du mangler noget i den korte ende og det
> passer fint til familie billeder.
>
> Jacob

DOH jeg kan jo ikke læse. du har bestilt. hvad med en 17-40mm ef-s ?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-05 13:08

"Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> DOH jeg kan jo ikke læse. du har bestilt. hvad med en 17-40mm ef-s ?

Canon 17-40 er et EF objektiv - ikke et EF-S.
Det betyder at det kan bruges på film, full-frame DSLR og DSLR med crop
factor forskellig fra 1.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : fam. Ager

Dato : 04-12-05 10:58

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> skrev i en meddelelse
.. Hvilket
> allround objektiv kan I anbefale (prisklasse 2000-3000) på ca. 20-90 mm.

ved ikke hvad 17-85 koster, men vidst nok et ok objektiv.....
kig evt efter et 17-40 f4, men det sprænger op over dit prisleje, men et
rigtig godt objektiv

ta

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 11:31

In article <4392b276$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Bo Jørgensen wrote:
> [...]
> Canon 50 mm 1.8 II (god og billig)
>
> Lidt spændt på om Sigma`erne fungerer på 20D`eren - ellers har jeg vist et

Sigma 24-70 f/2.8 eller Tamron 28-75 f/2.8
Koster 429 hhv 329 Euro hos TD.

Begge er med helt fremme i billedkvalitet. Oppe i nærheden af Canon 24-70L,
dog ikke aamme mekaniske kvalitet, langsommere AF, mere støjende AF,
noget push/pull + AF/MF kontakt for at skifte mellem manuel og AF, og altså
ikke FTM.

Tamron går for at være rigtig god til pengene.

Fra : Lars Clausen

Dato : 04-12-05 12:07

I den prisklasse ligger den ene linse jeg har, nemlig Sigma 18-125.
Lidt uden for størrelsen du spørger efter. Jeg ville gerne kunne
sige en masse fancy om den med skarphed, stilhed, bokeh og alt muligt,
men jeg har intet sammenligningsgrundlag. Jeg kan bare godt lide den:)
Gå ned og prøv den og støt din Friendly Neighbourhood Photoshop.

-Lars

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 17:10

Til min 20D har en Canon 24-70 f/2.8L, som er ganske allround, men man kan
ikke leve med den alene, da den ikke er vidvinklet nok. Som allround og du
ikke kræver L optik, så er 17-85mm IS et godt bud, da du så har, hvad der
svarer til en 28-135mm i 35mm terminologi. Jeg Sigma 15-30mm til at dække
vidvinkel. Den er helt ok og skarp, så længe jeg ikke zoomer over 24mm,
altså fra 15mm-ca. 24mm er den skarp selv med fuld blændeåbning. Over de
70mm har jeg 70-200mm f/2.8 IS L og det er et stykke superoptik.
Mvh,
Hans

Fra : Brizz

Dato : 04-12-05 22:49

Bo Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har følgende:
> Sigma 50-500 mm
> Sigma 28-200 mm (billig og ikke superskarp)

Canon's egen 28-135 IS USM. Rigtig godt all-round
--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 23:39

"Brizz" <news@[FJERN]gronaerten[DETTE].dk> skrev i en meddelelse

> Canon's egen 28-135 IS USM. Rigtig godt all-round

Den er for lidt vidvinklet og 17-85mm er i princippet den samme men i EF-S
udgave og derfor ca. 28-135mm i 35mm terminologi.
Mvh, Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 05-12-05 23:33

> Den er for lidt vidvinklet og 17-85mm er i princippet den samme men i EF-S
> udgave og derfor ca. 28-135mm i 35mm terminologi.
> Mvh, Hans

Tak Hans og I andre herinde.

Stadig lidt svært at vælge - jeg vil jo gerne have det bedste, men er
desværre ikke millionær. Det nye 20D dukker forhåbentlig op i løbet af ugen,
så må jeg se hvordan mine objektiver opføre sig - forhåbentlig ikke for
mange error 99.

En Sigma 15-30mm lyder ret interessant, måske lige lille nok (gad vide om
jeg kan prøve den i en eller anden forretning - i Silkeborg!!).

17-85mm IS er også et godt bud (Hans, var det Sigma/Canon eller Tamron?)

L glas - her er jeg virkelig på herrens mark - men jeg går ud fra at det er
super grej til mega pris - eller hva?

Venlig hilsen Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-05 23:51

> [...]
>
> En Sigma 15-30mm lyder ret interessant, måske lige lille nok (gad vide om
> jeg kan prøve den i en eller anden forretning - i Silkeborg!!).

Omregnet til 35mm full frame er det 24-48mm, så det er en normal vidvinklet
optik.

> 17-85mm IS er også et godt bud (Hans, var det Sigma/Canon eller Tamron?)

Canon.

> L glas - her er jeg virkelig på herrens mark - men jeg går ud fra at det
> er super grej til mega pris - eller hva?

L-optik (Canon's bedste optik) findes til en del forskellige priser. Se
http://www.fredmiranda.com/reviews/ under Canon zoom og prime lenses.

Mvh,
Hans

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 11-12-05 11:06

> Canon.

Hejsa (Hans)

Nu har jeg bestilt 20D men en 17-85 mm IS - glæder mig meget til den dukker
op ved brevsprækken. Ventetiden er jo lang så jeg læser alt om 20D `eren og
linser. Og jeg faldt over en bemærkning om at 17-85`eren stor set var på
niveau med 20D`s kit linse - det er vel forhåbentlig ikke rigtig??!!

/Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-12-05 12:18

> [...]
> `eren og linser. Og jeg faldt over en bemærkning om at 17-85`eren stor set
> var på niveau med 20D`s kit linse - det er vel forhåbentlig ikke

Nu ved jeg jo ikke, hvor du har set den bemærkning, men 17-85'eren har dels
et længere zoom område og har IS og er bygget i en helt anden kvalitet.
Derudover har den fået gode ord med på vejen, men forvent ikke L-klasse
kvalitet. Men held og lykke med det.

Mvh,
Hans

Fra : Brizz

Dato : 06-12-05 07:15

Bo Jørgensen skrev:

> En Sigma 15-30mm lyder ret interessant, måske lige lille nok (gad vide om
> jeg kan prøve den i en eller anden forretning - i Silkeborg!!).

Til indendørs optagelser er den fin.
Kan dog ikke huske lysstyrken på den.

> 17-85mm IS er også et godt bud (Hans, var det Sigma/Canon eller Tamron?)

Det er canons egen og et ganske udemærket objektiv.

> L glas - her er jeg virkelig på herrens mark - men jeg går ud fra at det er
> super grej til mega pris - eller hva?

Efter min menning og erfaring. Pengene værd. fx 17-40 f4.0L til godt de
5k. Det synes jeg ikke er helt ude i skoven.
Tit får man hvad man betaler for.
Er udemærket klar over ikke alle deler menningen om L objektiverne men
her er min.
--
Mvh Brian

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 13-12-05 09:36

Personligt ønsker jeg mig brændende en Sigma 30 mm./1.4 HSM., Men jeg
går også udelukkende efter MEGET lysstærke objektiver da jeg ofte tager
billeder i dårlig belysning :).

Torben.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-12-05 12:48

Bo Jørgensen skrev i Message-ID:
<439bf9f0$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Og jeg faldt over en bemærkning om at 17-85`eren stor set var på
> niveau med 20D`s kit linse - det er vel forhåbentlig ikke rigtig??!!

Den har IS men efter hvad jeg har læst er den ikke meget bedre. Den har
f.eks. er større problem med farvefejl i områder med stor kontrast.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>